Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DİJİTALLEŞME SÜRECİ KAPSAMINDA FİJİTAL UYGULAMA İÇEREN KAMPANYA ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA: NIKE “UNLIMITED STADIUM” ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 1, 59 - 75, 30.06.2022

Öz

Teknolojinin hızla geliştiği 21. yüzyıl çağında dijitalleşmeyle birlikte markaların hedef kitlesine yönelik iletişim stratejilerinde farklılıklar meydana gelmektedir. Tüketiciye erişim sürecinde geleneksel iletişim kanallarının belirli sınırlılıklara sahip olması farklı iletişim yöntemlerinin gelişmesine yol açmaktadır. Bu bağlamda yeni arayışların var olması ise dijitalleşmeyi etkin bir role getirmektedir. Dijital tabanlı uygulamaların bireylerin yaşamının bir parçası haline gelmesi markaları dijital iletişim stratejileri geliştirmeye yönlendirmektedir. Ayrıca bu yeni iletişim yöntemleri markaların dijital araçların gücünden faydalanmasını sağlamaktadır.
Günümüzde dijitalleşmenin getirdiği yenilikler arasında fijital uygulamalar ön plana çıkmaktadır. İletişim stratejilerinin bu güne kadar sunduğu imkanlardan daha farklı olan bu yeni iletişim süreci markayla tüketici arasında yepyeni bir etkileşim alanı açmıştır. Fijital alan iki kavramın ortak paydası olması sebebiyle bireylere daha yaratıcı imkanlar sunmaktadır. Bu çalışma fijital reklam uygulamalarının markaya sağladığı katkıları örnek kampanya üzerinden irdelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu doğrultuda Nıke markasının “Unlımıted Stadıum” uygulaması aracılığıyla fijital kampanya örneği değerlendirilmektedir. Değerlendirme sonucunda Nıke Unlımıted Stadıum projesinin dijital ve fiziksel alanın birleştirildiği bir proje niteliği taşıdığı görülmektedir. Kampanya neticesinde lansman ürünü Lunar Epic satışlarında katkı sağladığı görülmektedir. Bununla beraber kampanya pek çok farklı kategoride çok sayıda ödül sahibi olmuştur. Ayrıca markanın en fazla takipçi sayısının bulunduğu sosyal medya hesabında hedef kitlesi ile yüksek oranda bir etkileşim gerçekleştirebildiği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Accenture (2021, 01 Aralık). Accenture Türkiye Dijitalleşme Endeksi. Accenture, Vodafone, Boğaziçi Üniversitesi, Türkiye Bilişim Vakfı, ODTÜ Katkılarıyla, Erişim adresi:https://www.researchgate.net/publication/313676852_Accenture_Turkiye_Dijitallesme_Endeksi.
  • Altan, S. (2021, 02 Aralık). Nike, Dünyanın İlk Led Koşu Pistini İnşa Etti. Erişim adresi:https://pazarlamasyon.com/nike-dunyanin-ilk-led-kosu-pistini-insa-etti/).
  • Akyol, Ç.A. ve Ersöz, T.F. (2020). Fijital Pazarlama Kapsamında Artırılmış Gerçeklik İçeren Reklam Örnekleri İncelemesi. Nazife Güngör (Ed.). 7. Uluslararası İletişim Günleri Dijital Çağda İletişim Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı (pp.59-69). Üsküdar Üniversitesi.
  • Bartle Bogle Hegarty (2022, 04 Ocak). Dünyanın En Yenilikçi Koşu Parkuru. Erişim adresi: https://www.bartleboglehegarty.com/nike-unlimited-stadium.
  • Behance (2022, 09 Ocak). Nıke Unlımıted Stadıum. Erişim adresi:https://www.behance.net/gallery/48908681/Nike-Unlimited-Stadium.
  • Beşer, U.M. ve Akkaya, T.D. (2021). Fijital Pazarlama Kapsamında Artırılmış Gerçeklik İçeren Reklamlarda Tüketici Algılarının Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ceylan. Ç.Ayşe ve Sunal, Gözde (Ed). Sosyal ve Beşerî Bilimlerde Araştırma ve Değerlendirmeler- II (pp.93-124). Gece Kitaplığı.
  • Capscade (2021, 05 Aralık). Nike Spor Giyim Oyunu Nasıl Çalışır? Erişim adresi:.https://www.cascade.app/strategy-factory/studies/how-nike-runs-the-sportswear-game.
