Today, with the increasing population, the number of individual vehicles and therefore traffic density is increasing day by day. Efforts are being made to reduce both urban and intercity traffic density, and the high-speed train (HSR) project, which connects cities faster and more economically, is one of them. The fact that the HSR station will be established in Kırıkkale province, and more people will easily use the HSR service by making effective district connections will have a great impact on the problem of traffic density. In this context, AHP (Analytic Hierarchy Process), TOPSIS (Technique for Order Preference by Similarity to An Ideal Solution) and PROMETHEE (The Preference Ranking Organization Method for Enrichment Evaluation), which are Multi-Criteria Decision-Making (MCDM) methods, were used in an integrated manner. Based on the findings, it is observed that the second route is the preferred choice for the Kırıkkale University-Osmangazi line, with the optimal routes for the other lines also being determined. Since the HSR station to be opened in Kırıkkale will connect the districts and the university with thousands of students, the study is the most comprehensive study conducted on a provincial basis and makes an important contribution to the literature as a route determination study for HSR.
Route Selection Multi Criteria Decision Making (MCDM) AHP TOPSIS PROMETHEE
Günümüzde artan nüfusla birlikte bireysel araç sayısı ve dolayısıyla trafik yoğunluğu da her geçen gün artmaktadır. Hem şehir içi hem de şehirlerarası trafik yoğunluğunu azaltmaya yönelik olarak çalışmalar yapılmakta olup, şehirleri daha hızlı ve ekonomik bir şekilde birbirlerine bağlayan yüksek hızlı tren (YHT) projesi bunlardan biridir. Kırıkkale ilinde YHT istasyonunun kurulacak olması, efektif ilçe bağlantıları yapılarak daha fazla insanın kolay bir şekilde YHT hizmetini kullanması trafik yoğunluğu sorununa büyük etki edecektir. Bu bağlamda belediye otobüslerinin YHT istasyonu için ilçe bağlantılarının sağlanmasında Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) yöntemlerinden AHP (Analytic Hierarchy Process), TOPSIS (Technique for Order Preference by Similarity to An Ideal Solution) ve PROMETHEE (The Preference Ranking Organization Method for Enrichment Evaluation) entegre şekilde kullanılmıştır. Yöntem sonuçları karşılaştırıldığında Kırıkkale Üniversitesi – Osmangazi hattı için 2. güzergâhın seçildiği görülmekte olup, diğer ilçeler için de alternatif güzergâhların sıralamaları elde edilmiştir. Çalışma, Kırıkkale’de açılacak YHT durağı ile ilçelerin ve binlerce öğrencisi bulunan üniversitenin bağlantısını sağlamakta olduğundan, il bazında yapılmış en kapsamlı çalışma özelliğini taşımasının yanı sıra YHT için güzergâh belirleme çalışması olarak da literatüre önemli bir katkı sağlamaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 15 Haziran 2022 |
Kabul Tarihi | 13 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 3 |