Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INTANGIBLE CULTURAL HERITAGE AWERENESS AMONG SCIENCE AND ART CENTER STUDENTS: AN ANALYSIS ON CHILDREN’S CONGRESS

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 45, 143 - 159, 18.03.2024
https://doi.org/10.12981/mahder.1407638

Öz

This study is an attempt to examine the gifted and talented students’ views regarding the intangible cultural heritage and media themed children's congress. Having a qualitative research method, the study employed the phenomenological design. The criterion sampling method, which is among the purposive sampling methods, was used to determine the working group. This study was conducted with ten secondary school students learning at science and art centers. The research data were obtained through a semi-structured interview form developed by the researcher. Content analysis was used during data analysis.

Kaynakça

  • Aral, A. E. (2020). Somut olmayan kültürel mirasın eğitimi ve kültürün aktarımı: Türkiye örneği. Ankara: Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Arizpe, L. (2004). Intangible cultural heritage diversity and coherence. Museum International, 56 (1-2), 130-135.
  • Avcı, E. - Su-Özenir, Ö. (2018). Bilim fuarları sürecinin yürütücü öğretmenler gözünden değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 17(3), 1672-1690.
  • Avcı, E. vd. (2016). TÜBİTAK ortaöğretim öğrencileri araştırma projeleri yarışmasına katılan öğrencilerin yarışma sürecindeki deneyimlerinin üniversite yaşamlarına yansıması. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 1-21.
  • Benzer, S. - Evrensel, E. (2019). TÜBİTAK 4006 bilim fuarı hakkında öğrenci görüşleri. Journal of STEAM Education, 2(2), 28-38.
  • Clark, B. (2015). Üstün zekâlı olarak büyümek. (çev.: Fatih Kaya-Hüseyin Oğurlu), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Dinç, E. vd. (2018). Uşak Üniversitesi öğrencilerinin tarihi ve kültürel eserler hakkındaki ilgi ve farkındalıklarının incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 267-285.
  • Genç, M. A. (2016). Üstün yetenekli bireylere yönelik eğitim uygulamaları. Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 3(3), 49-66.
  • Kutsal, F. Y. G. (2019). Evrensel bilimin paylaşımında dergiler ve kongreler. JARSS Anestezi Dergisi, 27(4), 235-244.
  • Gross-Miraca, U. M. (2002). Musings: gifted children and the gift of friendship. Understanding Our Gifted, 14(3), 27-29.
  • Günden, B. (2021). Yükseköğrenim gören bireylerin somut kültürel mirasa yönelik tutumları ile kültürel miras kavramına ilişkin metaforik algıları üzerine bir çalışma. Nevşehir: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Güneş, C. - Çetin, T. (2020). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin beyin göçü kavramına ilişkin algılarının incelenmesi. 3. Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 55(2), 928-955.
  • Gündüz Alptürker, İ. vd. (2021). Somut olmayan kültürel miras farkındalığının bilinirlik ve deneyimleme açısından değerlendirilmesi. Millî Folklor, 17(132), 16-31.
  • Gürsoy Ulusoy, Ş. (2020). Türkiye’den yurtdışına beyin göçü: Örneklerle yaşanılan iletişim sorunları. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(10), 110-121.
  • Karaca Yılmaz Ş. vd. (2017). Kültürel miras farkındalığı: Cumhuriyet Üniversitesi öğrencilerine yönelik bir uygulama çalışması. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 9(6), 86-100.
  • Karadeniz, O. - Ata, B. (2013). Sosyal bilgiler dersinde proje fuarının kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(14), 375-410.
  • Kasapoğlu Akyol, P. (2015). Somut olmayan kültürel miras (SOKÜM) ve eğitim: Halk kültürü dersi örneği. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Kasapoğlu Akyol, P. (2016). Somut olmayan kültürel mirasın örgün eğitime uygulanması: Ağaraştırması (webquest) örneği. Milli Folklor, 14(111), 149-170.
  • Kural, N. - Nakiboğlu, C. (2020). Deneyimli kimya öğretmenlerinin TÜBİTAK 4006 bilim fuarları destekleme programlarına yönelik düşüncelerinin incelenmesi. Türkiye Kimya Derneği Dergisi, 5(1), 71-94.
  • Kutlu, M. (2013). SOKÜM ve örgün eğitim: halk kültürü dersi deneyimi. Somut Olmayan Kültürel Mirasın Geleceği Türkiye Deneyimi, (ed. M. Öcal Oğuz, Evrim Ölçer Özünel ve Selcan Gürçayır Teke), 47-50, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Miles, M. B. - Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi: Genişletilmiş bir kaynak kitap. (çev. ed.: Sadegül Akbaba Altun - Ali Ersoy), Ankara: Pegem Akademi.
