Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HER GÜNE BİR MASAL ADLI ESERİN DEĞER İLETİMİ AÇISINDAN ÖNEMİ

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 276 - 302, 31.12.2022
https://doi.org/10.48066/kusob.1164069

Öz

Bu çalışmanın amacı Tarık Demirkan’ın Her Güne Bir Masal isimli eserinin değerler eğitimine katkısını incelemektir. Çalışma “nitel araştırma yöntemi” ne uygun olarak yapılmıştır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden “doküman incelemesi” kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen “Değer İnceleme Formu” kullanılmıştır. Çalışmanın materyalini Her Güne Bir Masal eserinde yer alan 365 masal metni oluşturmaktadır. Verilerin analizinde niteliz analiz tekniklerinden betimsel analiz kullanılmıştır. Çalışmanın sonunda değer inceleme formunda yer alan ve kök değerleri de kapsayan 20 ana değerin incelenen masal metinlerinde farklı frekanslarla işlendiği belirlenmiştir. Masal metinlerinde işlenen değerler ve işlenme sıklıkları ve 365 masal içindeki oranları şu şekildedir: Yardımlaşma f=341 (341:365=0,93), Öz denetim f=183 (183:365=0,51), Dostluk 158 (158:365=0,43), Liderlik f=146 (146:365=0,4), Cesaret f=142 (142:365=0,38), Aile f=132 (132:365=0,36), Dürüstlük f=121 (121:365=0,33), Sevgi f=110 (110:365=0,30), Çalışkanlık f=85 (85:365=0,23) , Bilimsellik f=84 (84:365=0,23), Sabır f=67(67:365=0,18), İnanç f=66 (66:365=0,18), Nezaket f=61 (61:365=0,16), Saygı f=60 (60:365=0,16), Vatanseverlik f=54 (54:365=0,14), Adalet f=51 (51:365=0,13), Sorumluluk Alma f=49 (49:365=0,13), Misafirperverlik f=36 (36:365=0,09), Estetik f=33 (33:365=0,09), Sağlık f=23 (23:365=0,06). Değer çeşitliliği bakımından Her Güne Bir Masal eseri zengin bulunmuştur. Ancak masallarda yer verilen değerlerin işlenme sıklığının Türk masallarıyla kıyaslandığında kısmen yetersiz olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Akkaya, N. (2014). Keloğlan masallarında yer alan değerlerin incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2 (2/1), 312-324.
  • Alabay- Yolcu, T. (2019). Hasan Latif Sarıyüce’nin Anadolu masallarının eğitsel değerler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Erzincan: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri- beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. M. Bütün ve S.B. Demir (Çev. Ed.), Siyasal Kitabevi.
  • Halstead, J. M. & Taylor, M. J. (2000). Learning and teaching about values: a review of recent research. Cambridge Journal of Education, 30 (2), 169-203.
  • İdi Tulumcu F. ve Tulumcu F. M. (2015). İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi programlarında yer alan değerler, Değerler Eğitimi Dergisi, 13 (29, 535 – 560.
  • Karagöz, B. (2017). Naki Tezel’in Türk Masalları adlı kitabının değerler açısından analizi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5 (3), 534-556. DOI: 10.16916/aded.331362.
  • Karagöz, B. (2018). Emin Özdemir’in çocuk kitaplarına değerler eğitimi bağlamında bir bakış: bir çözümleme çalışması. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (31), 63-85. DOI: 10.30794/pausbed.414620.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınevi.
  • Karatay, H. (2007). Dil edinimi ve değer öğretimi sürecinde masalın önemi ve işlevi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 463-475.
  • Kardaş, S. (2020). Bitlis halk masallarının çocuğa uygunluğu ve değerler eğitimine katkısı üzerine bir inceleme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Van: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kardaş, M. N. (2015). Orhun abidelerinin Türkçe öğretiminde değer aktarımı bakımından önemi III: Bilge Kağan Abidesi, Türk & İslam Dünyası Araştırmalar Dergisi, 2 (2), 55-70.
  • Kaygana M., Yapıcı Ş. ve Aytan T. (2013). Türkçe ders kitaplarında değer eğitimi, International Journal of Social 6 (7), 657-669.
  • Kayman, F. (2011). Bingöl’de anlatılan masalların çocuk eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Van: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kayman, F. ve Esendemir, N. (2018). Bingöl yöresinden derlenen masalların çocuk eğitimi açısından incelenmesi. Bingöl Araştırmaları Dergisi, 5 (1), 75-92.
  • Kılınç A. ve Akyol Ş. (2009). İlköğretim 6. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan sevgi temasının değerler eğitimi açısından incelenmesi, The Fırst International Congress Of Educational Research, 1-3 May, Çanakkale, Türkiye.
  • MEB. (2006). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (6, 7, 8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB. (2015). Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı, Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB. (2017). Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı, Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB. (2019). Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı, Ankara: MEB Yayınları.
  • Neuendorf, K. A. (2002). The content analysis, guidebook. California: Sage Publications.
  • Öner, B. (2019). Elâzığ masallarından seçilmiş 15 masalın yeniden yazımı ve değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özbay M. ve Karakuş Tayşi E. (2011). Dede Korkut hikâyelerinin Türkçe öğretimi ve değer aktarımı açısından önemi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi,1(1),21-31.
  • Özcan, D. - Şara, P.(2016). Türkçe ders kitaplarında (1-4.sınıf) yer alan masalların öğretim programları ve içerik açısından incelenmesi. International PeriodicalfortheLanguages LiteratureandHistory of TurkishorTurkic, 11 (3), 1781- 1796.
  • Özdemir, H. & Ataș, M.S. (2021). Van masallarının değer eğitimi ve dil unsurları açısından incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Van Özel Sayısı, 481-502
  • Özer, D. (2019). Keloğlan masallarının değer aktarımı açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sallabaş, M.E. (2012) Ömer Seyfettin hikâyelerinin Türkçe öğretiminde değer aktarımı bakımından incelenmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,9 (18), 59-68.
  • Sarıkaya, B. & Aydeniz, S. (2021). Van yöresine ait halk masallarının değer aktarımı açısından incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Van Özel Sayısı, 451-480
  • Schwartz, S. H. (1992). Universals ın the content and structure of values: theory and empirical tests in 20 countries, m. zanna (Ed.), Advances ın experimental social psychology in (25, 1-65). New York Academic Press. New York.
  • Senek, S. (2018). Aytül Akal’ın masallarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sever, E. Memiş, A, ve Sever, S. (2015) Pertev Naili Boratav’ın Zaman Zaman içinde masal kitabının değerler açısından incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi özel sayı, 246-263.
  • Şen, Ü. (2008). Altıncı sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin ilettiği değerler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(5), 763-780.
  • Şentürk L. ve Aktaş E. (2015). Türkiye’de ve Romanya’da okutulan ana dili Türkçe ders kitaplarının değer iletimi açısından karşılaştırılması. Değerler Eğitimi Dergisi, 13 (29), 215-243.
  • TDK (2010). Türkçe sözlük. Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Topbaş, A. (2015). Sema Maraşlı’nın masallarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tunagür, M; Kardaş, M. N. (2017). 2000 yılı ve öncesinde yayımlanan Mustafa Kutlu’nun hikâyelerinde değer aktarımı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (40), 159- 185.
  • Welton, D. A. & Mallan, J. T. (1999). Children and their world: strategies for teaching social studies. Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, M. (2019). Türk, Alman, Balkan ve Rus masallarının değerler eğitimi açısından mukayesesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Giresun: Giresun Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

