Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Falcıların Gözünden Gençlere Bakmak: Fal Kafelere Giden Gençler Üzerine Bir Değerlendirme

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 4, 1 - 27, 20.12.2022

Öz

Tarihsel süreçte birçok fal çeşidi farklı kültürlerde kendine yer bulmuştur. İnsanların geleceğe ilişkin merak ve kaygılarına cevap veren fal baktırma, gençler için de oldukça cazibe içeren bir eylemdir. Aileden uzaklaştıkça kendi yaşamı üzerinde söz sahibi olmaya başlayan gençler, bu dönüşüm sürecinde sıklıkla eğitsel, ailesel ve ilişkisel konularda kaygı ve merak giderme, danışma ve paylaşımda bulunma gibi arayışlar içindedir. Bu çalışma en temelde bu arayış sürecinde fal baktırma davranışına gençlerin nasıl yaklaştığını anlamaya çalışmıştır. Derinlemesine mülakat aracılığıyla 13 falcıdan alınan veriler, hangi profildeki gençlerin falcılara gittikleri, gençlerin falcılarla neler konuştukları, gençlerin falcılardan beklentileri ve falcıların gençlerin dünyasındaki yeri olmak üzere 4 tema altında tasnif edilmiştir. Buna göre falcılara giden gençler arasında sosyodemografik olarak çeşitlilik arz eden bir profil söz konusu iken kaygılı, meraklı, depresif olarak tanımlanan gençlerin öne çıktığı belirlenmiştir. Diğer yandan gençlerin falcılarla genellikle aşk ilişkileri, aile sorunları, gelecek kaygısı ve kariyer üzerine görüşmeler yürüttüğü belirlenmiştir. Bununla birlikte falcılara göre gençler meraklarını gidermek, danışmak, onaylanmak ve dertleşmek için falcıya gitmekte, gençlerin dünyasında falcılar etkili ve önemli kişiler konumundadır. Ulaşılan veriler, fal baktırma davranışının gençlerin danışma ve psikolojik destek arayışlarının bir ifadesi olarak görülebileceğini düşündürmektedir. Dolayısıyla gençlerin bu yöndeki ihtiyaçlarına cevap verecek etkili gençlik çalışmalarının önemi ortaya çıkmaktadır.

