Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tüketicilerin Fiyat Duyarlılığı Algılarının Yöresel Ürün Satın Alma Niyetlerine Etkisinde Yöresel Ürünlere Yönelik Tutumun Aracılık Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: Özel Sayı, 29 - 40, 30.12.2021

Öz

Çalışmanın temel amacı, tüketicilerin fiyat duyarlılığı algılarının yöresel ürün satın alma niyetlerine etkisinde yöresel ürünlere yönelik tutumun aracılık etkisinin incelenmesidir. Bu temel amacın yanı sıra demografik değişkenlere göre fiyat duyarlılığı, yöresel ürünlere yönelik tutum ve yöresel ürün satın alma niyeti görüşleri açısından farklılıkları incelenmiştir. Araştırma sonucunda tüketicilerin fiyat duyarlılığı algılarının yöresel ürün satın alma niyetlerine etkisinde yöresel ürünlere yönelik tutumun aracılık etkisinin pozitif yönde ve anlamlı olduğu tespit edilmiştir.

Teşekkür

Bu çalışma 20. Uluslararası İşletmecilik Kongresinde sunulmuştur.

Kaynakça

  • Ataman, G. (2001). İşletme Yönetimi Temel Kavramlar ve Yeni Yaklaşımlar. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Bergeron, J. (2004). Antecedents and Consequences of Salesperson Listening Effectiveness in Buyer-Seller Relationships. A Thesis in The John Molson School of Business. (Unpublished PhD Thesis) Montreal: Canada.
  • Çetin, I., & Kumkale, İ. (2016). Sosyal Medya Kullanım Düzeyi ve Satın Alma Niyeti Arasındaki İlişkide Faydacı Motivasyonun Aracı Etkisi. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 02(04).
  • Erzurum Provincial Directorate of Culture and Tourism (2021). Erzurum Yöresel Ürünleri ve Coğrafi İşaretleri. (Accessed on 06.10.2021), https://erzurum.ktb.gov.tr/TR-230959/cografi-isaretli-urunler.html
  • Fishbein, M., & Ajzen, I. (1974). Attitudes Towards Objects as Pedictors of Single and Multiple Behavorial Criteria. Psychological Review, 81 (1), 59-74.
  • Gegez, A. E. (2007). Pazarlama Araştırmaları. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Goldsmith, R. E., Daekwan K., Leisa R F., & Wan-Min K. (2010). Price Sensitivity and Innovativeness for Fashion Among Korean Consumers’. Article in the Journal of Social Psychology, 70 (2).
  • Gündoğdu, H., Bayhan, A., & Arslan, M. (2010). Sanat Tarihi Açısından Erzurum. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Yayını.
  • Hayes, A. F., Montoya, A. K., & Rockwood, N. J. (2017). The analysis of mechanisms and their contingencies: Process versus structural equation modeling. Australasian Marketing Journal (AMJ), 25(1), 76–81.
  • Hayes, A., F. (2013). Introduction to Mediation, Moderation, and Conditional Process Analysis: A Regression Based Approach. New York: The Guilford Press
  • Karafakıoğlu, M. (2006). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Khan, A., & Azam, M. (2016). Factors influencing halal products purchase intention in India: Preliminary investigation. Indonesian Journal of Halal Research 1(2), 46-48
  • Kurtuluş, K., & Okumuş, A. (2006). Fiyat Algılamasının Boyutları Arasındaki İlişkilerin Yapısal Eşitlik Modeli ile İncelenmesi. Yönetim Dergisi, 17 (53).
  • Marescotti, A. (2003). Typical products and rural development: Who benefits from PDO/PGI recognition?. 83rd Eaae Seminar. Food Quality Products in the Advent of the 21st Century: Production, Demand and Public Policy.
  • Meral, Y., & Şahin, A. (2013). Tüketicilerin Coğrafi İşaretli Ürün Algısı: Gemlik Zeytini Örneği. KSÜ Doğa Bilimleri Dergisi, 16(4), 2013
  • Mucuk, İ. (2001). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Erdiz Masaüstü Yayıncılık.
  • Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2004). SPSS and SAS Procedures for Estimating İndirect Effects in Simple Mediation Models. Behavior Research Methods. Instruments, & Computers, 36, 717–731.
  • Schneider, G., & Ceritoğlu, B. (2010). Yöresel Ürün İmajının Tüketici Satın alma Davranışı ve Yüksek Fiyat Ödeme Eğilimi Üzerindeki Etkisi-İstanbul İlinde Bir Uygulama. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 6, 29-52.
  • Sevindik, A. (2005). Kalabalık Yönetimi. İstanbul: Nüans Ajans.
  • Tekelioğlu, Y. (2010). Coğrafi İşaret. Yöresel Ürünler, Coğrafi İşaretler ve Türkiye Uygulamaları. Türk Patent Enstitüsü Uluslararası Seminer.
  • Tevrüz, S., Artan, İ., & Bozkurt, T. (2001). Davranışlarımızdan Seçmeler. Örgütsel Yaklaşım. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Toklu, İ., & Ustaahmetoğlu, E. (2016). Tüketicilerin Organik Çaya Yönelik Tutumlarını ve Satın Alma Niyetlerini etkileyen faktörler. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 12 (29).
  • Torlak, Ö., & Altunışık, R. (2012). Pazarlama Stratejileri. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Turkish Patent Institute (2020). Patent Bilgileri. (Accessed on 20.12.2020), https://www.turkpatent.gov.tr/TURKPATENT/resources/temp/6B3F914C-E72C-437C-8A30-F50C51DE0A23.pdf,
  • Turkish Statistical Institute (2020). İllere Göre İl/İlçe Merkezi, Belde/Köy Nüfusu ve Yıllık Nüfus Artış Hızı. (Accessed on 25.12.2020), https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayal%C4%B1-N%C3%BCfus-Kay%C4%B1t-Sistemi-Sonu%C3%A7lar%C4%B1-2019-33705&dil=1
  • Türk Gıda Kodeksi (2020). Gıda Mevzuat. (Accessed on 21.12.2020), https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=18838&MevzuatTur=9&MevzuatTertip=5T
  • Völckner, F. (2008). The Dual Role Of Price: Decomposing Consumers’ Reactions To Price. Journal of the Academy of Marketing Science, 36(3), 359-377.
  • Yaşar, Z., Gezeroğlu, B., Rumiz, M., & Keskin, A. (2014). Geleneksel Gıdaların Ülkesel ve Bölgesel Boyutta Kırsal Kalkınmadaki Yeri: Dicle Tulum Peyniri Örneği. 4.Geleneksel Gıdalar Sempozyumu.

