Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN VE EBEVEYNLERİN OKUL ÖNCESİNDE VERİLEN MATEMATİK EĞİTİMİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 46 - 55, 30.06.2020

Öz

Bu araştırmada okul öncesi öğretmenlerinin ve ebeveynlerin matematik eğitimine yönelik görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, araştırmada veri toplamak için nitel araştırma yaklaşımları içerisinde yer alan yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği benimsenmiştir. Araştırmaya toplam 16 okul öncesi öğretmeni ve çocukları okul öncesi kurumlarına giden toplam 20 ebeveyn katılmıştır. Bu görüşmelerden elde edilen veriler betimsel analiz tekniğine göre çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğretmenler, okul öncesi dönemde matematik eğitiminde öğrencinin merkezde olması gerektiğini vurgulamışlardır. Ayrıca öğretmenler, matematik eğitimi etkinliklerinin basitten karmaşığa, yaş ve gelişim seviyesine uygun ve gündelik hayatla ilişkilendirilmiş olması, oyun yoluyla eğitime ve gerçek nesnelerin kullanılmasına önem verilmesi gerektiği yönünde görüş belirtmişlerdir. Ebeveynler de okul öncesinde matematik eğitiminin önemli olduğunu, çocuklarının ilerideki eğitim yaşantılarına etki edeceğini, zekâ gelişimlerine katkıda bulunacağını, evlerinde çocukların matematik eğitimi ile ilgili bilgi ve becerilerinin gelişimlerini destekleyiciyi çalışmalara yer verdiklerini belirtmişlerdir. Öğretmenlerin ve ebeveynlerin birlikte yer aldıkları matematik eğitimine yönelik çalışmalara yer verilebilir. Bu çalışmaların okul öncesi programda yer alan matematik konularının hepsini içerecek şekilde düzenlenmesine de dikkat edilebilir.

Kaynakça

  • Akman, B. (2002). Okul öncesi dönemde matematik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 244-248. Anderson, A. (1997). Families and mathematics: A study of parent-child interactions. Journal for Research in Mathematics Education, 20(4), 484-511. Aral, N., Kandır, A., & Can Yaşar, M. (2000). Okul öncesi eğitim 1. Ankara: Ya-Pa Yayın Pazarlama. Aunio, P. & Niemivirta, M. (2010). Predicting children's mathematical performance in grade one by early numeracy. Learning and Individual Differences, 20, 427–435. Blevins‐Knabe, B., & Musun‐Miller, L. (1996). Number use at home by children and their parents and its relationship to early mathematical performance. Early Development and Parenting: An International Journal of Research and Practice, 5(1), 35-45. Copley, J. V. (2010). The young child and mathematics (2nd ed.). Washington, DC: National Association for the Education of Young Children. Cömert, D. ve Güleç, H. (2004).Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımının önemi: öğretmen- aile - çocuk ve kurum. Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (1), 131-145. Çamlıbel-Çakmak, Ö. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(20), 1-17. Duncan, G.J., Dowsett, C. J., Claessens, A., Magnuson, K., Huston, A. C., Klebanov, P., Pagani, L. S., Feinstein, L., Engel, M., Brooks-Gunn, J., Sexton, H., Duckworth K. & Japel, C. (2007). School readiness and later achievement. Developmental Psychology, 43(6), 1428-1446. Grissmer, D., Grimm, K. J., Aiyer, S. M., Murrah, W. M. & Steele, J. S. (2010). Fine motor skills and early comprehension of the world: Two new school readiness indicators. Developmental Psychology, 46, 1008-1017. MEB (2013). Okul eğitimi programı. Ankara: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. Miles, M. B. & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage. Orçan-Kaçan, M. & Karayol, S. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik eğitimi için ayırdıkları süre ve matematik eğitimine ilişkin görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(12), 172-186. Pagani, L.S., Fitzpatrick, C., Archambault, I. & Janosz, M. (2010). School readiness and later achievement: A French Canadian replication and extension. Developmental Psychology, 46 (5), 984-994. Patton, M.Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury Park. CA: Sage. Sarama, J. & Clements, D. H. (2007). Early childhood mathematics learning. In J. F. K. Lester (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 461−555). Charlotte, NC:Information Age Publishing Skwarchuk, S. L. (2009). How do parents support preschoolers’ numeracy learning experiences at home?. Early Childhood Education Journal, 37(3), 189-197. Toran, M. & Özgen, Z. (2018). Okul öncesi eğitimde aile katılımı: öğretmenler ne düşünüyor, Ne yapıyor? Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi - ENAD Journal of Qualitative Research in Education - JOQRE, 6(3), 229-245. Tümüklü, A. (2000). Eğitim bilimleri araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek bir nitel araştırma tekniği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24, 543-559. Vandermaas-Peeler, M. & Pittard, C. (2014). Influences of social context on parent guidance and low-income preschoolers' independent and guided math performance. Early Child Development and Care, 184(4), 500-521. Yazlık, D.Ö. & Öngören, S. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik etkinliklerine ilişkin görüşlerinin ve sınıf içi uygulamalarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi KEFAD, 19(2), 1264-1283. Wilson, S. J. (2014). School readiness and later achievement: Results from a meta‐analysis of longitudinal studies. Paper presented at the Annual Meeting of the Society for Research on Educational Effectiveness, Nashville, Tennessee. Retrieved July 14, 2015, from https://my.vanderbilt.edu/predictors/files/2013/07/Wilson-SREE-2014-FINAL.pdf adresinden 01.05.2020 tarihinde alınmıştır. Yıldırım, A., & Şimşek H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Beşinci baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık
Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 46 - 55, 30.06.2020