Kaynakça

  • Akkök, E. A. (2019). Fala inanma falsız da kalma: Türkçede fal kavramına ilişkin metaforların görünümleri. Dil Dergisi, 170(1), 25-37.
  • Allen, P. J., Hauser, C. E., Eickholt, C., Bell, L. K. ve O’Connor, G. T. (1994). Autonomy and relatedness in family interactions as predictors of expressions of negative adolescent affect. Journal of Research on Adolescence, 4(4), 535-552.
  • Allison, M. D. ve Sabatelli, R. M. (1988). Differentiation and individuation as mediators of identity and intimacy in adolescence. Journal of Adolescent Research, 3(1), 1-16.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı (6. Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Avcı, C. (2020). Mekânın tüketimi bağlamında kent ırkçıları (falcıları). International Journal of Current Approaches in Language, Education and Social Sciences, 2(1), 372-394.
  • Büyükokutan, A. (2012). Muğla’daki kahve falına bakma geleneği üzerine bir değerlendirme. Folklor/Edebiyat, 18(71), 97-112.
  • Carabelli, G. ve Lyon, D. (2016). Young people’s orientations to the future: Navigating the presentand ımagining the future. Journal of Youth Studies, 19(8), 1110-1127.
  • Grall-Bronnec, M., Bulteau, S., Victorri-Vigneau, C., Bouju, G. ve Sauvaget, A. (2015). Fortune telling addiction: Unfortunately a serious topic about a case report. Journal of Behavioral Addictions, 4(1), 27-31.
  • Güngör, İ. (2005). Popüler kültür ürünü olarak fal. İletişim Dergisi, 21, 169-202.
  • Habitat. (2020). Türkiye'de gençlerin iyi olma hali saha araştırması bulguları. https://habitatdernegi.org/wp-content/uploads/turkiye-de-genclerin-iyi-olma-hali-raporu.pdf adresinden 27.07.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Halıcı, G. (2018). Popüler kültürün ekonomik bir olgusu: Fal. Karadeniz Araştırmaları Dergisi, 58, 146-159.
  • Hamilton, S. F. ve Hamilton, M. A. (2003). The youth development handbook: Coming of age in American communities. Sage Publications.
  • Hergovich, A., Schott, R. ve Arendasy, M. (2008). On the relationship between paranormal belief and schizotypy among adolescents. Personality and Individual Differences, 45(2), 119-125.
  • Howie, L., Campbell, P. ve Kelly, P. (2020). Young people's resilience and post-financial crisis television: Allegories of economic and social survival. Journal of Youth Studies, 23(2), 189-204.
  • Jasper, M. A. (1994). Issues in phenomenology for researchers of nursing. Journal of Advanced Nursing, 19(2), 309-314.
  • Johnstone, M. (2004). The ultimate encyclopedia of fortune telling. Arcturus.
  • Kartopu, S. ve Ünalan A. (2019). Büyü ve tabiatüstü güçlere başvurma nedenleri üzerine bir saha araştırması. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 19(2), 379-399.
  • Kim, K. ve Smith, P. K. (1998). Childhood stress, behavioural symptoms and mother–daughter pubertal development. Journal of Adolescence, 21(3), 231-240.
  • Kuo, C. (2009). A study of the consumption of chinese online fortune telling services. Chinese Journal of Communication, 2(3), 288-306.
  • Lavin, M. F. (2020). On spiritualist workers: healingand divining through tarot and the metaphysical. Journal of Contemporary Ethnography, 50(3), 317-340.
  • Masanet, M. J., Medina-Bravo, P. ve Ferrés, J. (2018). Myths of romantic love and gender-based violence in the fan forum of the Spanish teen series Los Protegidos. Young, 26(4), 96-112.
  • McElhaney, B. K. ve Allen, P. J. (2001). Autonomy and adolescent social functioning: The moderating effect of risk. Child Development, 72(1), 220-235.
  • Mcgrath, B. (2002). Towards the enablement of “unqualified” rural youth: A structurationist perspective on socially inclusive policy interventions. Journal of Youth Studies, 5(3), 291-312.
  • Muzzatti, S. L. ve Smith, E. M. (2018). ‘The spirits tell me that you’re seeking help’: Fortune telling in late capitalism. D. Waskul ve M. Eaton (Hzl.). The supernatural in society, culture, and history içinde (ss. 116-35). ABD: Temple University Press.
  • Nar, M. Ş. (2014). Psiko-antropolojik bir olgu olarak fal üzerine nitel bir araştırma. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 54(1), 507-524.
  • Nurmi, J. E. (1991). How do adolescents see their future? a review of the development of future orientation and planning, Developmental Review, 11(1), 159-170.
  • Osmanoğlu, C. (2014). Din eğitiminin gelişimsel temeli olarak inanç. Bilimname, 27(2), 177-206.
  • Pisarik, T., Rowell, C. P. ve Thompson, K. L. (2017). A phenomenological study of career anxiety among college students. The Career Development Quarterly, 65(4), 339-352.
  • Rutter, M. (2002). The interplay of nature, nurture, and developmental influences: The challenge ahead for mental health. Archives of General Psychiatry, 59(11), 996-1000.
  • Santrock, J. (2017). Yaşam boyu gelişim: Gelişim psikolojisi (13. Baskı). G. Yüksel (Çev.). Nobel Yayıncılık.
  • Seginer, R. (2003). Adolescent future orientation: An integrated cultural and ecological perspective. Online Readings in Psychology and Culture, 6(1), 1-13.
  • SEKAM. (2016). Türkiye gençlik raporu gençliğin özellikleri, sorunları, kimlikleri ve beklentileri. http://sekam.com.tr/images/resimler/468b1dd1.pdf adresinden 27.07.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Shein, P. P., Li, Y. Y. ve Huang, T. C. (2014). Relationship between scientific knowledge and fortune-telling. Public Understanding of Science, 23(7), 780-796.
  • Skryabin, V. Y. (2020). An addiction to seeking fortune-telling services: A case report. Journal of Addictive Diseases, 38(2), 223-228.
  • Sosyal Demokrasi Vakfı (SODEV). (2020). Türkiye’nin gençliği araştırması raporu. https://sodev.org.tr/wp-content/uploads/2020/05/detayli_rapor.pdf adresinden 27.07.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Steinberg, L. (2007). Ergenlik. F. Çok (Çev.). İmge Kitabevi.
  • Şahin, D. (2009). Kişilik bozuklukları. Klinik Gelişim, 22(4), 45- 55.
  • Turner, D.W. (2010). Qualitative interview design: A practical guide for novice investigators. The Qualitative Report, 15(3), 754-760.
  • Türkiye Gençlik STK’ları Platformu (TGSP). (2020). Türkiye’nin gençleri. https://tgsp.org.tr/tr/dokumanlar/arastirmalar-14 adresinden 27.07.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Twenge, J. M. (2009). Ben Nesli, Öztürk E (Çev.). Kaknüs Yayıncılık.
  • United Nations Department of Economic and Social Affairs. (2020). World youth report: Youth and the 2030 agenda for sustainable development. United Nations Publications. https://www.un.org/development/desa/youth/world-youth-report/wyr2018.html adresinden 27.07.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • United Nations. (2017). Youth issue briefs. https://www.un.org/development/desa/youth/wpcontent/uploads/sites/21/2020/07/2020-World-Youth-Report-FULL-FINAL.pdf adresinden 27.07.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Wigzell, F. (2011). The Orthodox churchand commercial fortune-tellingand magic in Russia. Religion, State and Society, 39(4), 420-442.
  • Wyn, J. ve White R. (1997). Rethinking youth. Sage Publication.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Seçkin.

