Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Kentlere İlişkin Bazı Göstergelerin Öğrenci Başarısına Etkisinin Çok Değişkenli Doğrusal Regresyon ile Modellenmesi

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 53 - 77, 30.04.2018
https://doi.org/10.31454/usb.419838

Öz

Bu çalışmada Türkiye’deki en yaygın merkezi sınav olan üniversiteye giriş sınavlarındaki
başarıda, öğrencilerin yaşadığı yere ilişkin çeşitli göstergelerin etkisinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada bağımlı değişken olarak öğrencilerin
2016 Lisans Yerleştirme Sınavlarındaki Türkçe-Matematik, Türkçe-Sosyal ve
Matematik-Fen Puanları; bağımsız değişkenler olarak İllerde Yaşam Endeksi değişkenleri
ele alınmış ve çok değişkenli doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır.
Elde edilen bulgulara göre Türkçe-Matematik alanındaki başarı üzerinde yaşanan
kente ilişkin eğitim, altyapı hizmetleri ve yaşam memnuniyeti değişkenlerinin
istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi vardır. Bu değişkenlerdeki değişim kentteki
öğrencilerin ortalama puanlarındaki değişimin % 70,2’sini açıklamaktadır. Türkçe-
Sosyal alanındaki başarı üzerinde gelir ve servet, eğitim, altyapı hizmetleri
değişkenlerinin istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi vardır. Bu değişkenlerdeki
değişim kentteki öğrencilerin ortalama puanlarındaki değişimin % 62,1’ini açıklamaktadır.
Matematik-Fen alanındaki başarı üzerinde ise eğitim değişkeninin
istatistiksel olarak anlamlı etkisi vardır ve bu değişkendeki değişim öğrencilerin
Matematik-Fen alanı puanlarındaki değişimin % 55,1’ini açıklamaktadır.

