Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Değerlendirilmesi

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 1, 112 - 126, 31.01.2020
https://doi.org/10.24315/tred.550508

Öz

Öz: Araştırmada
2018 yılında yürürlüğe giren sosyal bilgiler öğretim programı değerlendirilmek
amaçlanmıştır. Araştırmada verileri doküman incelemesi ile toplanmıştır.
Ulaşılan veriler içerik analizi yöntemine tabi tutulmuştur. Araştırmanın
sonuçlarına göre; sosyal bilgiler öğretim programı derse ait ayrı bir
perspektif ve amaçlara sahip değildir. İçerik kısmında ise, değer ve beceri
eğitimi programda ayrı bir ders, konu alanı olarak değil tüm derslerle
bütünleşik olarak verilmektedir. Programın öğrenme öğretme sürecinde ise;
harmonik, çokdisiplinli, genelden özele, somuttan soyuta, basitten karmaşığa,
bütünsel, öğrenci merkezli, öğrenme alanlarına dayalı, değer ve yetkinlikler
temelli, bilgi, beceri ve davranış kazandırmayı hedefli bir yaklaşım
benimsendiği ifade edilebilir. Programda hangi ölçme değerlendirme yöntem ve
tekniklerinin kullanılacağına dair açıklamalar bulunmamaktadır.