The Importance Of A Tale Every Day In Terms Of Value Transmıssıon

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 276 - 302, 31.12.2022
https://doi.org/10.48066/kusob.1164069

Öz

The aim of this study is to examine the contribution of Tarık Demirkan's work named A Tale for Every Day to values education. The study was carried out in accordance with the "qualitative research method". In the study, "document analysis", one of the qualitative research designs, was used. The "Value Review Form" developed by the researcher was used to collect the data. The material of the study consists of 365 fairy tale texts in the work of Every Day Bir Tales. Descriptive analysis, one of the qualitative analysis techniques, was used in the analysis of the data. At the end of the study, it was determined that 20 main values in the value analysis form, including root values, were processed with different frequencies in the examined tale texts. The values and frequency of processing in fairy tale texts and their ratios in 365 fairy tales are as follows: Solidarity f=341 (341:365=0.93), Self-control f=183 (183:365=0.51), Friendship 158 (158:365) =0.43), Leadership f=146 (146:365=0.4), Courage f=142 (142:365=0.38), Family f=132 (132:365=0.36), Integrity f =121 (121:365=0.33), Love f=110 (110:365=0.30), Diligence f=85 (85:365=0.23) , Science f=84 (84:365=0) .23), Patience f=67(67:365=0.18), Faith f=66 (66:365=0.18), Kindness f=61 (61:365=0.16), Respect f=60 (60:365=0.16), Patriotism f=54 (54:365=0.14), Justice f=51 (51:365=0.13), Taking Responsibility f=49 (49:365=0, 13), Hospitality f=36 (36:365=0.09), Aesthetics f=33 (33:365=0.09), Health f=23 (23:365=0.06). A Fairy Tale for Every Day was found rich in terms of value diversity. However, it can be said that the frequency of processing the values in the tales is partially insufficient when compared to the Turkish tales.