Kaynakça

  • Alpar, R. (2011). Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Anıl, D. (2009). Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı’nda (PISA) Türkiye’deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarını Etkileyen Faktörler. Eğitim Bilim. Cilt 34. Sayı152. ss.87-100.
  • Apple, M.(2006). Eğitim ve İktidar. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Bahar, H.H. (2010). The Effects of Gender, Perceived Social Supportand Socioeconomic Status on Academic Success. Procedia Social and Behavioral Sciences Vol: 2. pp. 3801–380.
  • Balcı, A. (2005). Açıklamalı Eğitim Yönetimi Terimleri Sözlüğü. Ankara: Tekağaç Yayınevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, A. (2017). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. 5. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Coleman, J.S. (1966). Equality of Educational Opportunity. Washington: U.S. Government Printing Offıce.
  • Clark, R. (1993). Homework-Focused Parenting Practices That Positively Affect Student Achievement. In Chavkin, Nancy Feyl (Ed.), Families and Schools in a Pluralistic Society Albany, NY: State University of New York Press, pp. 85–105.
  • Clark, R. (2002). Ten hypotheses about what predicts student achievement for African American students and all other students: What the research shows, in Walter R. Allen, Margeret Beale Spencer, Carla O’Connor (ed.) African American Education: Race, Community, Inequality, and Achievement a Tribute to Edgar G. Epps (Advances in Education in Diverse Communities: Research, Policy and Praxis, Volume 2). Emerald Group Publishing. pp.155 – 177.
  • Creswell, J.W. (2003). Nitel araştırma Yöntemleri. (Çeviri Editörleri: Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu G., Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve Lisrel Uygulamaları.4. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dağlı, S. (2014).KPSS Eğitim Bilimler Öğretim Yöntem ve Teknikleri. www.gelecekrehberi.net. Adresinden 24.11.2017 tarihinde alınmıştır.
  • Everheart, R. B. (1983). Reading, Writing and Resistance: Adolescence and Labor in a Junior High School. Boston: Routledge Publications.
  • Gelbal, S. (2008). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi. Eğitim ve Bilim. Vol:33.No:150.ss.1-13.
  • Heyneman, S.P. ve Loxley, W. (1983). The Distribution of Primary School Quality within High- and Low-Income Countries. Comparative Education Review. Vol:27(1). pp.108-118.
  • Hoffman, K., Llagas, C. & Snyder, T.D.(2003). Status and Trends in the Education of Blacks. National Center for Education Statistics. https://nces.ed.gov/pubs2003/2003034.pdf Adresinden 01.11.2017 tarihinde alınmıştır.
  • Jencks, C., Smith, M., Acland, H., Bane, M., Cohen,D., Gintis, H., Heyns,B. & Michelson, S.(1973). Inequality: A Reassessment of the Effect of Family and Schooling in America.American Journal of Sociology.Vol:78 (6). pp.1523-1544.
  • Katzman, M. T. (1971). The Political Economy of Urban Schools. Cambridge: Harvard University Press.
  • Köksal, O. ve Atalay, B.(2015). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Eğitim Yayınevi.
  • Kurul, N. (2002). Öğrenci Başarısında Etkili Okul Değişkenleri ve Eğitimde Verimlilik. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. Cilt 35. Sayı: 1-2.ss. 39-54.
  • McLaren, P. (2003). Life in Schools: An Introduction to Critical Pedagogy. Boston: Pearson Education.
  • McRobbie, A. (1978).Working Class Girls and the Culture of Femininity. Women Take Issue. pp.96-108.
  • MEB (2017). Ortaöğretim Kurumları Haftalık Ders Programları. http://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-derscizelgeleri/kategori/7 Adresinden 01.07.2017 tarihinde alınmıştır.
  • Menard, S. (2010). Logistic Regression: From Introductory to Advanced Concepts and Applications. California: Sage Publications.
  • Mertler, C.A. & Vannata, R.A. (2005). Advanced and Multivariate Statistical Methods: Practical Application and Interpretation. Grendale. CA: Pyrczak Publishing.
  • Montgomery, D.C., Peck, E. & Vinning, G.G. (2013). Doğrusal Regresyon Analizine Giriş. Çeviri Editörü: M.Aydın Erar. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • OSYM (2013a). 2013 Lisans Yerleştirme Sınavı Sonuçları.
  • OSYM (2013b). Ortaöğretim Kurumlarına Göre 2013 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Sonuçları Kitabı. International Journal of Social Sciences Modelling of the Impact of Some Indicators about Cities in Turkey on Student Achievement 77 by Multivariate Linear Regression Analysis
  • OSYM (2014a). 2014 Lisans Yerleştirme Sınavı Sonuçları.
  • OSYM (2014b). Ortaöğretim Kurumlarına Göre 2014 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Sonuçları Kitabı.
  • OSYM (2015a). 2015 Lisans Yerleştirme Sınavı Sonuçları.
  • OSYM (2015b). Ortaöğretim Kurumlarına Göre 2015 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Sonuçları Kitabı.
  • OSYM (2016a). 2016 Lisans Yerleştirme Sınavı Sonuçları.
  • OSYM (2016b). Ortaöğretim Kurumlarına Göre 2016 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Sonuçları Kitabı.
  • Parasız İ. (2014). İktisada Giriş. Ezgi Kitabevi.
  • Pokropek, A., Borgonovi, F. ve Jakubowski, M. (2015). Socio-Economic Disparities in Academic Achievement: A Comparative Analysis of Mechanisms and Pathways. Learning and Individual Differences Vol.42. pp. 10–18
  • Sanjurjo, S. F., Blanco, J.M.A ve Costales, A.F. (2017). Assessing the Influence of Socio-Economic Status on Students’ Performance in Content and Language Integrated Learning. System. In Press.http://dx.doi.org/10.1016/j.system.2017.09.001
  • Sasttedt,M., Mooi, E. (2014). A Concise Guide to Market Research: The Process Data and Methods Using IBM Statistics. London: Springer
  • Sarıer, Y. (2016). Türkiye’de Öğrencilerin Akademik Başarısını Etkileyen Faktörler: Bir Meta-Analiz Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 31(3). ss. 609-627.
  • Sayılan, F. ve Ozkazanç, A. (2008). Gendered Power Relations in the School: Construction of Schoolgirl Femininities in a Turkish High School. International Journal of Social Sciences, vol.3, n.1.pp.1-12.
  • Tabachnick, B.G. ve Fidel, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics. Boston MA: Pearson.
  • Taşpınar, M. (2012). Kuramdan Uygulamaya Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Pegem
  • TDK (2016). Güncel Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr/ Adresinden 10.01.2017 tarihinde alınmıştır.
  • TÜİK (2016). İllerde Yaşam Endeksi. Haber Bülteni. Sayı: 24561. Açıklanma Tarihi: 22 Ocak 2016.
  • Yıldırım, İ. (2006). Akademik Başarının Yordayıcısı Olarak Gündelik Sıkıntılar ve Sosyal Destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 30 .ss.258-267.
  • Willis, P. (1977): Learning to Labor: How Working Class Kids Get Working Class Jobs. New York: Columbia University Press.

