Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Doktora Eğitimi Bağlamında Ar-Ge ve Kalkınma İlişkisi

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 4, 381 - 393, 20.12.2023
https://doi.org/10.32329/uad.1356060

Öz

Sahip oldukları kırılganlıklar dolayısıyla, gelişmekte olan ülkelerin kalkınma süreçleri için kesintiye uğrama riski her zaman ihtimal dahilindedir. Orta gelir tuzağı olarak ifade edilen aşamaya gelinceye kadar -genç ve dinamik nüfus yapısı gibi- sahip oldukları göreceli avantajlarla hızlı bir kalkınma dönemi yaşayan gelişmekte olan ülkeler, belirli bir seviyeye geldikten sonra ekonomik büyüme ve sosyal gelişim bağlamında duraksama dönemine girme eğilimi göstermektedirler. Tam da bu noktada Ar-Ge’nin devreye girmesi gerekmektedir. Zira, özellikle ekonomik açıdan sahip oldukları katma değerin arttırılması ve sosyal açıdan yerinde saymaya başlayan göstergelerin yeniden ivme kazanması için Ar-Ge çalışmaları hayati bir öneme sahiptir.

Ar-Ge çalışmalarının temel kaynaklarından birisi ise doktoralı profesyonellerdir. Kendi alanlarında, beşerî sermaye bağlamında, en nitelikli insan kaynağı olarak görülen doktoralı profesyonellerin yetiştirilmesi için doktora eğitiminin de kalkınma süreci kapsamında düşünülmesi ve bu alanda tasarlanan politikaların kalkınma hedefleri göz önünde bulundurularak planlanması gerekmektedir. Bu doğrultuda, doktora eğitimi bağlamında Ar-Ge ve kalkınma ilişkisinin nasıl şekillendiği bu çalışmanın araştırma sorusunu oluşturmaktadır.

Doktora eğitimi ve Ar-Ge kapsamında en önemli göstergeler olarak öne çıkan; araştırmacı sayısının istihdama oranı, doktora programlarında eğitim alan öğrenci sayısı, doktoralı profesyonel sayısı, yükseköğretim öğrencileri içerisindeki doktora öğrencisi oranı, Ar-Ge harcamalarının toplam gelire oranı, Ar-Ge harcamalarının yükseköğretim başta olmak üzere sektörel dağılımı, patent başvuru sayıları ve akademik yayın sayıları gibi göstergeler üzerinden söz konusu araştırma sorusunu ele almak üzere en güncel veriler bu çalışmada bir araya getirilmiş ve doktora eğitimi bağlamında Ar-Ge ve kalkınma ilişkisine dair kapsamlı bir tartışma yapılmıştır.

Kaynakça

  • Archibugi, D., Filippetti, A., & Frenz, M. (2013). The impact of the economic crisis on innovation: Evidence from Europe. Technological Forecasting and Social Change, 80(7), 1247-1260.
  • Aydın, A. ve Soylu, S. (2018). Dünyada ve Türkiye’de AR-GE Faaliyetleri. TMMOB Oda Raporu. Yayın No: MMO/696: Ankara.
  • Bozkurt, E., Bedir, S., Özdemir, D. ve Çakmak, E. (2014). Orta Gelir Tuzağı ve Türkiye Örneği, Maliye Dergisi, 167(2014), s.22-39.
  • İlter, A. ve Dikbaş, A. (2014). İnşaat Sektöründe Yüklenici firmalar ve Ar-Ge, Gazi University Journal of Science Part C: Design and Technology, 2(3), 273-280. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/gujsc/issue/7464/98261.
  • Karagöl, E. T. ve Karahan, H. (2014). Yeni Ekonomi: Ar-Ge ve İnovasyon, SETA, Ankara.
  • Krlev, G., Anheier, H. K., & Mildenberger, G. (2018). Introduction: Social Innovation-What is it and Who Makes it?. In Social Innovation (pp. 3-35). Routledge.
  • National Science Foundation (NSF). (2022). Higher Education Indicators, https://ncses.nsf.gov/pubs/nsb20223/data, 14.09.2022.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2017). OECD Science, Technology and Industry Scoreboard. OECD Publishing.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2022). Main Science and Technology Indicators, https://stats.oecd.org/#, 12.09.2022.
  • Tavares, O., Sin, C., Soares, D. (2020). Building Bridges Between Industry and Academia: What Is the Profile of an Industrial Doctorate Student?. In: Cardoso, S., Tavares, O., Sin, C., Carvalho, T. (eds) Structural and Institutional Transformations in Doctoral Education. Issues in Higher Education. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-38046-5_12.
  • Tutar, H., Terzi, D. ve Tınmaz, G. (2018). Türkiye’nin “Vizyon 2023” Stratejisi ile Almanya’nın “2025” Stratejik Hedeflerinin Endüstri 4.0 Göstergeleri İtibariyle Karşılaştırılması. International Journal of Entrepreneurship and Management Inquiries, 2(3), 195-212. https://dergipark.org.tr/en/pub/ijemi/issue/39142/470765.
  • Türk Patent. (2022) Patent Başvuru İstatistikleri, Patent Başvurularının Yıllara Göre Dağılımı, https://www.turkpatent.gov.tr/patent-istatistik, 15.09.2022.
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2022). Global Flow of Tertiary-Level Students, http://uis.unesco.org/en/uis-student-flow, 12.09.2022.
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2022). UIS, http://data.uis.unesco.org/, 12.09.2022.
  • World Intellectual Property Organization (WIPO). (2022). IP Facts and Figures, World International Intellectual Organization, Switzerland.
  • World Bank (2022). Scientific And Technical Journal Articles, https://data.worldbank.org/indicator/IP.JRN.ARTC.SC, 13.09.2022.