Kaynakça

  • Akkaya, N. (2014). Keloğlan masallarında yer alan değerlerin incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2 (2/1), 312-324.
  • Alabay- Yolcu, T. (2019). Hasan Latif Sarıyüce’nin Anadolu masallarının eğitsel değerler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Erzincan: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri- beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. M. Bütün ve S.B. Demir (Çev. Ed.), Siyasal Kitabevi.
  • Halstead, J. M. & Taylor, M. J. (2000). Learning and teaching about values: a review of recent research. Cambridge Journal of Education, 30 (2), 169-203.
  • İdi Tulumcu F. ve Tulumcu F. M. (2015). İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi programlarında yer alan değerler, Değerler Eğitimi Dergisi, 13 (29, 535 – 560.
  • Karagöz, B. (2017). Naki Tezel’in Türk Masalları adlı kitabının değerler açısından analizi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5 (3), 534-556. DOI: 10.16916/aded.331362.
  • Karagöz, B. (2018). Emin Özdemir’in çocuk kitaplarına değerler eğitimi bağlamında bir bakış: bir çözümleme çalışması. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (31), 63-85. DOI: 10.30794/pausbed.414620.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınevi.
  • Karatay, H. (2007). Dil edinimi ve değer öğretimi sürecinde masalın önemi ve işlevi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 463-475.
  • Kardaş, S. (2020). Bitlis halk masallarının çocuğa uygunluğu ve değerler eğitimine katkısı üzerine bir inceleme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Van: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kardaş, M. N. (2015). Orhun abidelerinin Türkçe öğretiminde değer aktarımı bakımından önemi III: Bilge Kağan Abidesi, Türk & İslam Dünyası Araştırmalar Dergisi, 2 (2), 55-70.
  • Kaygana M., Yapıcı Ş. ve Aytan T. (2013). Türkçe ders kitaplarında değer eğitimi, International Journal of Social 6 (7), 657-669.
  • Kayman, F. (2011). Bingöl’de anlatılan masalların çocuk eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Van: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kayman, F. ve Esendemir, N. (2018). Bingöl yöresinden derlenen masalların çocuk eğitimi açısından incelenmesi. Bingöl Araştırmaları Dergisi, 5 (1), 75-92.
  • Kılınç A. ve Akyol Ş. (2009). İlköğretim 6. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan sevgi temasının değerler eğitimi açısından incelenmesi, The Fırst International Congress Of Educational Research, 1-3 May, Çanakkale, Türkiye.
  • MEB. (2006). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (6, 7, 8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB. (2015). Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı, Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB. (2017). Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı, Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB. (2019). Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı, Ankara: MEB Yayınları.
  • Neuendorf, K. A. (2002). The content analysis, guidebook. California: Sage Publications.
  • Öner, B. (2019). Elâzığ masallarından seçilmiş 15 masalın yeniden yazımı ve değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özbay M. ve Karakuş Tayşi E. (2011). Dede Korkut hikâyelerinin Türkçe öğretimi ve değer aktarımı açısından önemi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi,1(1),21-31.
  • Özcan, D. - Şara, P.(2016). Türkçe ders kitaplarında (1-4.sınıf) yer alan masalların öğretim programları ve içerik açısından incelenmesi. International PeriodicalfortheLanguages LiteratureandHistory of TurkishorTurkic, 11 (3), 1781- 1796.
  • Özdemir, H. & Ataș, M.S. (2021). Van masallarının değer eğitimi ve dil unsurları açısından incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Van Özel Sayısı, 481-502
  • Özer, D. (2019). Keloğlan masallarının değer aktarımı açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sallabaş, M.E. (2012) Ömer Seyfettin hikâyelerinin Türkçe öğretiminde değer aktarımı bakımından incelenmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,9 (18), 59-68.
  • Sarıkaya, B. & Aydeniz, S. (2021). Van yöresine ait halk masallarının değer aktarımı açısından incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Van Özel Sayısı, 451-480
  • Schwartz, S. H. (1992). Universals ın the content and structure of values: theory and empirical tests in 20 countries, m. zanna (Ed.), Advances ın experimental social psychology in (25, 1-65). New York Academic Press. New York.
  • Senek, S. (2018). Aytül Akal’ın masallarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sever, E. Memiş, A, ve Sever, S. (2015) Pertev Naili Boratav’ın Zaman Zaman içinde masal kitabının değerler açısından incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi özel sayı, 246-263.
  • Şen, Ü. (2008). Altıncı sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin ilettiği değerler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(5), 763-780.
  • Şentürk L. ve Aktaş E. (2015). Türkiye’de ve Romanya’da okutulan ana dili Türkçe ders kitaplarının değer iletimi açısından karşılaştırılması. Değerler Eğitimi Dergisi, 13 (29), 215-243.
  • TDK (2010). Türkçe sözlük. Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Topbaş, A. (2015). Sema Maraşlı’nın masallarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tunagür, M; Kardaş, M. N. (2017). 2000 yılı ve öncesinde yayımlanan Mustafa Kutlu’nun hikâyelerinde değer aktarımı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (40), 159- 185.
  • Welton, D. A. & Mallan, J. T. (1999). Children and their world: strategies for teaching social studies. Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, M. (2019). Türk, Alman, Balkan ve Rus masallarının değerler eğitimi açısından mukayesesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Giresun: Giresun Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Seda Kardaş 0000-0001-9467-998X

Mustafa Kaya 0000-0003-4755-4994

Erhan Görmez 0000-0003-0752-802X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kardaş, S., Kaya, M., & Görmez, E. (2022). HER GÜNE BİR MASAL ADLI ESERİN DEĞER İLETİMİ AÇISINDAN ÖNEMİ. Kuram Ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 276-302. https://doi.org/10.48066/kusob.1164069

Social Sciences: Theory & Practice is an international scientific journal for the publication of research and studies covering all aspects of social sciences and related discipline


Creative Commons Lisansı