Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Image of Mountaıns in Sabahattin Ali's Poems

Yıl 2020, Cilt: 21 Sayı: 46, 86 - 101, 30.06.2020

Öz

Sabahattin Ali's novelism and storytelling obscured the direction of poetry. Yet his poetical side is as successful as his novelism and storytelling. The fact that he composed many poems clearly shows that he was a successful poet. The main purpose of the research is to contribute to the studies on the poetical aspect of Sabahattin Ali. As a result of the research, it was found that Sabahattin Ali frequently used mountain image in his poems Sabahattin Ali uses the mountain image to reflect both the rhetoric and the feelings and thoughts he experiences in his inner world. The individual experiences the psychology of leaving the space to feel safe and secure. Mountains are the most reliable places for individuals with escape psychology. In addition, widths and heights give the individual a sense of glory. Sabahattin Ali, in his poems, turns to the mountains with the psychology of fear and anxiety. His desire to live in the mountains does not only stem from the psychology of leaving space. She wants to live in the mountains with the women she loves. The mountain object becomes a metaphor in his poems that makes emotions, thoughts and dreams visible.

Kaynakça

  • Aksan, D. (1993). Şiir dili ve Türk şiir dili. İstanbul: Be-Ta Basım Yayım.
  • Alangu, T. (1968). Cumhuriyetten sonra hikâye ve roman 1 1919-1930. İstanbul: İstanbul Matbaası
  • Bezirci, A. (1987). Sabahattin Ali. İstanbul: Amaç Yayınları.
  • Boratav, P. N. (2000). İzahlı halk şiiri antolojisi. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı.
  • Budak, S. (2000). Psikoloji sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Cebe, Ö. A. (2011). İskâna direnen kimlik: Dadaloğlu’nun coğrafyası. Millî Folklor, 23, 60-69.
  • Dağ, N. (2015). Tevfik Fikret’in şiirlerinde kaçış ve ütopik özlemin izleri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(11), 224-235.
  • Durak, M. (2003). Dağ bahanesinde Türk şiirinde kısa bir gezinti. Kitap-lık, Aylık Edebiyat Dergisi, 62, 61-71.
  • Erer, T. (1965). Basında kavgalar. İstanbul: Tür Kitap Servisi Yayınları.
  • Freud, S. (1986). Psikanaliz üzerine. A Avni Öneş (Çev.). İstanbul: Say Yayınları.
  • Furedi, F. (2014). Korku kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Harman, Ö. F. (1993). Dağ. İstanbul: İslam Ansiklopedisi Diyanet İşleri Yayınları, 8, 400-401.
  • İlhan, A. S. & Akın D. (1997). Sabahattin Ali’nin özel mektupları iki gözüm Ayşe. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Jımenez M. (2007). Estetik nedir? Aytekin Karaçoban (Çev.). İstanbul: Doruk.
  • Kaplan, M. vd. (1973). Köroğlu destanı. Ankara: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Kolcu, A. İ. (2007). Modern Türk şiiri. Erzurum: Salkımsöğüt.
  • Korkmaz, R. (1991). Sabahattin Ali insan ve eser. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü [Yayınlanmış Doktora Tezi], Elâzığ.
  • Kutlu, M. (1972). Sabahattin Ali. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Laslo, F. A. & Özkırımlı A. (1979). Sabahattin Ali. İstanbul: Cem Yayınları.
  • MEB, (2001). Türk atasözleri ve deyimler sözlüğü. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Özkırımlı, A. (2017). Sabahattin Ali, bütün şiirleri. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Özdemir, M. (2013). Türk kültüründe dağ kültü ve bir yüce dağ: Halbaba. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9), 141-163.
  • Sertel, Z. (1978), Hatırladıklarım. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Timuçin, A. (2008). Estetik, İstanbul: Bulut.

