Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İpin Ucunda Dans Eden Kuklalar: Parazit Filmi ve Sınıf Bilinci Yoksunluğu

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 12, 1131 - 1142, 25.12.2021
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.928748

Öz

Lukács’a göre insanlar arasındaki sınıf bilinci yoksunluğunun en önemli göstergelerinden biri, bireyin kendisini diğer sınıflarla olan ideolojik uzlaşma biçimleri ve çıkar ilişkilerinden sıyıramadığı gayri ahlâki durumdur. Ona göre sınıf bilinci, bireylerin kendilerini, içinde bulundukları toplumsal yapıyla birlikte mevcut üretim sürecindeki konumlarını nasıl algıladıklarıyla ilgilidir. Sınıf bilincinin gelişmediği toplumlarda, temel ihtiyaçlarını karşılamaktan bile menedilmiş, bir işte çalışmayı bile şans olarak gören ast sınıf insanların içinde bulundukları mevcut durumun nedenlerine dair hiçbir sorgulama yapmadıkları, birbirlerinin üzerine basmaktan, birbirlerini tehdit olarak görmekten öteye gitmedikleri durumlarla karşı karşıya kalınır. Bu bakımdan sınıf bilincinin en önemli karşılığı, sınıf çatışması olgusu karşısında bireylerin ortak sınıfsal amaçlarını gerçekleştirmede daima dayanışma içerisinde bulunmalarıdır. Bu çalışmada, sınıf çatışması olgusunu daha önce Snowpiecer (Kar Küreyici, Bong Joon-ho, 2013) filminde yöneten ve yönetilenler arasında, yatay ve yapay bir mekânda (tren) içerisine siyaset teorisini dâhil ederek distopik bir dille aktaran Bong Joon-ho’nun bu kez Parasite, (Parazit, Bong Joon-ho, 2019) filmiyle tersten giderek, sınıflı toplumu ve alt-üst ilişkisini, doğal yaşam alanı olarak bir konağın içerisinde sınıf bilincinin yoksunluğu meselesi üzerinden izleyiciye sunduğu gösterilecektir. Böylelikle çalışmada hedeflenen, Georg Lukács’ın sınıf bilinci kavramını takip etmek suretiyle, sınıf bilinci yoksunluğu sebebiyle yaşadıkları sorunların ‘içinde bulundukları sınıfsal konuma bağlı nedenlerini’ saptayamayan Kim ailesi örneği üzerinden, bu bilinçten yoksun insanların kendi trajedilerinin hem yazarı hem oyuncusu olarak var olduklarının gösterilmesidir.

Kaynakça

  • Arslan, D. A. (2004), “Temel sorunları ve açılımları ile sınıf teorisi, sınıf bilinci ve orta sınıflar”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (8), 126-143.
  • Baker, U. (2017), Beyin Ekran, derleyen: Ege Begensel, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bazin, A. (1995), Çağdaş Sinemanın Sorunları, çev. Nijat Özön, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Bottomore, T. (2012), Marksist Düşünce Sözlüğü, çev. Mete Tunçay, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Joon-ho, B. Sin-ae, K. Yang-kwon, M. Young-hwan, J. (Yapımcılar), & Joon-ho, B. (Yönetmen). (2019), & Parazit [Sinema Filmi], & Güney Kore: CJ Entertainment.
  • Joon-ho, B. Tae-sung, J. Nam, S. Chan-wook, P. Tae-hun, L. (Yapımcılar), & Joon-ho, B. (Yönetmen). (2013), & Kar Küreyici [Sinema Filmi], & Güney Kore: CJ Entertainment.
  • Gramsci, A. (2010), Gramsci Kitabı, Haz. David Forgacs, çev. İbrahim Yıldız, Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Gramsci, A. (2000), The Gramsci Reader: Selected Writings 1916-1935, edited by David Forgacs, New York: NYU Press.
  • Karademir, C. Ö., & Meltem, K. (2020), “Sınıf Eşitsizliğinin Bourdieu’nun Sermaye ve Habitus Kavramları Üzerinden Değerlendirilmesi: Parazit Filminin Betimsel Analizi” TRT Akademi, 6(10), 644-667.
  • Lukács, G. (2014), Tarih ve Sınıf Bilinci, çev. Yılmaz Öner, Ankara: Belge Yayınları.
  • Lukács, G. (1979), Lenin’in Düşüncesi, çev. Mehmet R. Zararlı, İstanbul: Belge Yayınları.
  • Nineham, C. (2010), Capitalism and Class Consciousness: The Ideas of Georg Lukács, Counterfire.
  • Platon, (1975), Devlet, çev. Sabahattin Eyüboğlu, M. Ali Cimcoz, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Urry, J. (1999), Mekanları Tüketmek, çev. Rahmi G. Öğdül, İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erman Kaçar 0000-0002-4635-9559

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Kaçar, E. (2021). İpin Ucunda Dans Eden Kuklalar: Parazit Filmi ve Sınıf Bilinci Yoksunluğu. SineFilozofi, 6(12), 1131-1142. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.928748