BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL PROFİLİ ÇALIŞMASI: DİYARBAKIR İLİ ÖRNEĞİ

Yıl 2015, Sayı: 5, 81 - 94, 17.05.2016

Öz

Bu araştırmanın temel amacı, Diyarbakır kamu okulları profilini ortaya koymaktır. Bu amaç çerçevesinde okullardaki öğrenci, öğretmen, yönetici, derslik sayıları ve okul imkânlarının ortaya konulması amacıyla anket tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2014-2015 öğretim yılında Diyarbakır il ve ilçe merkezlerinde (17 merkez) görev yapan basit rastlantısal yolla seçilen 318 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde yüzde ve frekans değerleri esas alınmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Taşdan, Tösten, Bulut ve Karakaya (2013) tarafından geliştirilen “Okul Profili” anketinde düzenlemeler yapılarak kullanılmıştır. Araştırma sonucunda okulların büyük çoğunluğunda spor salonu ve temizlik personeli olmadığı; bilişim teknolojileri sınıfı, temizlik malzemesi, okulun ısınma düzeyi, okul bahçesi ve sınıf kitaplığının yetersiz olduğu; rehber öğretmen ihtiyaçlarının çoğunlukta olmadığı önemli görülen bazı bulgular arasındadır.

Kaynakça

  • Algan, H. ve Uslu, C. (2009). İlköğretim Okul Bahçelerinin Tasarlanmasına Paydaş Katılımı: Adana Örneği. Akdeniz Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi,22(2), 129-140.
  • Akkalkan, H. (2009). Ankara İli Çankaya İlçesindeOkul Büyüklüğünün Öğrencilerin Akademik Başarısı, Okula Devamı ve Disiplini ile İlişkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aydın, A. (2000). Zorunlu Temel Eğitim Uygulaması ve Çözüm Bekleyen Sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Denizli.
  • Balay, R. (2004). Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 61-82.
  • Barker, R. ve Gump, P. (1964). Big School, Small School: High School Size and Student Behavior. Stanford, Ca: Stanford University Press.
  • Bulgu, N. (2013). Spora Katılımda Toplumsal Fayda: Kazakistan Ahmet Yesevi Üniversitesi Öğrencileri Örneği. Hütad, (18).
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 7. Baskı Ankara: Pegem Akademi
  • Engin, A. O., Özen, Ş., ve Bayoğlu, V. (2009). Öğrencilerin Okul Öğrenme Başarılarını Etkileyen Bazı Temel Değişkenler. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3
  • Erdoğan, M., Kurşun, E., Şişman, G. T., Saltan, F., Gök, A., ve Yıldız, İ. (2010). Sınıf Yönetimi ve Sınıf İçi Disiplin Problemleri, Nedenleri ve Çözüm Önerileri Üzerine Nitel Bir Araştırma: Bilişim Teknolojileri Dersi Örneği. Kuramdan Uygulamaya Eğitim Bilimleri. 10(2), 853-891.
  • Erkan, S. Tuğrul, B., Üstün, E., Akman, B., Sendoğlu, M., Kargı, E vd., (2002), Okulöncesi Öğretmenliği Öğrencilerine Ait Türkiye Profil Araştırması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23.
  • Ersoy, S (2006). “İlköğretim Okullarında Yönetici ve Öğretmenler Arasındaki İletişim Sorunları (Van İli Örneği)”. Yüksek Lisans Tezi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Fraenkel, R. M. ve Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. (6. baskı). New York: McGraw-Hill International Edition
  • Gök, H. ve Gürol, M. (2002). Zaman ve Ergonomik Açıdan İlköğretim Okul Binalarının Kullanım Durumu (Elazığ İli Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt: 12, Sayı: 2
  • Kahveci, G. ve Demirtaş, Z. (2012). İlköğretim Okulu 6., 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Temizlik ve Hijyen Algıları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi,2(2), 51-61.
  • Kalfa, Y. (2006). “Okul Büyüklüğünün Kalite, Verim ve Öğrenci Başarısına Etkileri”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karakütük, K., Tunç, B., Bülbül, T., Özdem,G., Taşdan, M., Çelikkaleli, Ö., Arslan, B. (2014). Genel Ortaöğretim Okullarının Büyüklüğü ile Okul İklimi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 39,171
