Gastronomy is an important tool in ensuring the sustainability of intangible cultural assets and using them as a touristic supply. Women who practice the local food culture play an important role in preserving and correctly transferring gastronomic products to future generations. Women's cooperatives undertake an important intermediary role in bringing the female workforce to the economic structure. In this context, the awareness and attitudes of the members of the Niğde Denee women's cooperative about the gastronomic products of the region were investigated. The views of women on the marketing of gastronomic products were evaluated. Within the scope of the research, a questionnaire, one of the quantitative research methods, was applied to the members of the Denee Women's Cooperative in Yeşilburç Village of Niğde Province. As a result of the analysis of the questionnaires, it has been determined that the women who are members of the cooperative support the use of local products within the framework of gastronomic tourism. As a result of the study, suggestions were developed for the gastronomic values of Niğde to be more involved in tourism with the support of women's cooperatives.
Gastronomy Women Gastronomic products Gastronomic product marketing
Gastronomi, somut olmayan kültürel varlıkların sürdürülebilirliklerinin sağlanması ve turistik arz unsuru olarak kullanılmalarında önemli bir araçtır. Gastronomik ürünlerin korunarak doğru bir şekilde gelecek nesillere aktarılmasında ise yöresel yemek kültürünü uygulayan kadınların önemi büyüktür. Kadın kooperatifleri, kadın iş gücünün ekonomik yapıya kazandırılmasında önemli bir rol üstlenmektedir. Bu bağlamda çalışma ile Niğde Denee kadın kooperatifi üyelerinin bölge gastronomik ürünleri konusundaki farkındalık ve tutumları araştırılmıştır. Kadınların gastronomik ürünlerin pazarlanması konusundaki görüşleri değerlendirilmiştir. Araştırma kapsamında Niğde ili Yeşilburç Köyü Denee Kadın Kooperatifi üyelerine nicel araştırma yöntemlerinden anket uygulanmıştır. Anketlerin analiz edilmesi sonucunda kooperatif üyesi kadınların yöresel ürünlerin gastronomi turizmi çerçevesinde kullanılmasını destekledikleri tespit edilmiştir. Çalışma neticesinde, Niğde gastronomik değerlerinin kadın kooperatifleri destekleri ile turizmde daha fazla yer alması noktasında öneriler geliştirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Pazarlama (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ağustos 2023 |
Kabul Tarihi | 4 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 2 |