  • Choudhury, N. (2014). World Wide Web And İts Journey From Web 1.0 To Web 4.0. International Journal Of Computer Science And Information Technologies. 5(6). 8096-8100.
  • CRM Medya (2021, 01 Aralık). Fijital Pazarlama Nedir?. Erişim adresi:https://www.crmmedya.com/fijital-pazarlama-nedir/.
  • Çakın, Ö. ve Yaman, D. (2020). Fijital (Phygital) Pazarlama Uygulamaları Üzerine Bir İnceleme: Amazon Go Örneği. Middle Black Sea Journal Of Communication Studies. 5(1). 1-10.
  • Deliçay, M. (2021). Perakende E-Ticaretin Yükselişi. Türkiye Cumhuriyeti Başkanlığı Strateji Ve Bütçe Başkanlığı. Yayın No: 0019. www.sbb.gov.tr.
  • Deloitte, (2018). Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2018 Yılsonu Raporu. Reklamcılar Derneği. www2.deloitte.com.
  • Deloitte, (2021). Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2021 ilk 6 Ay Raporu. Reklamcılar Derneği. www2.deloitte.com.
  • Demirezen, B. (2019). Artırılmış Gerçeklik ve Sanal Gerçeklik Teknolojisin Turizm, Kullanılabilirliği Üzerine Bir Literatür Taraması. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1). 1-26.
  • Digitalt Raining Academy (2022, 04 Şubat). Nike, Manila'nın Üzerinde “Sınırsız Stadyum” Yaratıyor.Erişimadresi:http://www.digitaltrainingacademy.com/casestudies/2017/09/nike_creates_unlimited_stadium_above_manila.php.
  • Douglas Marketing Solutıon (2022, 08 Ocak). Fiziksel Ve Dijitalin Birleşimi, Fiziksel Dünyanın Perakende İşini Nasıl Etkiledi. Erişim adresi:https://www.douglas-marketing-solutions.com/the-fusion-of-physical-and-digital-how-the-phygital-world-influences-the-retail-business/.
  • Freyer, H. (2014). Sanayi Çağı (B.Akarsu ve H. Batuhan, Çev). DoğuBatı Yayını
  • Gökşin, E. (2017). Dijital Pazarlama Temelleri, Abaküs Yayını.
  • Guerrero, A. (2022, 08 Ocak). Koşmaya Devam Edin: BBH Singapur'un Nike İçin Hazırladığı 'Sınırsız Stadyumu' Cannes Lions 2017'de Asya'dan En Çok Ödül Alan Kampanya Oldu. Erişim adresi:https://adobomagazine.com/global-news/keep-on-running-bbh-singapores-unlimited-stadium-for-nike-is-the-most-awarded-campaign-from-asia-at-cannes-lions-2017/.
  • Hendler, J. (2009). Web 3.0 Emerging. IEEE Computer Society. 42(1). 111-113.
  • Hürriyet (2022, 04 Ocak), Nike Hangi Ülkenin Markası Ve Nerede Üretiliyor? Nike Ne Zaman Kuruldu, Sahibi Kim ve Kısaca Tarihçesi. https://www.hurriyet.com.tr/egitim/nike-hangi-ulkenin-markasi-ve-nerede-uretiliyor-nike-ne-zaman-kuruldu-sahibi-kim-ve-kisaca-tarihcesi-41884990.
  • Koçak, S. (2022, 09 Ocak). Prida Ödülleri ve Fijital Reklamlar. Erişim adresi:https://www.ngazete.com/prida-odulleri-ve-fijital-reklamlar-1253yy.htm.
  • Köse, N. ve Yengı̇n, D. (2018). Dijital Pazarlamadan Fijital Pazarlamaya Geçişe Örnek Olarak Artırılmış Gerçeklik ve Sanal Gerçeklik Uygulamalarının Pazarlama Üzerindeki Katkılarının İncelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi. 10(1). 77-111.
  • Köse, G. ve Çakır, Y.S. (2019). Markaların Dijital Pazarlama Çağında Tüketicileri Etkileşime İkna Etme Yolları: Influencer Pazarlama ve İçerik Pazarlamasına İlişkin Kavramsal Bir Çalışma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2(38). 205-222
  • Moravcikova, D. ve Kliestikova, J. (2017). Brand Building with Using Phygital Marketing Communication. Journal of Economics, Business and Management. 5(3). 148-153.
  • Mustaphi, M.B. (2020). Digital Marketing Strategies for Effective Customer Relationship Management. Journal of Modern Accounting and Auditing. 16(8). 376-384.