  • Karakütük, K, Tunç, B. (2004). Okul Büyüklüğü-Sınıf Büyüklüğü. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı 1.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Kayıran, P. G., Taymaz, T., Kayıran, S. M., Memioğlu, N., Taymaz, B., ve Gürakan, B. (2011). Türkiye’nin Üç Farklı Bölgesinde İlköğretim Okulu Öğrencilerinde, Kilo Fazlalığı, Obezite ve Boy Kısalığı. ŞEEAH Tıp Bülteni, 45, 13-18.
  • Kıyıcı, M. ve Kabakçı, I. (2006). “BÖTE bölümü mezunu bilgisayar öğretmenlerinin ilk çalışma yıllarında karşılaştıkları sorunların belirlenmesi”. VI. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı Bildiri Kitapçığı, 2, 997-1002.
  • Kitiş, Y. ve Bilgili, N. (2011). İlköğretim Öğrencilerinde El Hijyeni ve El Hijyeni Eğitiminin Etkinliğinin Değerlendirilmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4(1), 93-102.
  • Kondakçı, Y., Zayim, M., ve Çalışkan, Ö. (2010). Okul Yöneticilerinin Değişime Hazır Olma Tutumlarının Okulun Öğretim Düzeyi Yöneticilerin Deneyimi ve Okul Büyüklüğü Bağlamında İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2).
  • Öcal, A. (2007). İlköğretim Okullarında Deprem Hazırlıkları: Kırıkkale İl Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:15 No:1.
  • Öğülmüş, S. ve Özdemir, S. (1995). Sınıf ve Okul Büyüklüğünün Öğrenciler Üzerindeki Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(2), 261-273.
  • Özsoy, S. (2004). Üniversite Öğrenci Profili: Kavramsal Bir Çözümleme ve Türkiye’ye İlişkin Bazı Ampirik Bulgular. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. Vol:4,Issu (2) S:301-334
  • Malatyalı, E., Özçelik, S., Çeliksöz, A., Değerli, S., ve Yıldırım, D. (2008). Şehir, İlçe ve Köy İlköğretim Okulu Öğrencilerinde Bağırsak Parazitleri Görülme Sıklığı. Türkiye Parazitol Dergisi, 32(1), 54-58.
  • SEGE, Kalkınma Bakanlığı. (2011). “İllerin ve Bölgelerin Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması”. Bölgesel Gelişme ve Yapısal Uyum Genel Müdürlüğü. Ankara
  • Sezer, B. (2011). Bilişim Teknolojilerinin Eğitime Kaynaştırılması: Önem, Engeller ve Ülkemizde Gerçekleştirilen Projeler. XVI. Türkiye İnternet Konferansı, Ege Üniversitesi Atatürk Kültür Merkezi, İzmir, ss.12-18.
  • Şimşek, N. (1991). “Ortaöğretimde Okul Binalarının Kullanım Etkinliği”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: A.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şişman, M. ve Turan, S. (2004). Eğitim ve Okul Yönetimi. Yüksel Özden (Editör). Eğitim ve Okul Yöneticiliği El Kitabı (99-146). Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Taşdan M.,Tösten R., Bulut K., Karakaya V. (2013). İlköğretim Okullarında Yönetim ve Yönetici Sorunları (Kars İli Örneği). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi (EBULİNE), c.12, s. 24
  • TDK. (2008),Türk Dil Kurumu Sözlüğü, (www.tdk.gov.tr Adresinden 03.09.2015 tarihinde elde edilmiştir.)
  • Tezcan, M. (1992). Eğitim Sosyolojisi. (8. Baskı). Ankara.
  • Turan, S. ve Aktan, D. (2008). Okul Hayatında Var Olan ve Olması Düşünülen Sosyal Değerler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 227-259.
  • Turan, T., Ceylan, S. S., Çetinkaya, B. ve Altundağ, S. (2009). Meslek Lisesi Öğrencilerinin Obezite Sıklığının ve Beslenme Alışkanlıklarının İncelenmesi. TAFP Reventive Medicine Bulletin, 8(1).
  • Turan, S., Yıldırım, N. ve Aydoğdu, E. (2012). Okul Müdürlerinin Kendi Görevlerine İlişkin Bakış Açıları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(3), 63- 76.
  • Ulusoy, H., Tosun, N., ve Aydın, J. C. (2014). Türkiye’de Sağlık Yönetimi Alanında Lisans Eğitimini Sürdürmekte Olan Öğrencilerin Genel Profilinin Belirlenmesine Yönelik Bir Çalışma. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 1(2), 10-22.
  • Uskun, E., Öztürk, M., Kişioğlu, A. N., Kırbıyık, S. ve Demirel, R. (2005). İlköğretim öğrencilerinde obezite gelişimini etkileyen risk faktörleri. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 12(2), 19-25.
  • Vural, R. A. ve Sadık, F. (2003). İlköğretim Okul Binalarının Fiziksel Açıdan Değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 28 (130).