Examination of The Effects of Consumers’ Price Sensitivity Perception on The Local Product Purchase Intention on The Mediation of Attitude for Local Products

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: Özel Sayı, 29 - 40, 30.12.2021

Öz

The main purpose of the study is to examine the mediating effect of attitude towards local products in the effect of consumer perceptions of price sensitivity on their intention to buy local products. In addition to this main purpose examining differences in terms of price sensitivity according to demographic variables, attitude to local products, and views on the intention to buy local products. As a result of the research, it’s been determined that the mediating effect of the price sensitivity perceptions of consumers on their local product purchase intention was positive and significant.  

Kaynakça

  • Ataman, G. (2001). İşletme Yönetimi Temel Kavramlar ve Yeni Yaklaşımlar. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Bergeron, J. (2004). Antecedents and Consequences of Salesperson Listening Effectiveness in Buyer-Seller Relationships. A Thesis in The John Molson School of Business. (Unpublished PhD Thesis) Montreal: Canada.
  • Çetin, I., & Kumkale, İ. (2016). Sosyal Medya Kullanım Düzeyi ve Satın Alma Niyeti Arasındaki İlişkide Faydacı Motivasyonun Aracı Etkisi. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 02(04).
  • Erzurum Provincial Directorate of Culture and Tourism (2021). Erzurum Yöresel Ürünleri ve Coğrafi İşaretleri. (Accessed on 06.10.2021), https://erzurum.ktb.gov.tr/TR-230959/cografi-isaretli-urunler.html
  • Fishbein, M., & Ajzen, I. (1974). Attitudes Towards Objects as Pedictors of Single and Multiple Behavorial Criteria. Psychological Review, 81 (1), 59-74.
  • Gegez, A. E. (2007). Pazarlama Araştırmaları. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Goldsmith, R. E., Daekwan K., Leisa R F., & Wan-Min K. (2010). Price Sensitivity and Innovativeness for Fashion Among Korean Consumers’. Article in the Journal of Social Psychology, 70 (2).
  • Gündoğdu, H., Bayhan, A., & Arslan, M. (2010). Sanat Tarihi Açısından Erzurum. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Yayını.
  • Hayes, A. F., Montoya, A. K., & Rockwood, N. J. (2017). The analysis of mechanisms and their contingencies: Process versus structural equation modeling. Australasian Marketing Journal (AMJ), 25(1), 76–81.
  • Hayes, A., F. (2013). Introduction to Mediation, Moderation, and Conditional Process Analysis: A Regression Based Approach. New York: The Guilford Press
  • Karafakıoğlu, M. (2006). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Khan, A., & Azam, M. (2016). Factors influencing halal products purchase intention in India: Preliminary investigation. Indonesian Journal of Halal Research 1(2), 46-48
  • Kurtuluş, K., & Okumuş, A. (2006). Fiyat Algılamasının Boyutları Arasındaki İlişkilerin Yapısal Eşitlik Modeli ile İncelenmesi. Yönetim Dergisi, 17 (53).
  • Marescotti, A. (2003). Typical products and rural development: Who benefits from PDO/PGI recognition?. 83rd Eaae Seminar. Food Quality Products in the Advent of the 21st Century: Production, Demand and Public Policy.
  • Meral, Y., & Şahin, A. (2013). Tüketicilerin Coğrafi İşaretli Ürün Algısı: Gemlik Zeytini Örneği. KSÜ Doğa Bilimleri Dergisi, 16(4), 2013
