Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination of Basic Scientific Process Skills of Primary School Students: A Mixed Method Study

Yıl 2020, Cilt: 16 Sayı: 31, 3985 - 4011, 30.11.2020
https://doi.org/10.26466/opus.689746

Öz

Kaynakça

  • Anagün, Ş. S. ve Yaşar, Ş. (2009). Developing scientific process skills at Science and Technology course in fifth grade students. Ilkögretim Online, 8(3), 843-865.
  • Asabe, M. B. ve Yusuf, S. D. (2016). Effects of scıence process skills approach and lecture method on academic achievement of pre-servıce chemıstry teachers in Kaduna State, Nıgerıa. ATBU, Journal of Science, Technology & Education (JOSTE),4(2), 68-72.
  • Aslan, O. (2015). How do Turkish middle school science course boks present the science process skills?. International Journal of Environmental and Science Education, 10(6), 829-843.
  • Aydınlı, E.,Dökme, I., Ünlü, Z. K., Öztürk, N., Demir, R., ve Benli, E. (2011). Turkish elementary school students’ performance on integrated science process skills. Procedia-Socialand Behavioral Sciences, 15, 3469-3475.
  • Aydoğdu, B. (2017). A study on basic process skills of Turkish primary school students. Eurasian Journal of Educational Research, 67, 51-69, http://dx.doi.org/10.14689/ejer.2017.67.4
  • Aydoğdu, B. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerini etkileyen değişkenlerin belirlenmesi. Doktora tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aydoğdu, B.,ve Karakuş, F. (2015). İlkokul öğrencilerine yönelik temel beceri ölçeğinin Türkçeye uyarlama çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(34), 105-131.
  • Aypay, A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz. Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Başdağ, E. (2007). İlköğretim basit malzemelerle yapılan fen aktivitelerinin bilimsel süreç becerileri, akademik başarıya ve motivasyona etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü: Manisa
  • Creswell, J. W. (2015). A concise introduction to mixed method research. ThousandOaks, CA: SAGE
  • Dailey, D., ve Robinson, A. (2017). Improving and sustaining elementary teachers’ science teaching perceptions and process skills: A post intervention study. Journal of Science Teacher Education, 28(2), 169-185.
  • Dede Er, T., Şen, A. G. Ö. F., Sarı, U. ve Çelik, H. (2013). İlköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersi bilgilerini günlük hayatla ilişkilendirme düzeyleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 209-216.
  • Doğan, I. ve Kunt, H. (2016). Determination of prospective preschool teachers' science process Skills. Journal Of European Education, 6(1), 8-18.
  • Doğruöz, P. (1998). Bilimsel işlem becerilerini kullanmaya yönelik yöntemin öğrencilerin akışkanların kaldırma kuvveti konusunu anlamalarına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi: Ankara.
  • Downing, J., E. ve Filer, J., D. (1999). Science process skills and attitudes of preservice elementary teachers. Journal of Elementary Science Education, 11(2), 57-64.
  • Dökme, İ. (2005). Milli eğitim bakanlığı (MEB) ilköğretim 6. sınıf fen bilgisi ders kitabının bilimsel süreç becerileri yönünden değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 4(1), 7-17.
  • Dökme, İ. ve Aydınlı, E. (2009). Turkish primary school students’ performance on basic science process skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 544-548.
  • Finley, F.N. (1983). Science processes. Journal of Research in Science Teaching. 20(1), 47-54.
  • Gültepe, N. (2016). High school science teachers’ views on science process skills. International Journal of Environmental & Science Education, 11(5), 779-800
  • Gürses, A., Çetinkaya, S., Doğar, Ç., ve Şahin, E. (2015). Determination of levels of use of basic process skills of high school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 644-650.
  • Hazır, A. ve Türkmen, L., (2008). The fifth grade primary school students’ the levels of science process skills. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 81-96.
  • Hill, A., (2011). What is science process Skills? Science Education, 56, 112 – 113.
  • Jirana, J. ve Damayanti, M. (2017). An analysis of science process skills of pre service biology teachers in solving plants physiology problems. In International Conference On Education, 454-457.
  • Johnston, J. S. (2009). What does the skill of observation look like in young children? International Journal of Science Education, 31(18), 2511 –2525.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar-ilkeler-teknikler. Nobel Yayın Dağıtım (32.baskı).
  • Kefi, S. (2018). Temel bilimsel süreç becerileri kullanma düzeyi ölçeği: Ebeveyn formunun geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Kastamonu Education Journal, 26(3), 613-628. doi:10.24106/kefdergi.379210.
