Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Cultural Imperialism and 'New Media': The Example of Korean Culture in Turkish Society

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 20 - 26, 30.06.2022

Öz

The rapid change in internet technologies and communication tools has brought important changes in the lives of people and societies. Thanks to the Internet, different cultural values circulate quickly and freely all over the world. This situation affects cultural interaction in positive or negative ways. As a result of this cultural interaction, it is among the options to accept cultural imperialism and lose the characteristics of its own culture. In this study, while the effects of the networks that surround us all around us on the cultures of the societies with the spread of the new media are discussed, the effect of the new media in the formation and reproduction of cultural imperialism is examined. In this framework, it is aimed to deal with cultural imperialism and new media phenomena in Turkish society through the example of Korean culture. Thus, the subject of the study is important in terms of having a unique place in the literature.

Kaynakça

  • Akyol, Z. (2020). “Kültürel Emperyalizmin Göstergebilimsel İncelemesi: McDonald’s Örneği”, Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 2 (1): 16-28.
  • Altunay, A. (2015). “Bir Sosyalleşme Aracı Olarak Yeni Medya”, Selçuk İletişim, 9 (1): 410-428.
  • Bozkuş Barlas, Ş.(2017). “Yeni Medyanın, Sanal Sanat Alanları: Müze ve Sanat Blogları”, Medya Çağında İletişim, (Ed: Ali Murat Kırık), İstanbul: Çizgi Kitapevi.
  • Çağlak, U. (2020). “Teşhir Toplumu ve Yeni Medya: Teşhir Toplumunun Oluşmasında Önemli Bir Araç Olan Yeni Medya Üzerine Bir Değerlendirme”, Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 2: 12-20.
  • Dağtaş, E. ve Yıldırım, O. (2018). “Kültürel Emperyalizm Çerçevesinde Tüketim Pratiklerinin Türkiye Basınındaki Yansımalarının Çözümlenmesi: 24 Kasım 2017 “Kara Cuma” Örneği”, Global Media Journal, 9 (17): 96-127.
  • David, M. ve Robbins, K. (1997). Kimlik Mekânları, (Çev: Emrehan Zeybekoğlu), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Geertz, C. (2020). Kültürlerin Yorumlanması, (Çev: Hakan Gür), İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Giddens, A. (2016). Sosyoloji, (Çev: Mesut Şenol), İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Keskin, A. (2020). “Parasosyal Etkileşim Açısından K-Pop Fanlığı: Army Hayran Kültürü Üzerinde Bir İnceleme”, İnif E-Dergi, 5 (1): 25-38.
  • Laughey, D. (2010). Medya Çalışmaları- Teorileri ve Yaklaşımlar, (Çev: Ali Toprak), İstanbul: Kalkendon Yayınları.
  • Maıgret, E. (2021). Medya ve İletişim Sosyolojisi, (Çev: Halime Yücel), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ölçekçi, H. (2020). “Küreselleşmenin ve İletişimin Milli Kültürel Etkileri”, Gazi Türkiyat, 26: 79-97.
  • Özensel, E. (2016). “Sosyal Hareketler ve ‘Yeni Medya’: Mısır Örneği”, Sosyal Harketler Çağı, (Ed: Ferhat Tekin ve Erhan Tecim), İstanbul: Açılım Kitap.
  • Ritzer, G. (2020). Küresel Dünya, (Çev: Melih Pekdemir), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Tomlinson, J. (1999). Kültürel Emperyalizm, (Çev: Emrehan Zeybekoğlu), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Van Dijk, Jan. (2016). Ağ Toplumu, (Çev: Özlem Sakin), İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Yoo, J. (2017). “Türkiyedeki “Kore Rüzgârı” ve Kore Kültürünün Kabul Görüş Safhasına Dair Araştırma -Türkiye’nin Belli Başlı Günlük Gazetelerinde “Kore Rüzgârı” Hakkında Çıkmış Haberler Merkezli Olarak”, Tasam.
  • Yoo, J. (2020). Kore Savaşı (Kan Kardeşi), Kore Dizisi ve K-beauty (Kore Kozmetiği) Merkezinde Türkiye’de Kore Akımının Günümüzdeki Durumu ve Geleceği, KARE, 19-48.
  • https://koremasali.com/kore-kozmetik-markalari/, Erişim Tarihi: 01.03.2022.