  • Nath, K. ve Iswary, R. (2015). What comes after Web 3.0? Web 4.0 and the Future. In Proceedings of the International Conference and Communication System. I3(15). 337-341.
  • Nıke (2022, 04 Ocak). Birlik Olunca Nelerin Mümkün Olduğunu Keşfedin. Erişim adresi:https://jobs.nike.com/tr/teams.
  • Nofal, E., Reffat, M.R. ve Vande M,A. (2017). Phygital Heritage: an Approach for Heritage Communication. Conference: Third Immersive Learning Research Network Conference, Verlag der Technischen Universität Graz. (220-229). https://doi.org/10.3217/978-3-85125-530-0-36
  • Odabaşı, Y. (2019). Postmodern Pazarlamayı Anlamak. AABİR Yayıncılık
  • Önder, N. (2021, 08 Aralık). Giyim Sektörünün En Değerli 50 Markası Açıklandı!. Erişim adresi:https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/giyim-sektorunun-en-degerli-50-markasi-aciklandi/.
  • Özgedoğan, O. (2018). Endüstri 4.0 Dördüncü Sanayi Devrimi ve Endüstriyel Dönüşümün Anahtarı, Pusula Yayını.
  • Uzkesici, D. (2021, 05 Aralık). Türkiye Ayakkabı Sektörünün 2020 Analizi. Erişim adresi: https://pazarlamasyon.com/turkiye-ayakkabi-sektorunun-2020-analizi/.
  • Ryan, D. (2017). Dijital Pazarlama (M.M Kemaloğlu, Çev). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları Schwab, K. (2017). Dördüncü Sanayi Devrimi (Z.Dicleli Çev.). Optimist Yayını
  • Semerci, U.P. (2013). Nitel Yöntem Nedir? Ne Değildir? Sosyal Bilimlerde Derinlemesine Analizin Gerekliliği. U.Pınar ve Erdoğan. Emre (Ed). Farklı Pencereler Farklı Manzaralar: Sosyal Bilimlerde Yöntem Tartışmaları, Semerci. (pp.87-106). Hiperlink Yayınları.
  • Singh. A. ve Shah. A. (2019). Phygıtal – The Future Of Marketıng. Symbiosis Instıtute of Internatıonal Business. 1-21.
  • Soylu, A. (2018). Endüstri 4.0 ve Girişimcilikte Yeni Yaklaşımlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 32. 43-57.
  • Şeker, A. (2021). Türkiye’de Fijital (Phygital) Pazarlama Uygulamaları Üzerine Nitel Bir Araştırma: Bref’le Hijyene Yolculuk Projesi Örneği. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 12(23). 187-206.
  • Şengül, O. (2018). 2 Satte A’dan Z’ye Dijital Pazarlama. (3th ed.) Ceres Yayınları
  • Tığlı, M. (2003). Marka Kişiliği. Öneri Dergisi. 5(20). 67-72.
  • The First Bannerad (2021, 01 Aralık ). İlk Banner Reklamına Hoş Geldiniz. Erişim adresi: http://thefirstbannerad.com/
  • Webture (2021, 02 Aralık). Fijital Pazarlama Nedir?. Erişim adresi:https://www.webtures.com/tr/blog/sozluk/fijital-pazarlama/.
Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 1, 59 - 75, 30.06.2022

Öz

Kaynakça

  • Accenture (2021, 01 Aralık). Accenture Türkiye Dijitalleşme Endeksi. Accenture, Vodafone, Boğaziçi Üniversitesi, Türkiye Bilişim Vakfı, ODTÜ Katkılarıyla, Erişim adresi:https://www.researchgate.net/publication/313676852_Accenture_Turkiye_Dijitallesme_Endeksi.
  • Altan, S. (2021, 02 Aralık). Nike, Dünyanın İlk Led Koşu Pistini İnşa Etti. Erişim adresi:https://pazarlamasyon.com/nike-dunyanin-ilk-led-kosu-pistini-insa-etti/).
  • Akyol, Ç.A. ve Ersöz, T.F. (2020). Fijital Pazarlama Kapsamında Artırılmış Gerçeklik İçeren Reklam Örnekleri İncelemesi. Nazife Güngör (Ed.). 7. Uluslararası İletişim Günleri Dijital Çağda İletişim Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı (pp.59-69). Üsküdar Üniversitesi.
  • Bartle Bogle Hegarty (2022, 04 Ocak). Dünyanın En Yenilikçi Koşu Parkuru. Erişim adresi: https://www.bartleboglehegarty.com/nike-unlimited-stadium.