  • Khayotha, J., Sitti, S., ve Sonsupap, K. (2015). The curriculum development for science teachers' training: The action lesson focusing on science process skills. Educational Research and Reviews, 10(20), 2674-2683.
  • Kramer, M.,Olson, D. ve Walker, J. D. (2018). Design and assessment of online, interactive tutorials that teach science process skills. CBE—Life Sciences Education, 17(2), 1-11.
  • Lumbantobing, R. (2004). Comparative study on process skills in the elementary science curriculum and text boks between Indonesia and Japan. Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and Science Education, 53, 31-38.
  • Maranan, V. M.(2017). Basic process skills and attitude toward science: inputs to an enhanced students’ cognitıve performance. Unpublished master thesis. Laguna State Polytechnic Unıversity. San Pablo-Filipinler.
  • MEB. (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (4. ve 5. sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • MEB, (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • MEB. (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • Miles, M. B. ve Hubermann, A. M. (1994). Qualitative data analysis. ThousandOaks, CA: Sage Publication
  • Ong, E. T.,Ramiah, P., Ruthven, K., Salleh, S. M., Nik Yusuff, N. A. ve Mokhsein, S. E. (2015). Acquisition of Basic Science Process Skills among Malaysian Upper Primary Students. Research in Education, 94(1), 88-101. https://doi.org/10.7227/RIE.0021
  • Opulencia, L.M. (2011). Correlates of science achievement among grade-VI pupils in selected elementary schools San Francisco District, Division of San Pablo City. Laguna State Polytechnic University.
  • Ostlund, K. (1998). What the research says about science process skills: how can Teaching science process skills improve student performance in reading, language, arts, and mathematics? Electronic Journal of Science Education, 2(4).
  • Özdemir, M., Özdemir, O., ve Parmaksız, R. Ş. (2016). İlkokul öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerinin ve okuduğunu anlama düzeylerinin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 11(3), 1829-1848.
  • Padilla, J. M. ve Okey, J. R. (1984). The effects of instruction on science process skill achievement. Journal of Research in Science Teaching. 21 (3), 277-287.
  • Padilla, M.,Cronin, L., ve Twiest, M. (1985). The development and validation of the test of basic process skills. Paper presented at the annual meeting of the National Association forResearch in Science Teaching, French Lick, IN.
  • Padilla, M. J. (1990). Science process skills. National Association of Research in Science Teaching Publication: Research Matters – to the Science Teacher (9004). 3 Mart 2019’da: http://www.narst.org/publications/research/skill.cfm.The Science Process Skills. National Association for Research in Science Teaching adresinden erişilmiştir.
  • Papanastasiou E, ve Zembylas M (2004). Differential effects of science attitudes and science achievement in Australia. International Journal of Science Education, 26(3), 259-280
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (3.Baskı) (Çev.Ed. Bütün, M.ve Demir, S.B.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Saat, R. M. (2004).The acquisition of integrated science process skills in a web-based learning environment.Research in Science and Technological Education, 22(1),23-40.
  • Şenturk, M. L.,ve Dündar, H. (2017). İlköğretim öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile bilime olan inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(2), 11-21.
  • Teddlie, C.,Tashakkori, A., ve Johnson, B. (2008). Emergent techniques in the gathering and analysis of mixed methods data. Handbook of emergent methods, 389-413.
  • Temiz, B. K.,ve Tan, M. (2003). İlköğretim fen öğretiminde temel bilimsel süreç becerileri. Eğitim ve Bilim, 28(127).
  • Vitti, D. ve Torres, A. (2006). Practicing science process skills at home: A handbook for parents. 2 Şubat 2019 tarihinde http://www.stantic.nsta.org/connections/elementaryschool/200712TorresHandoutParent NSTA conn.pdfadresinden erişilmiştir.
  • Worth, K. (2010). Science in early childhood classrooms: content and process. SEED (STEM in Early Education and Development) Conference 2010. 12 Aralık 2018’de http://ecrp.illinois.edu/beyond/seed/worth.html adresinden erişilmiştir.
  • Yeşildere, S.,ve Türnüklü, E. B. (2007). Examination of students’ mathematical Thinking and reasoning processes. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 40(1), 181-213.
  • Yıldız Feyzioğlu, E.,ve Tatar, N. (2012). Fen ve teknoloji ders kitaplarındaki etkinliklerin bilimsel süreç becerilerine ve yapısal özelliklerine göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(164), 108-125.
  • Yıldırım, A.,ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zeidan, A. H.,ve Jayosi, M. R. (2015). Science process skills and attitudes toward science among Palestinian secondary school students. World journal of Education, 5(1), 13-24.