  • Oğuz, Ö. (2009). Somut olmayan kültürel miras ve ifade çeşitliliği. Millî Folklor, 82, 6-12.
  • Oğuz, Ö. (2021). Halk biliminde koruma yaklaşımları ve SOKÜM Sözleşmesi’nde kuşaktan kuşağa aktarım. Millî Folklor, 132, 5-15.
  • Ölçer Özünel, E. (2013). “Yeni miras”lar ve uluslararası sözleşmelerde sürdürülebilir kalkınma stratejileri. Millî Folklor, 25(100), 14-30.
  • Ölçer Özünel, E. (2017). İnsanlar, gezegen ve refah için bir eylem planı'': somut olmayan kültürel miras ve 2030 sürdürülebilir kalkınma hedeflerine eleştirel yaklaşım. Millî Folklor, 29 (116), 18-32.
  • Özarslan, M. (2018). Biyoloji proje çalışmalarının üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin bilimsel tutumlarına etkisi. Erciyes Journal of Education, 2(2), 75-93.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (çev.: Selçuk Beşir Demir-Mesut Bütün), Ankara: Pegem Akademi.
  • Richards, G. (2001). Cultural attractions and european tourism. New York: CABI Publishing.
  • Sağ, Ç. - Ünal, F. (2019). Öğrencilerin somut olmayan kültürel mirasa ilişkin farkındalıklarının belirlenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(4), 1550-1560.
  • Saraç, H. (2017). Türkiye’de okul dışı öğrenme ortamlarına ilişkin yapılan araştırmalar: İçerik analizi çalışması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(2), 60-81.
  • Siaud-Facchin, J. (2019). Üstün zekâlı çocuğa yardım. (çev.: Z. Canan Özatalay), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Silverman, D. (2018). Nitel verileri yorumlama. (çev.: Erkan Dinç), Ankara: Pegem Akademi.
  • Soyuçok, H. (2018). TÜBİTAK 4006 Bilim fuarları kapsamında hazırlanan fen projeleri hakkında çalışmalara katılan farklı kesimlerin görüşleri: Ağrı ili örneği. Ağrı: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Sülün, Y. vd. (2009). Proje yarışmasının öğrencilerin fen ve teknoloji dersine olan tutumlarına etkisi ve öğretmen görüşleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 75-94.
  • Şahin, E. – Önder-Çelikkanlı, N. (2014). Bir ortaöğretim kurumunda gerçekleştirilen bilim sergisinin sergide görev alan öğrenciler üzerindeki etkileri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 8(2), 71-97.
  • Şan, İ. - Boran, A. İ. (2013). Scientific attitude levels of gifted students (A case from Malatya). Journal of Theoretical Educational Science, 6(3), 434–454.
  • Ünal, F. (2013). İlköğretim sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan halk kültürü ögelerinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 611-644.
  • Wendland, W. (2004). Intangible heritage and intellectual property: challenges and future prospects. Museum International, 56(1-2), 97-106.
  • Yavuz, S. vd. (2014). Bilim şenliğinin bilimsel inanışlar üzerine etkisi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 2, 168-174.
  • Yıldırım, A. - Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, G. (2021). Somut olmayan kültürel mirasın eğitim programlarına yansıması: hayat bilgisi öğretimi. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 16, 231-247.
  • Yılmaz, A. E. (2019). Uluslararası beyin göçü hareketleri bağlamında Türkiye’deki beyin göçünün durumu. Lefke Avrupa Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, X(II), 220-232.

BİLİM VE SANAT MERKEZİ ÖĞRENCİLERİNDE SOMUT OLMAYAN KÜLTÜREL MİRAS FARKINDALIĞI: BİR ÇOCUK KONGRESİ ÜZERİNE İNCELEME

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 45, 143 - 159, 18.03.2024
https://doi.org/10.12981/mahder.1407638

Öz

Araştırmanın amacı üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin SOKÜM ve medya temalı çocuk kongresine yönelik görüşlerinin incelenmesidir. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseni olarak tasarlanmıştır. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemleri arasında yer alan ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bilim ve sanat merkezlerine devam eden on ortaokul öğrencisi araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırma verileri araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla elde edilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla toplanan veriler, içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir.

