Aim: This study aims to determine the effect of progressive relaxation exercises and peer support program on anxiety and sleep levels in midwifery students during the COVID-19 pandemic. Material and Method: This is a randomized controlled interventional study. The study consisted of midwifery students (n=360). One hundred and four students who met the inclusion criteria were divided into three groups: the progressive relaxation exercise group (PRE) (n=35), the peer support program group (PSP) (n=34), and the control group (n=35). The PRE and PSP groups were provided with online support for 30 minutes a day for 30 days. In addition, the PSP group was given 24/7support by peer trainers on necessary issues by sharing their contact information. Data were collected at the beginning and end of the study. The data collection tools included a descriptive data form with questions about socio-demographic characteristics, the Spielberger State-Trait Anxiety Inventory (STAI-I-II), and the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI). Results: The groups were independent and homogeneous in terms of the specified characteristics. There was no statistically significant difference between the groups in terms of the scores from the pretest administration of the STAI-I and PSQI (p>0,05). The scores of the PRE and PSP groups from the posttest administration of the STAI-I and PUKI were found to be significantly lower than those of the control group (F=9,749; P=0,000; χ2=15,382; P=0,000, respectively). Conclusion: PRE and PSP are effective methods for improving midwifery students’ sleep quality and anxiety levels during the COVID-19 pandemic.
COVID-19 Midwifery students Anxiety Progressive Relaxation exercise Sleep Peer support
Yok
Yok
The authors hereby thank all of the students who participated in this research for their cooperation.
Amaç: COVID-19 pandemi sürecinde ebelik öğrencilerinde progresif gevşeme egzersizlerinin ve akran desteği programının kaygı ve uyku düzeyleri üzerine etkisini belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Randomize kontrollü bir müdahale çalışmasıdır. Çalışmaya ebelik bölümü öğrencileri (n=360) dâhil edildi. Dâhil edilme kriterlerine uyan 104 öğrenci, progresif gevşeme egzersizi (PGE) grubu (n=35), akran destek programı (ADP) grubu (n=34) ve kontrol grubu (n=35) olmak üzere 3 gruba ayrıldı. PGE grubuna online gevşeme egzersiz programı verildi. ADP grubuna çevrimiçi bir akran destek programı verildi. Veri toplama araçları olarak; sosyo-demografik bilgileri içeren tanıtıcı bilgi formu, Spielberger’in Durumluk ve Sürekli Kaygı Envanteri (STAI-I-II) ve Pittsburgh Uyku Kalitesi İndeksi (PUKİ) kullanıldı. Bulgular: Gruplar belirtilen özellikler açısından bağımsız ve homojen idi. Gruplara göre ön test STAI-I ve PUKİ puanları açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık yoktu (p>0,05). PGE ve ADP gruplarının son test STAI-I ve PUKİ puanları, kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde daha düşük tespit edildi (sırasıyla, F=9,749; P=0,000; χ2=15,382; P=0,000). Sonuç: PGE ve ADP ebelik öğrencilerinin COVID-19 pandemisi sırasında uyku kalitesini ve kaygı düzeylerini iyileştirmede etkili yöntemlerdir.
COVID-19 Ebelik öğrencileri Kaygı Progresif gevşeme egzersizi Uyku Akran desteği
Yok
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Yok |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Nisan 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Nisan 2023 |
Gönderilme Tarihi | 25 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 1 |