Kültürel Emperyalizm ve ‘Yeni Medya’: Türk Toplumunda Kore Kültürü Örneği

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 20 - 26, 30.06.2022

Öz

İnternet teknolojileri ve iletişim araçlarındaki hızlı değişim, insanların toplumların yaşamalarında önemli değişmeleri beraberinde getirmiştir. İnternet sayesinde farklı kültürel değerler hızlı ve serbest bir şekilde dünyanın dört bir yanını dolaşmaktadır. Bu durum kültürel etkileşimi olumlu ya da olumsuz şekillerde etkilemektedir. Yaşanan bu kültürel etkileşim sonucunda kültürel emperyalizmi kabul ederek kendi kültürünün özelliklerini kaybetmek seçenekler arasındadır. Bu çalışmada, yeni medyanın yaygınlaşmasıyla dört bir yanımızı saran ağların, toplumların kültürleri üzerindeki etkileri ele alınırken kültürel emperyalizmin oluşması ve yeniden üretilme sürecinde yeni medyanın etkisinin incelenmektedir. Bu çerçevede çalışma kültürel emperyalizm ve yeni medya olgularını Türk toplumunda Kore kültürü örneği üzerinden ele almak hedeflenmektedir. Böylelikle çalışması yapılan konu literatürde özgün bir yere sahip olması açısından önem arz etmektedir.

Kaynakça

  • Akyol, Z. (2020). “Kültürel Emperyalizmin Göstergebilimsel İncelemesi: McDonald’s Örneği”, Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 2 (1): 16-28.
  • Altunay, A. (2015). “Bir Sosyalleşme Aracı Olarak Yeni Medya”, Selçuk İletişim, 9 (1): 410-428.
  • Bozkuş Barlas, Ş.(2017). “Yeni Medyanın, Sanal Sanat Alanları: Müze ve Sanat Blogları”, Medya Çağında İletişim, (Ed: Ali Murat Kırık), İstanbul: Çizgi Kitapevi.
  • Çağlak, U. (2020). “Teşhir Toplumu ve Yeni Medya: Teşhir Toplumunun Oluşmasında Önemli Bir Araç Olan Yeni Medya Üzerine Bir Değerlendirme”, Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 2: 12-20.
  • Dağtaş, E. ve Yıldırım, O. (2018). “Kültürel Emperyalizm Çerçevesinde Tüketim Pratiklerinin Türkiye Basınındaki Yansımalarının Çözümlenmesi: 24 Kasım 2017 “Kara Cuma” Örneği”, Global Media Journal, 9 (17): 96-127.
  • David, M. ve Robbins, K. (1997). Kimlik Mekânları, (Çev: Emrehan Zeybekoğlu), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Geertz, C. (2020). Kültürlerin Yorumlanması, (Çev: Hakan Gür), İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Giddens, A. (2016). Sosyoloji, (Çev: Mesut Şenol), İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Keskin, A. (2020). “Parasosyal Etkileşim Açısından K-Pop Fanlığı: Army Hayran Kültürü Üzerinde Bir İnceleme”, İnif E-Dergi, 5 (1): 25-38.
  • Laughey, D. (2010). Medya Çalışmaları- Teorileri ve Yaklaşımlar, (Çev: Ali Toprak), İstanbul: Kalkendon Yayınları.
  • Maıgret, E. (2021). Medya ve İletişim Sosyolojisi, (Çev: Halime Yücel), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ölçekçi, H. (2020). “Küreselleşmenin ve İletişimin Milli Kültürel Etkileri”, Gazi Türkiyat, 26: 79-97.
  • Özensel, E. (2016). “Sosyal Hareketler ve ‘Yeni Medya’: Mısır Örneği”, Sosyal Harketler Çağı, (Ed: Ferhat Tekin ve Erhan Tecim), İstanbul: Açılım Kitap.
  • Ritzer, G. (2020). Küresel Dünya, (Çev: Melih Pekdemir), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Tomlinson, J. (1999). Kültürel Emperyalizm, (Çev: Emrehan Zeybekoğlu), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Van Dijk, Jan. (2016). Ağ Toplumu, (Çev: Özlem Sakin), İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Yoo, J. (2017). “Türkiyedeki “Kore Rüzgârı” ve Kore Kültürünün Kabul Görüş Safhasına Dair Araştırma -Türkiye’nin Belli Başlı Günlük Gazetelerinde “Kore Rüzgârı” Hakkında Çıkmış Haberler Merkezli Olarak”, Tasam.
  • Yoo, J. (2020). Kore Savaşı (Kan Kardeşi), Kore Dizisi ve K-beauty (Kore Kozmetiği) Merkezinde Türkiye’de Kore Akımının Günümüzdeki Durumu ve Geleceği, KARE, 19-48.
  • https://koremasali.com/kore-kozmetik-markalari/, Erişim Tarihi: 01.03.2022.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nur Özdemir 0000-0003-0285-8222

Bahar Akpınar 0000-0002-4486-2724

Erken Görünüm Tarihi 29 Haziran 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 14 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özdemir, N., & Akpınar, B. (2022). Kültürel Emperyalizm ve ‘Yeni Medya’: Türk Toplumunda Kore Kültürü Örneği. Olgu Sosyoloji Dergisi, 1(1), 20-26.