The automotive market, which consists of new and
used vehicles, has an important place in the economy. There are many factors
that affect the price in used car market. In this study, factors affecting the
demand price of automobile have been revealed. The study covers urban centers
located in the TR83 region. The data was obtained from companies that sold used
vehicles during February-April 2015 period. Semi-logarithmic regression model
was used in the study. The fact that the car brand is Mercedes is the most
important factor that increases the price, while the fact that the brand is
Hyundai is the most important factor that reduces the price.
Used Car Market Demand Price Hedonic Model Asym-metric Information TR83 Region
Yeni ve ikinci el araçlardan oluşan otomotiv piyasası
ekonomide önemli bir yere sahiptir. İkinci el otomobil piyasasında fiyatı
etkileyen birçok etken vardır. Bu çalışmada otomobil talep fiyatını etkileyen
unsurlar ortaya konmuştur. Çalışma TR83 Bölgesi’nde yer alan kent merkezlerini
kapsamaktadır. Veriler Şubat-Nisan 2015 döneminde ikinci el araç satışı yapan
firmalardan elde edilmiştir. Çalışmada yarı logaritmik regresyon modeli
kullanılmıştır. Otomobil markasının
Mercedes olması fiyatı artıran en önemli unsur iken, markanın Hyundai olması
fiyatı azaltan en önemli unsur olarak bulunmuştur.
İkinci El Otomobil Piyasası Talep Fiyatı Hedonik Model Asimetrik Bilgi TR83 Bölgesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 18 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 13 Sayı: 1 |