Looking at Youths Through the Eyes of Fortune Tellers: An Evaluation on Youths Who Visit Fortune Tellers

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 4, 1 - 27, 20.12.2022

Öz

This study basically tried to understand how young people approach to fortune-telling behavior. The data obtained from 13 fortune-tellers through in-depth interviews were classified under 4 themes: which profile young people go to fortune-tellers, what young people talk about with fortune-tellers, young people's expectations from fortune-tellers, and fortune-tellers' place in the world of young people. Accordingly, while there is a sociodemographically diverse profile among young people who go to fortune-tellers, it has been determined that young people who are defined as anxious, curious and depressed come to the fore. On the other hand, it has been determined that young people usually conduct interviews with fortune-tellers on love relationships, family problems, future concerns and career. Besides, according to fortune-tellers, young people go to fortune-tellers to satisfy their curiosity, to consult, to be approved, and to talk. In addition, it has been understood that fortune tellers are important and influential people in the lives of young people. The data obtained suggest that fortune-telling behavior can be seen as an expression of young people seeking counseling and psychological support. Therefore, it points out the importance of effective youth work that will meet the needs of young people in this direction.

Kaynakça

  • Akkök, E. A. (2019). Fala inanma falsız da kalma: Türkçede fal kavramına ilişkin metaforların görünümleri. Dil Dergisi, 170(1), 25-37.
  • Allen, P. J., Hauser, C. E., Eickholt, C., Bell, L. K. ve O’Connor, G. T. (1994). Autonomy and relatedness in family interactions as predictors of expressions of negative adolescent affect. Journal of Research on Adolescence, 4(4), 535-552.
  • Allison, M. D. ve Sabatelli, R. M. (1988). Differentiation and individuation as mediators of identity and intimacy in adolescence. Journal of Adolescent Research, 3(1), 1-16.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı (6. Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Avcı, C. (2020). Mekânın tüketimi bağlamında kent ırkçıları (falcıları). International Journal of Current Approaches in Language, Education and Social Sciences, 2(1), 372-394.
  • Büyükokutan, A. (2012). Muğla’daki kahve falına bakma geleneği üzerine bir değerlendirme. Folklor/Edebiyat, 18(71), 97-112.
  • Carabelli, G. ve Lyon, D. (2016). Young people’s orientations to the future: Navigating the presentand ımagining the future. Journal of Youth Studies, 19(8), 1110-1127.
  • Grall-Bronnec, M., Bulteau, S., Victorri-Vigneau, C., Bouju, G. ve Sauvaget, A. (2015). Fortune telling addiction: Unfortunately a serious topic about a case report. Journal of Behavioral Addictions, 4(1), 27-31.
  • Güngör, İ. (2005). Popüler kültür ürünü olarak fal. İletişim Dergisi, 21, 169-202.
  • Habitat. (2020). Türkiye'de gençlerin iyi olma hali saha araştırması bulguları. https://habitatdernegi.org/wp-content/uploads/turkiye-de-genclerin-iyi-olma-hali-raporu.pdf adresinden 27.07.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Halıcı, G. (2018). Popüler kültürün ekonomik bir olgusu: Fal. Karadeniz Araştırmaları Dergisi, 58, 146-159.
  • Hamilton, S. F. ve Hamilton, M. A. (2003). The youth development handbook: Coming of age in American communities. Sage Publications.
  • Hergovich, A., Schott, R. ve Arendasy, M. (2008). On the relationship between paranormal belief and schizotypy among adolescents. Personality and Individual Differences, 45(2), 119-125.
  • Howie, L., Campbell, P. ve Kelly, P. (2020). Young people's resilience and post-financial crisis television: Allegories of economic and social survival. Journal of Youth Studies, 23(2), 189-204.
  • Jasper, M. A. (1994). Issues in phenomenology for researchers of nursing. Journal of Advanced Nursing, 19(2), 309-314.
  • Johnstone, M. (2004). The ultimate encyclopedia of fortune telling. Arcturus.
  • Kartopu, S. ve Ünalan A. (2019). Büyü ve tabiatüstü güçlere başvurma nedenleri üzerine bir saha araştırması. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 19(2), 379-399.
  • Kim, K. ve Smith, P. K. (1998). Childhood stress, behavioural symptoms and mother–daughter pubertal development. Journal of Adolescence, 21(3), 231-240.
  • Kuo, C. (2009). A study of the consumption of chinese online fortune telling services. Chinese Journal of Communication, 2(3), 288-306.