İlkokul Öğrencilerinin Temel Bilimsel Süreç Becerilerinin Belirlenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması

Yıl 2020, Cilt: 16 Sayı: 31, 3985 - 4011, 30.11.2020
https://doi.org/10.26466/opus.689746

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilkokul öğrencilerinin sahip olduğu temel bilimsel süreç beceri düzeylerini belirlemek ve bu becerileri olumlu ya da olumsuz yönde etkileyen etmenleri saptamaktır. Bu amaçla çalışmada karma yöntem araştırma desenlerinden sıralı açımlayıcı desen tercih edilmiştir. Çalışmanın nicel verileri için Mersin ili merkez ilçelerinde (Akdeniz, Mezitli, Toroslar, Yenişehir) faaliyet gösteren dört ilkokuldan 348 öğrenciye ulaşılmıştır. Araştırmada nicel veri toplama aracı olarak Aydoğdu ve Karakuş (2015) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “İlkokul Öğrencilerine Yönelik Temel Beceri Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmanın nitel çalışma grubunu ilkokul üçüncü ve dördüncü sınıfta öğrenim gören 12 öğrenci oluşturmaktadır. Nitel veriler, araştırmacılar tarafından oluşturulan “Temel Bilimsel Süreç Becerilerine İlişkin Görüşme Formu” aracılığı ile toplanmıştır. Araştırmada nicel verilerin analizinde betimsel istatistikten yararlanılmış ve tek yönlü MANOVA analizi yapılmıştır. Nitel veriler ise tümevarımsal analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Bulgularda öğrencilerin temel bilimsel süreç becerilerinin istenilen düzeyde olmadığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca öğrencilerin bulundukları sınıf düzeylerine göre bilimsel süreç becerilerinde farklılaşma olmadığını görülmüştür. Nitel bulguların analizi ile bu sonucu ortaya çıkaran nedenler açıklanmış ve alanyazın ışığında tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Anagün, Ş. S. ve Yaşar, Ş. (2009). Developing scientific process skills at Science and Technology course in fifth grade students. Ilkögretim Online, 8(3), 843-865.
  • Asabe, M. B. ve Yusuf, S. D. (2016). Effects of scıence process skills approach and lecture method on academic achievement of pre-servıce chemıstry teachers in Kaduna State, Nıgerıa. ATBU, Journal of Science, Technology & Education (JOSTE),4(2), 68-72.
  • Aslan, O. (2015). How do Turkish middle school science course boks present the science process skills?. International Journal of Environmental and Science Education, 10(6), 829-843.
  • Aydınlı, E.,Dökme, I., Ünlü, Z. K., Öztürk, N., Demir, R., ve Benli, E. (2011). Turkish elementary school students’ performance on integrated science process skills. Procedia-Socialand Behavioral Sciences, 15, 3469-3475.
  • Aydoğdu, B. (2017). A study on basic process skills of Turkish primary school students. Eurasian Journal of Educational Research, 67, 51-69, http://dx.doi.org/10.14689/ejer.2017.67.4
  • Aydoğdu, B. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerini etkileyen değişkenlerin belirlenmesi. Doktora tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aydoğdu, B.,ve Karakuş, F. (2015). İlkokul öğrencilerine yönelik temel beceri ölçeğinin Türkçeye uyarlama çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(34), 105-131.
  • Aypay, A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz. Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Başdağ, E. (2007). İlköğretim basit malzemelerle yapılan fen aktivitelerinin bilimsel süreç becerileri, akademik başarıya ve motivasyona etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü: Manisa
  • Creswell, J. W. (2015). A concise introduction to mixed method research. ThousandOaks, CA: SAGE
  • Dailey, D., ve Robinson, A. (2017). Improving and sustaining elementary teachers’ science teaching perceptions and process skills: A post intervention study. Journal of Science Teacher Education, 28(2), 169-185.
  • Dede Er, T., Şen, A. G. Ö. F., Sarı, U. ve Çelik, H. (2013). İlköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersi bilgilerini günlük hayatla ilişkilendirme düzeyleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 209-216.
