In this study, it was aimed to determine the effect
of the field practice on school psychological counselor self-efficacy of
psychological counselor candidates and whether this effect differed according
to sex. The study was conducted in Uludag University and Ondokuz Mayıs
University in the 2015-2016 academic year with the participation of students
studying in the fourth grade (n = 155). The data collection tool was
"School Psychological Counselor's Self-Efficacy Scale" and ‘Survey
Form’ which was used to get opinions about internship experiences. Pre-tests
were applied to senior students of the Department of Psychological Counseling
and Guidance before they received the "institutional
field experience" lesson they practice on the field. The final tests were
applied at the end of the semester. "T test for related samples" was
conducted to determine whether the school counselor self-efficacy perceptions
of candidates for psychological counselors differed before and after the "institutional
field experience " course. As a result, the self-efficacy perceptions of
the school counselor increased significantly (p <.05) after field practice of
psychological counselor candidates. In addition, it was determined that the
self-efficacy perceptions of the school counselor did not differ significantly
according to sex. In addition to this, a significant number of the
psychological counselors who participated in the study stated that they did not
find the work done within the scope of the field practice lesson satisfactory
although they found their self-sufficiency high. The findings are discussed in
the light of literature.
Institutional field experience school psychological counselor self-efficacy psychological counselor candidate
Bu araştırmada,
psikolojik danışman adaylarının okul psikolojik danışmanı öz yeterliğine kurum
deneyiminin etkisi ve bu etkinin cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığının
belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Uludağ
Üniversitesi ve Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nde Psikolojik Danışma ve Rehberlik
bölümü dördüncü sınıfta okuyan öğrencilerin katılımıyla gerçekleştirilmiştir
(n=155). Araştırmada veri toplama aracı olarak “Okul Psikolojik Danışmanı Öz
Yeterlik Ölçeği” ve staj yaşantılarına yönelik görüşlerini almak amacıyla
oluşturulan ve staj ile ilgili anket sorularını içeren ‘Anket Formu’ kullanılmıştır.
Ön testler, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Anabilim Dalı son sınıf
öğrencilerinin alanda uygulama yapacakları “Kurum Deneyimi” dersini almadan
önce, son testler ise dönem sonunda uygulanmıştır. Psikolojik danışman
adaylarının okul psikolojik danışmanı öz yeterlik algılarının “Kurum Deneyimi”
dersinin öncesi ve sonrasında farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için
“İlişkili Örneklemler için t testi” yapılmıştır. Bunun sonucunda psikolojik
danışman adaylarının kurum deneyimi sonrasında okul psikolojik danışmanı öz
yeterlik algılarının anlamlı düzeyde arttığı (p<.05) belirlenmiştir. Ayrıca
okul psikolojik danışmanı öz yeterlik algılarının cinsiyete göre anlamlı
düzeyde farklılık göstermediği belirlenmiştir. Bunun yanı sıra çalışmaya
katılan psikolojik danışman adaylarının önemli bir kısmı, kendi öz
yeterlliklerini yüksek bulsa da, kurum deneyimi dersi kapsamında yapılan
çalışmaları yeterli bulmadığını belirtmiştir. Elde edilen bulgular ilgili alan
yazın ışığında tartışılmıştır.
Kurum deneyimi okul psikolojik danışmanı öz yeterliği psikolojik danışman adayı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Kabul Tarihi | 3 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 15 |