Sabahattin Ali’nin Şiirlerinde Dağ İmgesi

Yıl 2020, Cilt: 21 Sayı: 46, 86 - 101, 30.06.2020

Öz

Sabahattin Ali’nin romancılığı ve hikâyeciliği şairlik yönü perdelemiştir. Oysaki onun şairlik yönü, romancılığı ve hikâyeciliği kadar başarılıdır. Bestelenen çok sayıda şiirinin olması onun başarılı bir şair olduğunu açıkça göstermektedir. Bu çalışmada Sabahattin Ali’nin şiirlerindeki dağ imgesi analiz edilmektedir. Araştırmanın temel amacı Sabahattin Ali’nin şairlik yönü hakkında yapılanan çalışmalara katkı sağlamaktadır. Araştırma sonucunda Sabahattin Ali’nin şiirlerinde dağ imgesini sıklıkla kullandığı tespit edilmiştir. Sabahattin Ali, dağ imgesini hem retorik hem de iç dünyasında yaşadığı duygu ve düşünceleri yansıtmak için kullanır. Kaygı ve korku psikolojisi, bireyin kaçış psikolojisini tetikler. Birey, kendisini güven ve emniyette hissetmek için bulunduğu mekânı terk etme psikolojisini yaşar. Dağlar, kaçış psikolojisi yaşayan bireyler için en güvenilir mekânlardır. Ayrıca genişlikleri ve yükseklikleri bireye yücelik duygusu verir. Sabahattin Ali, şiirlerinde korku ve kaygı psikolojisiyle dağlara yönelir. Onun dağlarda yaşama arzusu sadece mekânı terk etme psikolojisinden kaynaklanmaz. Sevdiği kadınlarla aşkını dağlarda yaşamak ister. Dağ objesi onun şiirlerinde duygu, düşünce ve hayallerini görünür hale getiren bir metafora dönüşür. 

Kaynakça

  • Aksan, D. (1993). Şiir dili ve Türk şiir dili. İstanbul: Be-Ta Basım Yayım.
  • Alangu, T. (1968). Cumhuriyetten sonra hikâye ve roman 1 1919-1930. İstanbul: İstanbul Matbaası
  • Bezirci, A. (1987). Sabahattin Ali. İstanbul: Amaç Yayınları.
  • Boratav, P. N. (2000). İzahlı halk şiiri antolojisi. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı.
  • Budak, S. (2000). Psikoloji sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Cebe, Ö. A. (2011). İskâna direnen kimlik: Dadaloğlu’nun coğrafyası. Millî Folklor, 23, 60-69.
  • Dağ, N. (2015). Tevfik Fikret’in şiirlerinde kaçış ve ütopik özlemin izleri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(11), 224-235.
  • Durak, M. (2003). Dağ bahanesinde Türk şiirinde kısa bir gezinti. Kitap-lık, Aylık Edebiyat Dergisi, 62, 61-71.
  • Erer, T. (1965). Basında kavgalar. İstanbul: Tür Kitap Servisi Yayınları.
  • Freud, S. (1986). Psikanaliz üzerine. A Avni Öneş (Çev.). İstanbul: Say Yayınları.
  • Furedi, F. (2014). Korku kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Harman, Ö. F. (1993). Dağ. İstanbul: İslam Ansiklopedisi Diyanet İşleri Yayınları, 8, 400-401.
  • İlhan, A. S. & Akın D. (1997). Sabahattin Ali’nin özel mektupları iki gözüm Ayşe. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Jımenez M. (2007). Estetik nedir? Aytekin Karaçoban (Çev.). İstanbul: Doruk.
  • Kaplan, M. vd. (1973). Köroğlu destanı. Ankara: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Kolcu, A. İ. (2007). Modern Türk şiiri. Erzurum: Salkımsöğüt.
  • Korkmaz, R. (1991). Sabahattin Ali insan ve eser. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü [Yayınlanmış Doktora Tezi], Elâzığ.
  • Kutlu, M. (1972). Sabahattin Ali. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Laslo, F. A. & Özkırımlı A. (1979). Sabahattin Ali. İstanbul: Cem Yayınları.
  • MEB, (2001). Türk atasözleri ve deyimler sözlüğü. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Özkırımlı, A. (2017). Sabahattin Ali, bütün şiirleri. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Özdemir, M. (2013). Türk kültüründe dağ kültü ve bir yüce dağ: Halbaba. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9), 141-163.
  • Sertel, Z. (1978), Hatırladıklarım. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Timuçin, A. (2008). Estetik, İstanbul: Bulut.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

M. Sağlam 0000-0001-7557-7021

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 24 Temmuz 2019
Kabul Tarihi 9 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 46

Kaynak Göster

APA Sağlam, M. (2020). Sabahattin Ali’nin Şiirlerinde Dağ İmgesi. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 21(46), 86-101.

Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi (SOBBİAD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı CC BY-NC 4.0 ile lisanslanmıştır.