  • Doğan, I. ve Kunt, H. (2016). Determination of prospective preschool teachers' science process Skills. Journal Of European Education, 6(1), 8-18.
  • Doğruöz, P. (1998). Bilimsel işlem becerilerini kullanmaya yönelik yöntemin öğrencilerin akışkanların kaldırma kuvveti konusunu anlamalarına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi: Ankara.
  • Downing, J., E. ve Filer, J., D. (1999). Science process skills and attitudes of preservice elementary teachers. Journal of Elementary Science Education, 11(2), 57-64.
  • Dökme, İ. (2005). Milli eğitim bakanlığı (MEB) ilköğretim 6. sınıf fen bilgisi ders kitabının bilimsel süreç becerileri yönünden değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 4(1), 7-17.
  • Dökme, İ. ve Aydınlı, E. (2009). Turkish primary school students’ performance on basic science process skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 544-548.
  • Finley, F.N. (1983). Science processes. Journal of Research in Science Teaching. 20(1), 47-54.
  • Gültepe, N. (2016). High school science teachers’ views on science process skills. International Journal of Environmental & Science Education, 11(5), 779-800
  • Gürses, A., Çetinkaya, S., Doğar, Ç., ve Şahin, E. (2015). Determination of levels of use of basic process skills of high school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 644-650.
  • Hazır, A. ve Türkmen, L., (2008). The fifth grade primary school students’ the levels of science process skills. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 81-96.
  • Hill, A., (2011). What is science process Skills? Science Education, 56, 112 – 113.
  • Jirana, J. ve Damayanti, M. (2017). An analysis of science process skills of pre service biology teachers in solving plants physiology problems. In International Conference On Education, 454-457.
  • Johnston, J. S. (2009). What does the skill of observation look like in young children? International Journal of Science Education, 31(18), 2511 –2525.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar-ilkeler-teknikler. Nobel Yayın Dağıtım (32.baskı).
  • Kefi, S. (2018). Temel bilimsel süreç becerileri kullanma düzeyi ölçeği: Ebeveyn formunun geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Kastamonu Education Journal, 26(3), 613-628. doi:10.24106/kefdergi.379210.
  • Khayotha, J., Sitti, S., ve Sonsupap, K. (2015). The curriculum development for science teachers' training: The action lesson focusing on science process skills. Educational Research and Reviews, 10(20), 2674-2683.
  • Kramer, M.,Olson, D. ve Walker, J. D. (2018). Design and assessment of online, interactive tutorials that teach science process skills. CBE—Life Sciences Education, 17(2), 1-11.
  • Lumbantobing, R. (2004). Comparative study on process skills in the elementary science curriculum and text boks between Indonesia and Japan. Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and Science Education, 53, 31-38.
  • Maranan, V. M.(2017). Basic process skills and attitude toward science: inputs to an enhanced students’ cognitıve performance. Unpublished master thesis. Laguna State Polytechnic Unıversity. San Pablo-Filipinler.
  • MEB. (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (4. ve 5. sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • MEB, (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • MEB. (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • Miles, M. B. ve Hubermann, A. M. (1994). Qualitative data analysis. ThousandOaks, CA: Sage Publication
  • Ong, E. T.,Ramiah, P., Ruthven, K., Salleh, S. M., Nik Yusuff, N. A. ve Mokhsein, S. E. (2015). Acquisition of Basic Science Process Skills among Malaysian Upper Primary Students. Research in Education, 94(1), 88-101. https://doi.org/10.7227/RIE.0021
  • Opulencia, L.M. (2011). Correlates of science achievement among grade-VI pupils in selected elementary schools San Francisco District, Division of San Pablo City. Laguna State Polytechnic University.