A STUDY OF SCHOOL PROFILE: CASE OF DİYARBAKIR PROVINCE

Yıl 2015, Sayı: 5, 81 - 94, 17.05.2016

Öz

The main purpose of this research is to reveal the profile of public schools in Diyarbakır. In this research, questionnaire method was used for the purpose of detecting the schools’ number of students, teachers, administrators, classrooms and school facilities. The study group of this research is 318 school administrators, selected randomly, in Diyarbakır provincial and district centers (17 centers) in 2014-2015 academic year. To analyze the data obtained in this study, percentage and frequency values were used. As data collection tool "School Profile"questionnaire which developed by Taşdan, Tösten, Bulut and Karakaya (2013) was used by making some adjustments. Some important findings of the research are; in the majority of the schools there are no school gym and cleaning staff; information technology classrooms, cleaning supplies, heating level of the school, the school yard and classroom libraries are insufficient; the schools rarely need counselor teachers.

Kaynakça

  • Algan, H. ve Uslu, C. (2009). İlköğretim Okul Bahçelerinin Tasarlanmasına Paydaş Katılımı: Adana Örneği. Akdeniz Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi,22(2), 129-140.
  • Akkalkan, H. (2009). Ankara İli Çankaya İlçesindeOkul Büyüklüğünün Öğrencilerin Akademik Başarısı, Okula Devamı ve Disiplini ile İlişkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aydın, A. (2000). Zorunlu Temel Eğitim Uygulaması ve Çözüm Bekleyen Sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Denizli.
  • Balay, R. (2004). Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 61-82.
  • Barker, R. ve Gump, P. (1964). Big School, Small School: High School Size and Student Behavior. Stanford, Ca: Stanford University Press.
  • Bulgu, N. (2013). Spora Katılımda Toplumsal Fayda: Kazakistan Ahmet Yesevi Üniversitesi Öğrencileri Örneği. Hütad, (18).
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 7. Baskı Ankara: Pegem Akademi
  • Engin, A. O., Özen, Ş., ve Bayoğlu, V. (2009). Öğrencilerin Okul Öğrenme Başarılarını Etkileyen Bazı Temel Değişkenler. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3
  • Erdoğan, M., Kurşun, E., Şişman, G. T., Saltan, F., Gök, A., ve Yıldız, İ. (2010). Sınıf Yönetimi ve Sınıf İçi Disiplin Problemleri, Nedenleri ve Çözüm Önerileri Üzerine Nitel Bir Araştırma: Bilişim Teknolojileri Dersi Örneği. Kuramdan Uygulamaya Eğitim Bilimleri. 10(2), 853-891.
  • Erkan, S. Tuğrul, B., Üstün, E., Akman, B., Sendoğlu, M., Kargı, E vd., (2002), Okulöncesi Öğretmenliği Öğrencilerine Ait Türkiye Profil Araştırması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23.
  • Ersoy, S (2006). “İlköğretim Okullarında Yönetici ve Öğretmenler Arasındaki İletişim Sorunları (Van İli Örneği)”. Yüksek Lisans Tezi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Fraenkel, R. M. ve Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. (6. baskı). New York: McGraw-Hill International Edition
  • Gök, H. ve Gürol, M. (2002). Zaman ve Ergonomik Açıdan İlköğretim Okul Binalarının Kullanım Durumu (Elazığ İli Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt: 12, Sayı: 2
  • Kahveci, G. ve Demirtaş, Z. (2012). İlköğretim Okulu 6., 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Temizlik ve Hijyen Algıları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi,2(2), 51-61.
  • Kalfa, Y. (2006). “Okul Büyüklüğünün Kalite, Verim ve Öğrenci Başarısına Etkileri”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karakütük, K., Tunç, B., Bülbül, T., Özdem,G., Taşdan, M., Çelikkaleli, Ö., Arslan, B. (2014). Genel Ortaöğretim Okullarının Büyüklüğü ile Okul İklimi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 39,171
  • Karakütük, K, Tunç, B. (2004). Okul Büyüklüğü-Sınıf Büyüklüğü. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı 1.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Kayıran, P. G., Taymaz, T., Kayıran, S. M., Memioğlu, N., Taymaz, B., ve Gürakan, B. (2011). Türkiye’nin Üç Farklı Bölgesinde İlköğretim Okulu Öğrencilerinde, Kilo Fazlalığı, Obezite ve Boy Kısalığı. ŞEEAH Tıp Bülteni, 45, 13-18.