Öz

Kaynakça

  • Akman, B. (2002). Okul öncesi dönemde matematik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 244-248. Anderson, A. (1997). Families and mathematics: A study of parent-child interactions. Journal for Research in Mathematics Education, 20(4), 484-511. Aral, N., Kandır, A., & Can Yaşar, M. (2000). Okul öncesi eğitim 1. Ankara: Ya-Pa Yayın Pazarlama. Aunio, P. & Niemivirta, M. (2010). Predicting children's mathematical performance in grade one by early numeracy. Learning and Individual Differences, 20, 427–435. Blevins‐Knabe, B., & Musun‐Miller, L. (1996). Number use at home by children and their parents and its relationship to early mathematical performance. Early Development and Parenting: An International Journal of Research and Practice, 5(1), 35-45. Copley, J. V. (2010). The young child and mathematics (2nd ed.). Washington, DC: National Association for the Education of Young Children. Cömert, D. ve Güleç, H. (2004).Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımının önemi: öğretmen- aile - çocuk ve kurum. Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (1), 131-145. Çamlıbel-Çakmak, Ö. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(20), 1-17. Duncan, G.J., Dowsett, C. J., Claessens, A., Magnuson, K., Huston, A. C., Klebanov, P., Pagani, L. S., Feinstein, L., Engel, M., Brooks-Gunn, J., Sexton, H., Duckworth K. & Japel, C. (2007). School readiness and later achievement. Developmental Psychology, 43(6), 1428-1446. Grissmer, D., Grimm, K. J., Aiyer, S. M., Murrah, W. M. & Steele, J. S. (2010). Fine motor skills and early comprehension of the world: Two new school readiness indicators. Developmental Psychology, 46, 1008-1017. MEB (2013). Okul eğitimi programı. Ankara: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. Miles, M. B. & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage. Orçan-Kaçan, M. & Karayol, S. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik eğitimi için ayırdıkları süre ve matematik eğitimine ilişkin görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(12), 172-186. Pagani, L.S., Fitzpatrick, C., Archambault, I. & Janosz, M. (2010). School readiness and later achievement: A French Canadian replication and extension. Developmental Psychology, 46 (5), 984-994. Patton, M.Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury Park. CA: Sage. Sarama, J. & Clements, D. H. (2007). Early childhood mathematics learning. In J. F. K. Lester (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 461−555). Charlotte, NC:Information Age Publishing Skwarchuk, S. L. (2009). How do parents support preschoolers’ numeracy learning experiences at home?. Early Childhood Education Journal, 37(3), 189-197. Toran, M. & Özgen, Z. (2018). Okul öncesi eğitimde aile katılımı: öğretmenler ne düşünüyor, Ne yapıyor? Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi - ENAD Journal of Qualitative Research in Education - JOQRE, 6(3), 229-245. Tümüklü, A. (2000). Eğitim bilimleri araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek bir nitel araştırma tekniği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24, 543-559. Vandermaas-Peeler, M. & Pittard, C. (2014). Influences of social context on parent guidance and low-income preschoolers' independent and guided math performance. Early Child Development and Care, 184(4), 500-521. Yazlık, D.Ö. & Öngören, S. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik etkinliklerine ilişkin görüşlerinin ve sınıf içi uygulamalarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi KEFAD, 19(2), 1264-1283. Wilson, S. J. (2014). School readiness and later achievement: Results from a meta‐analysis of longitudinal studies. Paper presented at the Annual Meeting of the Society for Research on Educational Effectiveness, Nashville, Tennessee. Retrieved July 14, 2015, from https://my.vanderbilt.edu/predictors/files/2013/07/Wilson-SREE-2014-FINAL.pdf adresinden 01.05.2020 tarihinde alınmıştır. Yıldırım, A., & Şimşek H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Beşinci baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma makalesi
Yazarlar

