The purpose
of this study is to develop an individual learning support system, in which
time and/or physical setting from instructor, to support the professional
development of early childhood educators, separate learners. For this purpose,
“Distance Early Childhood Teacher Support Program" was developed. The
study was conducted with the volunteer participation of 86 early childhood
educators in Turkey. Within the process of web-based distance support system,
ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) instructional
design model was applied. The study was conducted with the volunteer
participation of 86 early childhood educators in Turkey. Within the process of
web-based distance support system, ADDIE (Analysis, Design, Development,
Implementation, Evaluation) instructional design model was applied. The study
focused on learning centers and the role of the teacher in the context of early
childhood education. Within the scope of
the theme, five 3-7-minute-long educational videos were prepared as learning
materials. In addition to educational videos, scientific articles and
educational web links related to topics has been shared with the participant
teachers as additional learning resources. Individual learning assessment
materials were also listed and discussion groups have been established. The
functionality of the media used was measured by the User Evaluation Survey. The
results of the study revealed that distance learning approach to early
childhood support program promote the professional development of teachers in
the field. Dissemination of such professional development models may impact on
current face-to-face inservice teacher education courses.
Early childhood education Professional development distance education learning centers role of teacher
Bu çalışmanın amacı, okul öncesi eğitimcilerinin
mesleki gelişimlerini desteklemek ve bunun sürekliliğini sağlamak amacıyla
zamandan ve mekandan bağımsız bir öğrenme destek sistemi geliştirmekti. Bu
amaçla, geliştirilen Uzaktan Okul Öncesi Öğretmen Destek Programı’na
Türkiye genelinde 86 okul öncesi eğitimcisi gönüllü olarak katılmıştır. Ağ
tabanlı uzaktan destek programı geliştirme sürecinde ADDIE (Analiz, Tasarım,
Geliştirme, Uygulama, Değerlendirme) öğretim tasarımı modeli uygulanmıştır.
Çalışma kapsamında, eğitim içeriği olarak okul öncesinde öğrenme merkezlerinin
düzenlenmesi ve öğretmenin rolü üzerine odaklanılmıştır. Söz konusu tema
çerçevesinde, öğrenme materyali olarak her biri 3-7 dakikalık beş animasyon
destekli eğitim videosu hazırlanmıştır. Eğitim videolarına ek olarak, konu ile
ilgili bilimsel yayınlar, eğitim ortamlarına ilişkin web adresleri ek kaynak materyaller
olarak öğretmenlerle paylaşılmıştır. Ayrıca her bir eğitim videosu için
bireysel öğrenmeyi sınayan değerlendirme materyalleri hazırlanmış ve konularla
ilgili tartışma grupları oluşturulmuştur. Kullanılan ortamının işlevselliği,
bir kullanıcı değerlendirme anketi hazırlanarak sınanmıştır. Çalışma sonunda,
uzaktan eğitim yaklaşımıyla okul öncesi destek programının öğretmenlerin
mesleki gelişimini desteklediğine yönelik olumlu bir görüş edinilmiştir. Söz
konusu mesleki eğitim modellerinin yaygınlaştırılması halihazırda yüz yüze
sürdürülen hizmetiçi eğitimleri de doğrudan etkiler niteliktedir.
Okul öncesi eğitim mesleki gelişim uzaktan eğitim öğrenme merkezleri öğretmenin rolü
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 20 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 44 |