  • Behance (2022, 09 Ocak). Nıke Unlımıted Stadıum. Erişim adresi:https://www.behance.net/gallery/48908681/Nike-Unlimited-Stadium.
  • Beşer, U.M. ve Akkaya, T.D. (2021). Fijital Pazarlama Kapsamında Artırılmış Gerçeklik İçeren Reklamlarda Tüketici Algılarının Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ceylan. Ç.Ayşe ve Sunal, Gözde (Ed). Sosyal ve Beşerî Bilimlerde Araştırma ve Değerlendirmeler- II (pp.93-124). Gece Kitaplığı.
  • Capscade (2021, 05 Aralık). Nike Spor Giyim Oyunu Nasıl Çalışır? Erişim adresi:.https://www.cascade.app/strategy-factory/studies/how-nike-runs-the-sportswear-game.
  • Choudhury, N. (2014). World Wide Web And İts Journey From Web 1.0 To Web 4.0. International Journal Of Computer Science And Information Technologies. 5(6). 8096-8100.
  • CRM Medya (2021, 01 Aralık). Fijital Pazarlama Nedir?. Erişim adresi:https://www.crmmedya.com/fijital-pazarlama-nedir/.
  • Çakın, Ö. ve Yaman, D. (2020). Fijital (Phygital) Pazarlama Uygulamaları Üzerine Bir İnceleme: Amazon Go Örneği. Middle Black Sea Journal Of Communication Studies. 5(1). 1-10.
  • Deliçay, M. (2021). Perakende E-Ticaretin Yükselişi. Türkiye Cumhuriyeti Başkanlığı Strateji Ve Bütçe Başkanlığı. Yayın No: 0019. www.sbb.gov.tr.
  • Deloitte, (2018). Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2018 Yılsonu Raporu. Reklamcılar Derneği. www2.deloitte.com.
  • Deloitte, (2021). Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2021 ilk 6 Ay Raporu. Reklamcılar Derneği. www2.deloitte.com.
  • Demirezen, B. (2019). Artırılmış Gerçeklik ve Sanal Gerçeklik Teknolojisin Turizm, Kullanılabilirliği Üzerine Bir Literatür Taraması. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1). 1-26.
  • Digitalt Raining Academy (2022, 04 Şubat). Nike, Manila'nın Üzerinde “Sınırsız Stadyum” Yaratıyor.Erişimadresi:http://www.digitaltrainingacademy.com/casestudies/2017/09/nike_creates_unlimited_stadium_above_manila.php.
  • Douglas Marketing Solutıon (2022, 08 Ocak). Fiziksel Ve Dijitalin Birleşimi, Fiziksel Dünyanın Perakende İşini Nasıl Etkiledi. Erişim adresi:https://www.douglas-marketing-solutions.com/the-fusion-of-physical-and-digital-how-the-phygital-world-influences-the-retail-business/.
  • Freyer, H. (2014). Sanayi Çağı (B.Akarsu ve H. Batuhan, Çev). DoğuBatı Yayını
  • Gökşin, E. (2017). Dijital Pazarlama Temelleri, Abaküs Yayını.
  • Guerrero, A. (2022, 08 Ocak). Koşmaya Devam Edin: BBH Singapur'un Nike İçin Hazırladığı 'Sınırsız Stadyumu' Cannes Lions 2017'de Asya'dan En Çok Ödül Alan Kampanya Oldu. Erişim adresi:https://adobomagazine.com/global-news/keep-on-running-bbh-singapores-unlimited-stadium-for-nike-is-the-most-awarded-campaign-from-asia-at-cannes-lions-2017/.
  • Hendler, J. (2009). Web 3.0 Emerging. IEEE Computer Society. 42(1). 111-113.
  • Hürriyet (2022, 04 Ocak), Nike Hangi Ülkenin Markası Ve Nerede Üretiliyor? Nike Ne Zaman Kuruldu, Sahibi Kim ve Kısaca Tarihçesi. https://www.hurriyet.com.tr/egitim/nike-hangi-ulkenin-markasi-ve-nerede-uretiliyor-nike-ne-zaman-kuruldu-sahibi-kim-ve-kisaca-tarihcesi-41884990.
  • Koçak, S. (2022, 09 Ocak). Prida Ödülleri ve Fijital Reklamlar. Erişim adresi:https://www.ngazete.com/prida-odulleri-ve-fijital-reklamlar-1253yy.htm.