Çiğdem Kılıç

Zeynep Çiğdem Özcan

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 9 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kılıç, Ç., & Özcan, Z. Ç. (2020). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN VE EBEVEYNLERİN OKUL ÖNCESİNDE VERİLEN MATEMATİK EĞİTİMİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 46-55.
AMA Kılıç Ç, Özcan ZÇ. OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN VE EBEVEYNLERİN OKUL ÖNCESİNDE VERİLEN MATEMATİK EĞİTİMİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. MEAD. Haziran 2020;4(1):46-55.
Chicago Kılıç, Çiğdem, ve Zeynep Çiğdem Özcan. “OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN VE EBEVEYNLERİN OKUL ÖNCESİNDE VERİLEN MATEMATİK EĞİTİMİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 4, sy. 1 (Haziran 2020): 46-55.
EndNote Kılıç Ç, Özcan ZÇ (01 Haziran 2020) OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN VE EBEVEYNLERİN OKUL ÖNCESİNDE VERİLEN MATEMATİK EĞİTİMİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 4 1 46–55.
IEEE Ç. Kılıç ve Z. Ç. Özcan, “OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN VE EBEVEYNLERİN OKUL ÖNCESİNDE VERİLEN MATEMATİK EĞİTİMİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ”, MEAD, c. 4, sy. 1, ss. 46–55, 2020.
ISNAD Kılıç, Çiğdem - Özcan, Zeynep Çiğdem. “OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN VE EBEVEYNLERİN OKUL ÖNCESİNDE VERİLEN MATEMATİK EĞİTİMİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 4/1 (Haziran 2020), 46-55.
JAMA Kılıç Ç, Özcan ZÇ. OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN VE EBEVEYNLERİN OKUL ÖNCESİNDE VERİLEN MATEMATİK EĞİTİMİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. MEAD. 2020;4:46–55.
MLA Kılıç, Çiğdem ve Zeynep Çiğdem Özcan. “OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN VE EBEVEYNLERİN OKUL ÖNCESİNDE VERİLEN MATEMATİK EĞİTİMİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 4, sy. 1, 2020, ss. 46-55.
Vancouver Kılıç Ç, Özcan ZÇ. OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN VE EBEVEYNLERİN OKUL ÖNCESİNDE VERİLEN MATEMATİK EĞİTİMİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. MEAD. 2020;4(1):46-55.