  • Lavin, M. F. (2020). On spiritualist workers: healingand divining through tarot and the metaphysical. Journal of Contemporary Ethnography, 50(3), 317-340.
  • Masanet, M. J., Medina-Bravo, P. ve Ferrés, J. (2018). Myths of romantic love and gender-based violence in the fan forum of the Spanish teen series Los Protegidos. Young, 26(4), 96-112.
  • McElhaney, B. K. ve Allen, P. J. (2001). Autonomy and adolescent social functioning: The moderating effect of risk. Child Development, 72(1), 220-235.
  • Mcgrath, B. (2002). Towards the enablement of “unqualified” rural youth: A structurationist perspective on socially inclusive policy interventions. Journal of Youth Studies, 5(3), 291-312.
  • Muzzatti, S. L. ve Smith, E. M. (2018). ‘The spirits tell me that you’re seeking help’: Fortune telling in late capitalism. D. Waskul ve M. Eaton (Hzl.). The supernatural in society, culture, and history içinde (ss. 116-35). ABD: Temple University Press.
  • Nar, M. Ş. (2014). Psiko-antropolojik bir olgu olarak fal üzerine nitel bir araştırma. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 54(1), 507-524.
  • Nurmi, J. E. (1991). How do adolescents see their future? a review of the development of future orientation and planning, Developmental Review, 11(1), 159-170.
  • Osmanoğlu, C. (2014). Din eğitiminin gelişimsel temeli olarak inanç. Bilimname, 27(2), 177-206.
  • Pisarik, T., Rowell, C. P. ve Thompson, K. L. (2017). A phenomenological study of career anxiety among college students. The Career Development Quarterly, 65(4), 339-352.
  • Rutter, M. (2002). The interplay of nature, nurture, and developmental influences: The challenge ahead for mental health. Archives of General Psychiatry, 59(11), 996-1000.
  • Santrock, J. (2017). Yaşam boyu gelişim: Gelişim psikolojisi (13. Baskı). G. Yüksel (Çev.). Nobel Yayıncılık.
  • Seginer, R. (2003). Adolescent future orientation: An integrated cultural and ecological perspective. Online Readings in Psychology and Culture, 6(1), 1-13.
  • SEKAM. (2016). Türkiye gençlik raporu gençliğin özellikleri, sorunları, kimlikleri ve beklentileri. http://sekam.com.tr/images/resimler/468b1dd1.pdf adresinden 27.07.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Shein, P. P., Li, Y. Y. ve Huang, T. C. (2014). Relationship between scientific knowledge and fortune-telling. Public Understanding of Science, 23(7), 780-796.
  • Skryabin, V. Y. (2020). An addiction to seeking fortune-telling services: A case report. Journal of Addictive Diseases, 38(2), 223-228.
  • Sosyal Demokrasi Vakfı (SODEV). (2020). Türkiye’nin gençliği araştırması raporu. https://sodev.org.tr/wp-content/uploads/2020/05/detayli_rapor.pdf adresinden 27.07.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Steinberg, L. (2007). Ergenlik. F. Çok (Çev.). İmge Kitabevi.
  • Şahin, D. (2009). Kişilik bozuklukları. Klinik Gelişim, 22(4), 45- 55.
  • Turner, D.W. (2010). Qualitative interview design: A practical guide for novice investigators. The Qualitative Report, 15(3), 754-760.
  • Türkiye Gençlik STK’ları Platformu (TGSP). (2020). Türkiye’nin gençleri. https://tgsp.org.tr/tr/dokumanlar/arastirmalar-14 adresinden 27.07.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Twenge, J. M. (2009). Ben Nesli, Öztürk E (Çev.). Kaknüs Yayıncılık.
  • United Nations Department of Economic and Social Affairs. (2020). World youth report: Youth and the 2030 agenda for sustainable development. United Nations Publications. https://www.un.org/development/desa/youth/world-youth-report/wyr2018.html adresinden 27.07.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • United Nations. (2017). Youth issue briefs. https://www.un.org/development/desa/youth/wpcontent/uploads/sites/21/2020/07/2020-World-Youth-Report-FULL-FINAL.pdf adresinden 27.07.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Wigzell, F. (2011). The Orthodox churchand commercial fortune-tellingand magic in Russia. Religion, State and Society, 39(4), 420-442.
  • Wyn, J. ve White R. (1997). Rethinking youth. Sage Publication.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Seçkin.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Melike Semerci 0000-0002-6383-8340

Hakan Karaman 0000-0002-5729-6012

Ömer Miraç Yaman 0000-0001-9989-8575

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Semerci, M., Karaman, H., & Yaman, Ö. M. (2022). Falcıların Gözünden Gençlere Bakmak: Fal Kafelere Giden Gençler Üzerine Bir Değerlendirme. İnsan Ve Toplum, 12(4), 1-27.