  • Kıyıcı, M. ve Kabakçı, I. (2006). “BÖTE bölümü mezunu bilgisayar öğretmenlerinin ilk çalışma yıllarında karşılaştıkları sorunların belirlenmesi”. VI. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı Bildiri Kitapçığı, 2, 997-1002.
  • Kitiş, Y. ve Bilgili, N. (2011). İlköğretim Öğrencilerinde El Hijyeni ve El Hijyeni Eğitiminin Etkinliğinin Değerlendirilmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4(1), 93-102.
  • Kondakçı, Y., Zayim, M., ve Çalışkan, Ö. (2010). Okul Yöneticilerinin Değişime Hazır Olma Tutumlarının Okulun Öğretim Düzeyi Yöneticilerin Deneyimi ve Okul Büyüklüğü Bağlamında İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2).
  • Öcal, A. (2007). İlköğretim Okullarında Deprem Hazırlıkları: Kırıkkale İl Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:15 No:1.
  • Öğülmüş, S. ve Özdemir, S. (1995). Sınıf ve Okul Büyüklüğünün Öğrenciler Üzerindeki Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(2), 261-273.
  • Özsoy, S. (2004). Üniversite Öğrenci Profili: Kavramsal Bir Çözümleme ve Türkiye’ye İlişkin Bazı Ampirik Bulgular. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. Vol:4,Issu (2) S:301-334
  • Malatyalı, E., Özçelik, S., Çeliksöz, A., Değerli, S., ve Yıldırım, D. (2008). Şehir, İlçe ve Köy İlköğretim Okulu Öğrencilerinde Bağırsak Parazitleri Görülme Sıklığı. Türkiye Parazitol Dergisi, 32(1), 54-58.
  • SEGE, Kalkınma Bakanlığı. (2011). “İllerin ve Bölgelerin Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması”. Bölgesel Gelişme ve Yapısal Uyum Genel Müdürlüğü. Ankara
  • Sezer, B. (2011). Bilişim Teknolojilerinin Eğitime Kaynaştırılması: Önem, Engeller ve Ülkemizde Gerçekleştirilen Projeler. XVI. Türkiye İnternet Konferansı, Ege Üniversitesi Atatürk Kültür Merkezi, İzmir, ss.12-18.
  • Şimşek, N. (1991). “Ortaöğretimde Okul Binalarının Kullanım Etkinliği”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: A.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şişman, M. ve Turan, S. (2004). Eğitim ve Okul Yönetimi. Yüksel Özden (Editör). Eğitim ve Okul Yöneticiliği El Kitabı (99-146). Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Taşdan M.,Tösten R., Bulut K., Karakaya V. (2013). İlköğretim Okullarında Yönetim ve Yönetici Sorunları (Kars İli Örneği). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi (EBULİNE), c.12, s. 24
  • TDK. (2008),Türk Dil Kurumu Sözlüğü, (www.tdk.gov.tr Adresinden 03.09.2015 tarihinde elde edilmiştir.)
  • Tezcan, M. (1992). Eğitim Sosyolojisi. (8. Baskı). Ankara.
  • Turan, S. ve Aktan, D. (2008). Okul Hayatında Var Olan ve Olması Düşünülen Sosyal Değerler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 227-259.
  • Turan, T., Ceylan, S. S., Çetinkaya, B. ve Altundağ, S. (2009). Meslek Lisesi Öğrencilerinin Obezite Sıklığının ve Beslenme Alışkanlıklarının İncelenmesi. TAFP Reventive Medicine Bulletin, 8(1).
  • Turan, S., Yıldırım, N. ve Aydoğdu, E. (2012). Okul Müdürlerinin Kendi Görevlerine İlişkin Bakış Açıları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(3), 63- 76.
  • Ulusoy, H., Tosun, N., ve Aydın, J. C. (2014). Türkiye’de Sağlık Yönetimi Alanında Lisans Eğitimini Sürdürmekte Olan Öğrencilerin Genel Profilinin Belirlenmesine Yönelik Bir Çalışma. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 1(2), 10-22.
  • Uskun, E., Öztürk, M., Kişioğlu, A. N., Kırbıyık, S. ve Demirel, R. (2005). İlköğretim öğrencilerinde obezite gelişimini etkileyen risk faktörleri. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 12(2), 19-25.
  • Vural, R. A. ve Sadık, F. (2003). İlköğretim Okul Binalarının Fiziksel Açıdan Değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 28 (130).
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA22AF24FG
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rasim Tösten

Bünyamin Han

Yayımlanma Tarihi 17 Mayıs 2016
Gönderilme Tarihi 17 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Tösten, R., & Han, B. (2016). OKUL PROFİLİ ÇALIŞMASI: DİYARBAKIR İLİ ÖRNEĞİ. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(5), 81-94.

Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.