  • Ostlund, K. (1998). What the research says about science process skills: how can Teaching science process skills improve student performance in reading, language, arts, and mathematics? Electronic Journal of Science Education, 2(4).
  • Özdemir, M., Özdemir, O., ve Parmaksız, R. Ş. (2016). İlkokul öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerinin ve okuduğunu anlama düzeylerinin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 11(3), 1829-1848.
  • Padilla, J. M. ve Okey, J. R. (1984). The effects of instruction on science process skill achievement. Journal of Research in Science Teaching. 21 (3), 277-287.
  • Padilla, M.,Cronin, L., ve Twiest, M. (1985). The development and validation of the test of basic process skills. Paper presented at the annual meeting of the National Association forResearch in Science Teaching, French Lick, IN.
  • Padilla, M. J. (1990). Science process skills. National Association of Research in Science Teaching Publication: Research Matters – to the Science Teacher (9004). 3 Mart 2019’da: http://www.narst.org/publications/research/skill.cfm.The Science Process Skills. National Association for Research in Science Teaching adresinden erişilmiştir.
  • Papanastasiou E, ve Zembylas M (2004). Differential effects of science attitudes and science achievement in Australia. International Journal of Science Education, 26(3), 259-280
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (3.Baskı) (Çev.Ed. Bütün, M.ve Demir, S.B.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Saat, R. M. (2004).The acquisition of integrated science process skills in a web-based learning environment.Research in Science and Technological Education, 22(1),23-40.
  • Şenturk, M. L.,ve Dündar, H. (2017). İlköğretim öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile bilime olan inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(2), 11-21.
  • Teddlie, C.,Tashakkori, A., ve Johnson, B. (2008). Emergent techniques in the gathering and analysis of mixed methods data. Handbook of emergent methods, 389-413.
  • Temiz, B. K.,ve Tan, M. (2003). İlköğretim fen öğretiminde temel bilimsel süreç becerileri. Eğitim ve Bilim, 28(127).
  • Vitti, D. ve Torres, A. (2006). Practicing science process skills at home: A handbook for parents. 2 Şubat 2019 tarihinde http://www.stantic.nsta.org/connections/elementaryschool/200712TorresHandoutParent NSTA conn.pdfadresinden erişilmiştir.
  • Worth, K. (2010). Science in early childhood classrooms: content and process. SEED (STEM in Early Education and Development) Conference 2010. 12 Aralık 2018’de http://ecrp.illinois.edu/beyond/seed/worth.html adresinden erişilmiştir.
  • Yeşildere, S.,ve Türnüklü, E. B. (2007). Examination of students’ mathematical Thinking and reasoning processes. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 40(1), 181-213.
  • Yıldız Feyzioğlu, E.,ve Tatar, N. (2012). Fen ve teknoloji ders kitaplarındaki etkinliklerin bilimsel süreç becerilerine ve yapısal özelliklerine göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(164), 108-125.
  • Yıldırım, A.,ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zeidan, A. H.,ve Jayosi, M. R. (2015). Science process skills and attitudes toward science among Palestinian secondary school students. World journal of Education, 5(1), 13-24.
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayhan Koçoğlu 0000-0002-0245-3957

Işıl Tanrıseven 0000-0001-5884-2807

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2020
Kabul Tarihi 28 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 16 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Koçoğlu, A., & Tanrıseven, I. (2020). İlkokul Öğrencilerinin Temel Bilimsel Süreç Becerilerinin Belirlenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması. OPUS International Journal of Society Researches, 16(31), 3985-4011. https://doi.org/10.26466/opus.689746