Relationship between R&D and Development in the Context of Doctoral Education

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 4, 381 - 393, 20.12.2023
https://doi.org/10.32329/uad.1356060

Öz

Due to their fragility, there is always a possibility that developing countries will be interrupted for their development processes. Developing countries that have rapid development period with relative benefits, such as the young and dynamic population structure, until the reach the stage expressed as a middle-income trap, tend to stop in the context of economic growth and social development after reaching a certain level. At this point, R&D needs to be activated. Especially, R&D activities are vital to increase the added value they have economically and regain momentum for indicators that start to be socially placed.

One of the main sources of R&D work is PhD professionals. In their fields, in the context of human capital, PhD education must also be considered as part of the development process and the policies designed in this area must be planned in consideration at development objectives in order to raise PhD professionals who are considered the most qualified human resource. Accordingly, in the context of PhD education R&D and development relationship form the questions of this study.

Standing out as the most important indicators within the scope of doctoral education and R&D; the ratio of the number of researchers to employment, the number of students studying in doctoral programs, the number of PhD professionals, the ratio of doctoral students among higher education students, the ratio of R&D expenditures to total income, the sectoral distribution of R&D expenditures, the number of patent applications and the number of academic publications. The most up-to-date data were brought together in this study to address the research question through indicators, and a comprehensive discussion was made on the relationship between R&D and development in the context of doctoral education.

Kaynakça

  • Archibugi, D., Filippetti, A., & Frenz, M. (2013). The impact of the economic crisis on innovation: Evidence from Europe. Technological Forecasting and Social Change, 80(7), 1247-1260.
  • Aydın, A. ve Soylu, S. (2018). Dünyada ve Türkiye’de AR-GE Faaliyetleri. TMMOB Oda Raporu. Yayın No: MMO/696: Ankara.
  • Bozkurt, E., Bedir, S., Özdemir, D. ve Çakmak, E. (2014). Orta Gelir Tuzağı ve Türkiye Örneği, Maliye Dergisi, 167(2014), s.22-39.
  • İlter, A. ve Dikbaş, A. (2014). İnşaat Sektöründe Yüklenici firmalar ve Ar-Ge, Gazi University Journal of Science Part C: Design and Technology, 2(3), 273-280. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/gujsc/issue/7464/98261.
  • Karagöl, E. T. ve Karahan, H. (2014). Yeni Ekonomi: Ar-Ge ve İnovasyon, SETA, Ankara.
  • Krlev, G., Anheier, H. K., & Mildenberger, G. (2018). Introduction: Social Innovation-What is it and Who Makes it?. In Social Innovation (pp. 3-35). Routledge.
  • National Science Foundation (NSF). (2022). Higher Education Indicators, https://ncses.nsf.gov/pubs/nsb20223/data, 14.09.2022.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2017). OECD Science, Technology and Industry Scoreboard. OECD Publishing.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2022). Main Science and Technology Indicators, https://stats.oecd.org/#, 12.09.2022.
  • Tavares, O., Sin, C., Soares, D. (2020). Building Bridges Between Industry and Academia: What Is the Profile of an Industrial Doctorate Student?. In: Cardoso, S., Tavares, O., Sin, C., Carvalho, T. (eds) Structural and Institutional Transformations in Doctoral Education. Issues in Higher Education. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-38046-5_12.
  • Tutar, H., Terzi, D. ve Tınmaz, G. (2018). Türkiye’nin “Vizyon 2023” Stratejisi ile Almanya’nın “2025” Stratejik Hedeflerinin Endüstri 4.0 Göstergeleri İtibariyle Karşılaştırılması. International Journal of Entrepreneurship and Management Inquiries, 2(3), 195-212. https://dergipark.org.tr/en/pub/ijemi/issue/39142/470765.
  • Türk Patent. (2022) Patent Başvuru İstatistikleri, Patent Başvurularının Yıllara Göre Dağılımı, https://www.turkpatent.gov.tr/patent-istatistik, 15.09.2022.
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2022). Global Flow of Tertiary-Level Students, http://uis.unesco.org/en/uis-student-flow, 12.09.2022.
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2022). UIS, http://data.uis.unesco.org/, 12.09.2022.
  • World Intellectual Property Organization (WIPO). (2022). IP Facts and Figures, World International Intellectual Organization, Switzerland.
  • World Bank (2022). Scientific And Technical Journal Articles, https://data.worldbank.org/indicator/IP.JRN.ARTC.SC, 13.09.2022.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Esat İpek 0000-0003-0440-9690

Erken Görünüm Tarihi 5 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA İpek, E. (2023). Doktora Eğitimi Bağlamında Ar-Ge ve Kalkınma İlişkisi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(4), 381-393. https://doi.org/10.32329/uad.1356060