Etik Beyan

Hitit Üniversitesi Girişimsel Olmayan Araştırmalar Etik Kurulunun 31.05.2022 tarih ve 2022-13 karar numarası ile etik kurul izni alınmıştır.

Kaynakça

  • Aral, A. E. (2020). Somut olmayan kültürel mirasın eğitimi ve kültürün aktarımı: Türkiye örneği. Ankara: Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Arizpe, L. (2004). Intangible cultural heritage diversity and coherence. Museum International, 56 (1-2), 130-135.
  • Avcı, E. - Su-Özenir, Ö. (2018). Bilim fuarları sürecinin yürütücü öğretmenler gözünden değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 17(3), 1672-1690.
  • Avcı, E. vd. (2016). TÜBİTAK ortaöğretim öğrencileri araştırma projeleri yarışmasına katılan öğrencilerin yarışma sürecindeki deneyimlerinin üniversite yaşamlarına yansıması. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 1-21.
  • Benzer, S. - Evrensel, E. (2019). TÜBİTAK 4006 bilim fuarı hakkında öğrenci görüşleri. Journal of STEAM Education, 2(2), 28-38.
  • Clark, B. (2015). Üstün zekâlı olarak büyümek. (çev.: Fatih Kaya-Hüseyin Oğurlu), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Dinç, E. vd. (2018). Uşak Üniversitesi öğrencilerinin tarihi ve kültürel eserler hakkındaki ilgi ve farkındalıklarının incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 267-285.
  • Genç, M. A. (2016). Üstün yetenekli bireylere yönelik eğitim uygulamaları. Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 3(3), 49-66.
  • Kutsal, F. Y. G. (2019). Evrensel bilimin paylaşımında dergiler ve kongreler. JARSS Anestezi Dergisi, 27(4), 235-244.
  • Gross-Miraca, U. M. (2002). Musings: gifted children and the gift of friendship. Understanding Our Gifted, 14(3), 27-29.
  • Günden, B. (2021). Yükseköğrenim gören bireylerin somut kültürel mirasa yönelik tutumları ile kültürel miras kavramına ilişkin metaforik algıları üzerine bir çalışma. Nevşehir: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Güneş, C. - Çetin, T. (2020). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin beyin göçü kavramına ilişkin algılarının incelenmesi. 3. Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 55(2), 928-955.
  • Gündüz Alptürker, İ. vd. (2021). Somut olmayan kültürel miras farkındalığının bilinirlik ve deneyimleme açısından değerlendirilmesi. Millî Folklor, 17(132), 16-31.
  • Gürsoy Ulusoy, Ş. (2020). Türkiye’den yurtdışına beyin göçü: Örneklerle yaşanılan iletişim sorunları. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(10), 110-121.
  • Karaca Yılmaz Ş. vd. (2017). Kültürel miras farkındalığı: Cumhuriyet Üniversitesi öğrencilerine yönelik bir uygulama çalışması. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 9(6), 86-100.
  • Karadeniz, O. - Ata, B. (2013). Sosyal bilgiler dersinde proje fuarının kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(14), 375-410.
  • Kasapoğlu Akyol, P. (2015). Somut olmayan kültürel miras (SOKÜM) ve eğitim: Halk kültürü dersi örneği. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Kasapoğlu Akyol, P. (2016). Somut olmayan kültürel mirasın örgün eğitime uygulanması: Ağaraştırması (webquest) örneği. Milli Folklor, 14(111), 149-170.
  • Kural, N. - Nakiboğlu, C. (2020). Deneyimli kimya öğretmenlerinin TÜBİTAK 4006 bilim fuarları destekleme programlarına yönelik düşüncelerinin incelenmesi. Türkiye Kimya Derneği Dergisi, 5(1), 71-94.
  • Kutlu, M. (2013). SOKÜM ve örgün eğitim: halk kültürü dersi deneyimi. Somut Olmayan Kültürel Mirasın Geleceği Türkiye Deneyimi, (ed. M. Öcal Oğuz, Evrim Ölçer Özünel ve Selcan Gürçayır Teke), 47-50, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Miles, M. B. - Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi: Genişletilmiş bir kaynak kitap. (çev. ed.: Sadegül Akbaba Altun - Ali Ersoy), Ankara: Pegem Akademi.