Kaynakça

  • 5. KAYNAKLAR
  • Akdağ, H. (2009). İlköğretim 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler öğretim programının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi (Konya İli Örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), 1-14.
  • Algan, S. (2008). İlköğretim 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programının ölçme ve değerlendirme öğesinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Arslan, A. & Demirel, Ö. (2007). İlköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler dersi yeni öğretim programının değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 175, 198-209.
  • Aspin, D. N. (2007). The ontology of values and values education. İçinde D. N. Aspin & J. D. Chapman (Eds.) Values education and lifelong learning: Principles policies, programmes (s. 27-48). Springer.
  • Ayten, P. (2006). İlköğretim okullarında sosyal bilgiler dersini yürüten 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersi öğretim programına ilişkin görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Balcı, F. A. & Yelken, T. Y. (2013). İlköğretim sosyal bilgiler programında yer alan değerler ve değer eğitimi uygulamaları konusunda öğretmen görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 195-213.
  • Barr, H. (1997). Defining social studies. Teachers and curriculum, 1(1), 6-12.
  • Creswell, J.W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Çev. M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Costello, P. J. M. (2005). Citizenship education, cultural diversity and the development of thinking skills. İçinde M. Leicester, C. Modgil & S. Modgil (Eds.), Education, culture and values Volume VI Politics, education and citizenship (s. 176-195). London: Falmer Press.
  • Çoban, O., & Akşit, İ. (2018). 2005 ve 2017 sosyal bilgiler öğretim programlarının öğrenme alanı, kazanım, kavram, değer ve beceri boyutları açısından karşılaştırılması. Journal of History Culture and Art Research, 7(1), 479-505. DOI: 10.7596/taksad.v7i1.1395
  • Doğanay, A. (2008). Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı ışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 77-96.
  • Doğanay, A., & Sarı, M. (2008). Öğretmen gözüyle yeni sosyal bilgiler programı: Adana ilinde bir araştırma. İlköğretim Online, 7(2), 468-484.
  • Doğanay, A. (2009). Değerler eğitimi. C. Öztürk (Ed.), Sosyal bilgiler öğretimi demokratik vatandaşlık eğitimi (s. 225-256). Ankara: Pegem Akademi.
  • Erden, M. (2015). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Arkadaş Yayınları
  • Ersoy, A. F., & Kaya, E. (2009). Sosyal bilgiler dersi öğretim programının (2004) uygulama sürecine ilişkin öğrenci görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17 (1), 71-86.
  • Ersoy, F. G. (2009). Yeni ilköğretim sosyal bilgiler programının uygulanması ile ilgili değerlendirmeler (Konya ili örneği) (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Evin, İ. & Kafadar, O. (2004). İlköğretim sosyal bilgiler programının ve ders kitaplarının ulusal ve evrensel değerler yönünden içerik çözümlemesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 293-304.
  • Evans, R. W. (2011). The tragedy of American school reform: How curriculum politics and entrenched dilemmas have diverted us from democracy. Palgra ve Macmillan.
  • Gömleksiz, M. N., & Bulut, İ. (2006). Yeni sosyal bilgiler dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 47, 393-421.
  • Oğuz Haçat, S., & Demir, F. B. (2018). Sosyal bilim disiplinlerine göre 2005 ve 2018 sosyal bilgiler dersi öğretim programındaki kazanımların değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi (IJONASS), 2(2), 27-56.
  • Kabapınar, Y., & Ataman, M. (2010). İlköğretim sosyal bilgiler (4-5. sınıf) programlarındaki ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 9(2), 776-791.
  • Kafadar, T., Öztürk, C., & Katılmış, A. (2018). Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programlarının değerler eğitimi boyutunda karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 154-177.
  • Keskin, Y. (2008). Türkiye’de sosyal bilgiler öğretim programlarında değerler eğitimi: Tarihsel gelişim, 1998 ve 2004 programlarının etkililiğinin araştırılması (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Koçoğlu, E., & Aydın, M. (2017). Alan uzmanlarına göre 2017 sosyal bilgiler programının 2005 programı çerçevesinde analizi. International Journal of Social Science Research, 6(1), 61-74.
  • MEB (2005). Sosyal bilgiler öğretim programı. https://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72 adresinden erişilmiştir.
  • MEB (2018). Sosyal bilgiler öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=354 adresinden erişilmiştir.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desenler ve uygulama için bir rehber. (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage Publications.
  • Mindes, G. (2014). Social studies for young children: Preschool and primary curriculum anchor. (2. baskı) Maryland: Rowman & Littlefield education.
  • Ministére De Léducation Nationale (2015). Programme d'enseignement moral et civique. http://www.education.gouv.fr/pid25535/bulletin_officiel.html?cid_bo=90158 adresinden erişilmiştir.
  • New York State Education Deparment (2016). Social studies core curriculum. http://www.p12.nysed.gov/ciai/socst/frameworkhome.html adresinden erişilmiştir.
  • NCSS (2010). National curriculum standards for social studies: A framework for teaching learning and assessment. https://www.socialstudies.org/standards/introduction adresinden erişilmiştir.
  • Öztürk, C. (2009). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinlerarası bir bakış. C. Öztürk (Edt.). Sosyal bilgiler öğretimi demokratik vatandaşlık eğitimi (s. 1-31). Ankara: Pegem Akademi.
  • Öztürk, C., & Kafadar, T. (2019). Fransız ve Türk okulu ortaokul öğrencilerinin değer algılarının karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, Erken Görünüm.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev. M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Pegem A Akademi.
  • P21. (2016). Partnership for 21st century learning. http://www.p21.org/our-work/p21-framework adresinden erişilmiştir.
  • Schwartz, S.H., Cieciuch, J., Vecchione, M., Davidov, E., Fischer, R., Beierlein, C., … Konty, M. (2012). Refining the theory of basic individual values. Journal of personality and social psychology, 103, 663-688. https://www.researchgate.net/profile/Shalom_Schwartz adresinden erişilmiştir.
  • Saban, A. ve Ersoy, A. (2016). Eğitimde nitel araştırma desenleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Turner, T. N., Russell III, W. B. & Waters, S. (2013). Essentials of elementary social studies. Routledge. (4. baskı).
  • TYC. (2015). Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi. Ankara.
  • Yalar, T. (2010). İlköğretim sosyal bilgiler programında değerler eğitiminin mevcut durumunun belirlenmesi ve öğretmenlere yönelik bir program modülü geliştirme (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Yapıcı, M., & Demirdelen, C. (2007). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 6(2), 204-212.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