  • Köse, N. ve Yengı̇n, D. (2018). Dijital Pazarlamadan Fijital Pazarlamaya Geçişe Örnek Olarak Artırılmış Gerçeklik ve Sanal Gerçeklik Uygulamalarının Pazarlama Üzerindeki Katkılarının İncelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi. 10(1). 77-111.
  • Köse, G. ve Çakır, Y.S. (2019). Markaların Dijital Pazarlama Çağında Tüketicileri Etkileşime İkna Etme Yolları: Influencer Pazarlama ve İçerik Pazarlamasına İlişkin Kavramsal Bir Çalışma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2(38). 205-222
  • Moravcikova, D. ve Kliestikova, J. (2017). Brand Building with Using Phygital Marketing Communication. Journal of Economics, Business and Management. 5(3). 148-153.
  • Mustaphi, M.B. (2020). Digital Marketing Strategies for Effective Customer Relationship Management. Journal of Modern Accounting and Auditing. 16(8). 376-384.
  • Nath, K. ve Iswary, R. (2015). What comes after Web 3.0? Web 4.0 and the Future. In Proceedings of the International Conference and Communication System. I3(15). 337-341.
  • Nıke (2022, 04 Ocak). Birlik Olunca Nelerin Mümkün Olduğunu Keşfedin. Erişim adresi:https://jobs.nike.com/tr/teams.
  • Nofal, E., Reffat, M.R. ve Vande M,A. (2017). Phygital Heritage: an Approach for Heritage Communication. Conference: Third Immersive Learning Research Network Conference, Verlag der Technischen Universität Graz. (220-229). https://doi.org/10.3217/978-3-85125-530-0-36
  • Odabaşı, Y. (2019). Postmodern Pazarlamayı Anlamak. AABİR Yayıncılık
  • Önder, N. (2021, 08 Aralık). Giyim Sektörünün En Değerli 50 Markası Açıklandı!. Erişim adresi:https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/giyim-sektorunun-en-degerli-50-markasi-aciklandi/.
  • Özgedoğan, O. (2018). Endüstri 4.0 Dördüncü Sanayi Devrimi ve Endüstriyel Dönüşümün Anahtarı, Pusula Yayını.
  • Uzkesici, D. (2021, 05 Aralık). Türkiye Ayakkabı Sektörünün 2020 Analizi. Erişim adresi: https://pazarlamasyon.com/turkiye-ayakkabi-sektorunun-2020-analizi/.
  • Ryan, D. (2017). Dijital Pazarlama (M.M Kemaloğlu, Çev). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları Schwab, K. (2017). Dördüncü Sanayi Devrimi (Z.Dicleli Çev.). Optimist Yayını
  • Semerci, U.P. (2013). Nitel Yöntem Nedir? Ne Değildir? Sosyal Bilimlerde Derinlemesine Analizin Gerekliliği. U.Pınar ve Erdoğan. Emre (Ed). Farklı Pencereler Farklı Manzaralar: Sosyal Bilimlerde Yöntem Tartışmaları, Semerci. (pp.87-106). Hiperlink Yayınları.
  • Singh. A. ve Shah. A. (2019). Phygıtal – The Future Of Marketıng. Symbiosis Instıtute of Internatıonal Business. 1-21.
  • Soylu, A. (2018). Endüstri 4.0 ve Girişimcilikte Yeni Yaklaşımlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 32. 43-57.
  • Şeker, A. (2021). Türkiye’de Fijital (Phygital) Pazarlama Uygulamaları Üzerine Nitel Bir Araştırma: Bref’le Hijyene Yolculuk Projesi Örneği. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 12(23). 187-206.
  • Şengül, O. (2018). 2 Satte A’dan Z’ye Dijital Pazarlama. (3th ed.) Ceres Yayınları
  • Tığlı, M. (2003). Marka Kişiliği. Öneri Dergisi. 5(20). 67-72.
  • The First Bannerad (2021, 01 Aralık ). İlk Banner Reklamına Hoş Geldiniz. Erişim adresi: http://thefirstbannerad.com/
  • Webture (2021, 02 Aralık). Fijital Pazarlama Nedir?. Erişim adresi:https://www.webtures.com/tr/blog/sozluk/fijital-pazarlama/.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zehra Kanat

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 3 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kanat, Z. (2022). DİJİTALLEŞME SÜRECİ KAPSAMINDA FİJİTAL UYGULAMA İÇEREN KAMPANYA ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA: NIKE “UNLIMITED STADIUM” ÖRNEĞİ. SDÜ İFADE, 4(1), 59-75.