  • Mucuk, İ. (2001). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Erdiz Masaüstü Yayıncılık.
  • Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2004). SPSS and SAS Procedures for Estimating İndirect Effects in Simple Mediation Models. Behavior Research Methods. Instruments, & Computers, 36, 717–731.
  • Schneider, G., & Ceritoğlu, B. (2010). Yöresel Ürün İmajının Tüketici Satın alma Davranışı ve Yüksek Fiyat Ödeme Eğilimi Üzerindeki Etkisi-İstanbul İlinde Bir Uygulama. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 6, 29-52.
  • Sevindik, A. (2005). Kalabalık Yönetimi. İstanbul: Nüans Ajans.
  • Tekelioğlu, Y. (2010). Coğrafi İşaret. Yöresel Ürünler, Coğrafi İşaretler ve Türkiye Uygulamaları. Türk Patent Enstitüsü Uluslararası Seminer.
  • Tevrüz, S., Artan, İ., & Bozkurt, T. (2001). Davranışlarımızdan Seçmeler. Örgütsel Yaklaşım. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Toklu, İ., & Ustaahmetoğlu, E. (2016). Tüketicilerin Organik Çaya Yönelik Tutumlarını ve Satın Alma Niyetlerini etkileyen faktörler. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 12 (29).
  • Torlak, Ö., & Altunışık, R. (2012). Pazarlama Stratejileri. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Turkish Patent Institute (2020). Patent Bilgileri. (Accessed on 20.12.2020), https://www.turkpatent.gov.tr/TURKPATENT/resources/temp/6B3F914C-E72C-437C-8A30-F50C51DE0A23.pdf,
  • Turkish Statistical Institute (2020). İllere Göre İl/İlçe Merkezi, Belde/Köy Nüfusu ve Yıllık Nüfus Artış Hızı. (Accessed on 25.12.2020), https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayal%C4%B1-N%C3%BCfus-Kay%C4%B1t-Sistemi-Sonu%C3%A7lar%C4%B1-2019-33705&dil=1
  • Türk Gıda Kodeksi (2020). Gıda Mevzuat. (Accessed on 21.12.2020), https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=18838&MevzuatTur=9&MevzuatTertip=5T
  • Völckner, F. (2008). The Dual Role Of Price: Decomposing Consumers’ Reactions To Price. Journal of the Academy of Marketing Science, 36(3), 359-377.
  • Yaşar, Z., Gezeroğlu, B., Rumiz, M., & Keskin, A. (2014). Geleneksel Gıdaların Ülkesel ve Bölgesel Boyutta Kırsal Kalkınmadaki Yeri: Dicle Tulum Peyniri Örneği. 4.Geleneksel Gıdalar Sempozyumu.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kadir Deligoz 0000-0003-3247-9223

Dilek Üstünkardeşler 0000-0002-8468-3683

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Deligoz, K., & Üstünkardeşler, D. (2021). Examination of The Effects of Consumers’ Price Sensitivity Perception on The Local Product Purchase Intention on The Mediation of Attitude for Local Products. JOEEP: Journal of Emerging Economies and Policy, 6(Özel Sayı), 29-40.

The sole purpose of JOEEP is to be a prestigious journal which contributes to scientific knowledge. In order to keep this purpose, JOEEP, adopts and follows the publication policies of world’s prestigious scientific journals. All original and qualified works which may contribute to the scientific knowledge, are evaluated through a rigorous editorial and peer review process. Hereby, JOEEP is a peer reviewed and scientific journal. It strictly depends on the scientific principles, rules and ethical framework that are required to this qualification.

JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.