EVALUATION OF THE 2018 SOCIAL STUDIES CURRICULUM

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 1, 112 - 126, 31.01.2020
https://doi.org/10.24315/tred.550508

Öz

Abstract:
The
aim of the study is to evaluate the social studies curriculum which entered
into force in 2018. In the research, the data were obtained through document
analysis. The data were analyzed through the content analysis method. According
to the results of the study; the social studies curriculum does not have a
separate perspective and objectives. In the content section, value and skill
education are provided as a separate course in the curriculum and given as
integrated with all courses rather than a subject area. In the learning and
teaching process of the curriculum, it can be stated that a harmonic,
multidisciplinary, from general to specific, from concrete to abstract, simple
to complex, holistic, student-centered, learning domain-based, value and
competence-based approach aiming at gaining knowledge, skill and behavior was
adopted. In the curriculum, there are no explanations on which measurement and
evaluation methods and techniques will be used.

Kaynakça

  • 5. KAYNAKLAR
  • Akdağ, H. (2009). İlköğretim 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler öğretim programının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi (Konya İli Örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), 1-14.
  • Algan, S. (2008). İlköğretim 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programının ölçme ve değerlendirme öğesinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Arslan, A. & Demirel, Ö. (2007). İlköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler dersi yeni öğretim programının değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 175, 198-209.
  • Aspin, D. N. (2007). The ontology of values and values education. İçinde D. N. Aspin & J. D. Chapman (Eds.) Values education and lifelong learning: Principles policies, programmes (s. 27-48). Springer.
  • Ayten, P. (2006). İlköğretim okullarında sosyal bilgiler dersini yürüten 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersi öğretim programına ilişkin görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Balcı, F. A. & Yelken, T. Y. (2013). İlköğretim sosyal bilgiler programında yer alan değerler ve değer eğitimi uygulamaları konusunda öğretmen görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 195-213.
  • Barr, H. (1997). Defining social studies. Teachers and curriculum, 1(1), 6-12.
  • Creswell, J.W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Çev. M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Costello, P. J. M. (2005). Citizenship education, cultural diversity and the development of thinking skills. İçinde M. Leicester, C. Modgil & S. Modgil (Eds.), Education, culture and values Volume VI Politics, education and citizenship (s. 176-195). London: Falmer Press.
  • Çoban, O., & Akşit, İ. (2018). 2005 ve 2017 sosyal bilgiler öğretim programlarının öğrenme alanı, kazanım, kavram, değer ve beceri boyutları açısından karşılaştırılması. Journal of History Culture and Art Research, 7(1), 479-505. DOI: 10.7596/taksad.v7i1.1395
  • Doğanay, A. (2008). Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı ışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 77-96.
  • Doğanay, A., & Sarı, M. (2008). Öğretmen gözüyle yeni sosyal bilgiler programı: Adana ilinde bir araştırma. İlköğretim Online, 7(2), 468-484.
  • Doğanay, A. (2009). Değerler eğitimi. C. Öztürk (Ed.), Sosyal bilgiler öğretimi demokratik vatandaşlık eğitimi (s. 225-256). Ankara: Pegem Akademi.
  • Erden, M. (2015). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Arkadaş Yayınları
  • Ersoy, A. F., & Kaya, E. (2009). Sosyal bilgiler dersi öğretim programının (2004) uygulama sürecine ilişkin öğrenci görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17 (1), 71-86.
  • Ersoy, F. G. (2009). Yeni ilköğretim sosyal bilgiler programının uygulanması ile ilgili değerlendirmeler (Konya ili örneği) (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Evin, İ. & Kafadar, O. (2004). İlköğretim sosyal bilgiler programının ve ders kitaplarının ulusal ve evrensel değerler yönünden içerik çözümlemesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 293-304.