  • Oğuz, Ö. (2009). Somut olmayan kültürel miras ve ifade çeşitliliği. Millî Folklor, 82, 6-12.
  • Oğuz, Ö. (2021). Halk biliminde koruma yaklaşımları ve SOKÜM Sözleşmesi’nde kuşaktan kuşağa aktarım. Millî Folklor, 132, 5-15.
  • Ölçer Özünel, E. (2013). “Yeni miras”lar ve uluslararası sözleşmelerde sürdürülebilir kalkınma stratejileri. Millî Folklor, 25(100), 14-30.
  • Ölçer Özünel, E. (2017). İnsanlar, gezegen ve refah için bir eylem planı'': somut olmayan kültürel miras ve 2030 sürdürülebilir kalkınma hedeflerine eleştirel yaklaşım. Millî Folklor, 29 (116), 18-32.
  • Özarslan, M. (2018). Biyoloji proje çalışmalarının üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin bilimsel tutumlarına etkisi. Erciyes Journal of Education, 2(2), 75-93.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (çev.: Selçuk Beşir Demir-Mesut Bütün), Ankara: Pegem Akademi.
  • Richards, G. (2001). Cultural attractions and european tourism. New York: CABI Publishing.
  • Sağ, Ç. - Ünal, F. (2019). Öğrencilerin somut olmayan kültürel mirasa ilişkin farkındalıklarının belirlenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(4), 1550-1560.
  • Saraç, H. (2017). Türkiye’de okul dışı öğrenme ortamlarına ilişkin yapılan araştırmalar: İçerik analizi çalışması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(2), 60-81.
  • Siaud-Facchin, J. (2019). Üstün zekâlı çocuğa yardım. (çev.: Z. Canan Özatalay), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Silverman, D. (2018). Nitel verileri yorumlama. (çev.: Erkan Dinç), Ankara: Pegem Akademi.
  • Soyuçok, H. (2018). TÜBİTAK 4006 Bilim fuarları kapsamında hazırlanan fen projeleri hakkında çalışmalara katılan farklı kesimlerin görüşleri: Ağrı ili örneği. Ağrı: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Sülün, Y. vd. (2009). Proje yarışmasının öğrencilerin fen ve teknoloji dersine olan tutumlarına etkisi ve öğretmen görüşleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 75-94.
  • Şahin, E. – Önder-Çelikkanlı, N. (2014). Bir ortaöğretim kurumunda gerçekleştirilen bilim sergisinin sergide görev alan öğrenciler üzerindeki etkileri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 8(2), 71-97.
  • Şan, İ. - Boran, A. İ. (2013). Scientific attitude levels of gifted students (A case from Malatya). Journal of Theoretical Educational Science, 6(3), 434–454.
  • Ünal, F. (2013). İlköğretim sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan halk kültürü ögelerinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 611-644.
  • Wendland, W. (2004). Intangible heritage and intellectual property: challenges and future prospects. Museum International, 56(1-2), 97-106.
  • Yavuz, S. vd. (2014). Bilim şenliğinin bilimsel inanışlar üzerine etkisi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 2, 168-174.
  • Yıldırım, A. - Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, G. (2021). Somut olmayan kültürel mirasın eğitim programlarına yansıması: hayat bilgisi öğretimi. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 16, 231-247.
  • Yılmaz, A. E. (2019). Uluslararası beyin göçü hareketleri bağlamında Türkiye’deki beyin göçünün durumu. Lefke Avrupa Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, X(II), 220-232.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Somut Olmayan Kültürel Miras
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Halil Bolat 0000-0002-4726-5351

Yayımlanma Tarihi 18 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 20 Aralık 2023
Kabul Tarihi 18 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 17 Sayı: 45

Kaynak Göster

APA Bolat, H. (2024). BİLİM VE SANAT MERKEZİ ÖĞRENCİLERİNDE SOMUT OLMAYAN KÜLTÜREL MİRAS FARKINDALIĞI: BİR ÇOCUK KONGRESİ ÜZERİNE İNCELEME. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 17(45), 143-159. https://doi.org/10.12981/mahder.1407638