  • Evans, R. W. (2011). The tragedy of American school reform: How curriculum politics and entrenched dilemmas have diverted us from democracy. Palgra ve Macmillan.
  • Gömleksiz, M. N., & Bulut, İ. (2006). Yeni sosyal bilgiler dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 47, 393-421.
  • Oğuz Haçat, S., & Demir, F. B. (2018). Sosyal bilim disiplinlerine göre 2005 ve 2018 sosyal bilgiler dersi öğretim programındaki kazanımların değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi (IJONASS), 2(2), 27-56.
  • Kabapınar, Y., & Ataman, M. (2010). İlköğretim sosyal bilgiler (4-5. sınıf) programlarındaki ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 9(2), 776-791.
  • Kafadar, T., Öztürk, C., & Katılmış, A. (2018). Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programlarının değerler eğitimi boyutunda karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 154-177.
  • Keskin, Y. (2008). Türkiye’de sosyal bilgiler öğretim programlarında değerler eğitimi: Tarihsel gelişim, 1998 ve 2004 programlarının etkililiğinin araştırılması (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Koçoğlu, E., & Aydın, M. (2017). Alan uzmanlarına göre 2017 sosyal bilgiler programının 2005 programı çerçevesinde analizi. International Journal of Social Science Research, 6(1), 61-74.
  • MEB (2005). Sosyal bilgiler öğretim programı. https://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72 adresinden erişilmiştir.
  • MEB (2018). Sosyal bilgiler öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=354 adresinden erişilmiştir.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desenler ve uygulama için bir rehber. (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage Publications.
  • Mindes, G. (2014). Social studies for young children: Preschool and primary curriculum anchor. (2. baskı) Maryland: Rowman & Littlefield education.
  • Ministére De Léducation Nationale (2015). Programme d'enseignement moral et civique. http://www.education.gouv.fr/pid25535/bulletin_officiel.html?cid_bo=90158 adresinden erişilmiştir.
  • New York State Education Deparment (2016). Social studies core curriculum. http://www.p12.nysed.gov/ciai/socst/frameworkhome.html adresinden erişilmiştir.
  • NCSS (2010). National curriculum standards for social studies: A framework for teaching learning and assessment. https://www.socialstudies.org/standards/introduction adresinden erişilmiştir.
  • Öztürk, C. (2009). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinlerarası bir bakış. C. Öztürk (Edt.). Sosyal bilgiler öğretimi demokratik vatandaşlık eğitimi (s. 1-31). Ankara: Pegem Akademi.
  • Öztürk, C., & Kafadar, T. (2019). Fransız ve Türk okulu ortaokul öğrencilerinin değer algılarının karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, Erken Görünüm.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev. M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Pegem A Akademi.
  • P21. (2016). Partnership for 21st century learning. http://www.p21.org/our-work/p21-framework adresinden erişilmiştir.
  • Schwartz, S.H., Cieciuch, J., Vecchione, M., Davidov, E., Fischer, R., Beierlein, C., … Konty, M. (2012). Refining the theory of basic individual values. Journal of personality and social psychology, 103, 663-688. https://www.researchgate.net/profile/Shalom_Schwartz adresinden erişilmiştir.
  • Saban, A. ve Ersoy, A. (2016). Eğitimde nitel araştırma desenleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Turner, T. N., Russell III, W. B. & Waters, S. (2013). Essentials of elementary social studies. Routledge. (4. baskı).
  • TYC. (2015). Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi. Ankara.
  • Yalar, T. (2010). İlköğretim sosyal bilgiler programında değerler eğitiminin mevcut durumunun belirlenmesi ve öğretmenlere yönelik bir program modülü geliştirme (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Yapıcı, M., & Demirdelen, C. (2007). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 6(2), 204-212.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cemil Öztürk 0000-0002-2433-350X

Tuğba Kafadar 0000-0002-4573-9250

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öztürk, C., & Kafadar, T. (2020). 2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Değerlendirilmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 112-126. https://doi.org/10.24315/tred.550508

Cited By