Modelling of the Impact of Some Indicators about Cities in Turkey on Student Achievement by Multivariate Linear Regression Analysis

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 53 - 77, 30.04.2018
https://doi.org/10.31454/usb.419838

Öz

In this study it is aimed to examine
the effects of some indicators about the 
city on the achievement of students
in the entrance exams to universities which 
is the most proliferated central exam
in Turkey. The dependent variable is the 
scores of students in Undergraduate
Placement Exam-2016 in the fields of Turkish-
Mathematics; Turkish-Social and
Mathematics-Science. The independent 
variables are the variables in Life
Indexes in Provinces. The multivariate linear 
regression analysis has been
employed. According to findings, education, infrastructure 
and life satisfaction variables have
a statistical meaningful impact 
on the success in the field of
Turkish Mathematics. Change in these variables 
explains the 70,2% of change of the
student achievement in the Mathematics-Turkish branches in a city. Income and
wealth, education, infrastructure services 
have statistically meaningful impact
on the success of students in the Turkish Social 
branch. Change in these variables
explains the 60,1% chance of the students 
achievement in the Turkish-Social
branches in a city. Education has a statistically 
meaningful effect to the success of
students in Mathematics-Science branches. 
Change in this variable explains the
55,1% of the change of students achievement 
in the Mathematics- Science branch. 

Kaynakça

  • Alpar, R. (2011). Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Anıl, D. (2009). Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı’nda (PISA) Türkiye’deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarını Etkileyen Faktörler. Eğitim Bilim. Cilt 34. Sayı152. ss.87-100.
  • Apple, M.(2006). Eğitim ve İktidar. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Bahar, H.H. (2010). The Effects of Gender, Perceived Social Supportand Socioeconomic Status on Academic Success. Procedia Social and Behavioral Sciences Vol: 2. pp. 3801–380.
  • Balcı, A. (2005). Açıklamalı Eğitim Yönetimi Terimleri Sözlüğü. Ankara: Tekağaç Yayınevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, A. (2017). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. 5. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Coleman, J.S. (1966). Equality of Educational Opportunity. Washington: U.S. Government Printing Offıce.
  • Clark, R. (1993). Homework-Focused Parenting Practices That Positively Affect Student Achievement. In Chavkin, Nancy Feyl (Ed.), Families and Schools in a Pluralistic Society Albany, NY: State University of New York Press, pp. 85–105.
  • Clark, R. (2002). Ten hypotheses about what predicts student achievement for African American students and all other students: What the research shows, in Walter R. Allen, Margeret Beale Spencer, Carla O’Connor (ed.) African American Education: Race, Community, Inequality, and Achievement a Tribute to Edgar G. Epps (Advances in Education in Diverse Communities: Research, Policy and Praxis, Volume 2). Emerald Group Publishing. pp.155 – 177.
  • Creswell, J.W. (2003). Nitel araştırma Yöntemleri. (Çeviri Editörleri: Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu G., Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve Lisrel Uygulamaları.4. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dağlı, S. (2014).KPSS Eğitim Bilimler Öğretim Yöntem ve Teknikleri. www.gelecekrehberi.net. Adresinden 24.11.2017 tarihinde alınmıştır.
  • Everheart, R. B. (1983). Reading, Writing and Resistance: Adolescence and Labor in a Junior High School. Boston: Routledge Publications.
  • Gelbal, S. (2008). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi. Eğitim ve Bilim. Vol:33.No:150.ss.1-13.
  • Heyneman, S.P. ve Loxley, W. (1983). The Distribution of Primary School Quality within High- and Low-Income Countries. Comparative Education Review. Vol:27(1). pp.108-118.
  • Hoffman, K., Llagas, C. & Snyder, T.D.(2003). Status and Trends in the Education of Blacks. National Center for Education Statistics. https://nces.ed.gov/pubs2003/2003034.pdf Adresinden 01.11.2017 tarihinde alınmıştır.
  • Jencks, C., Smith, M., Acland, H., Bane, M., Cohen,D., Gintis, H., Heyns,B. & Michelson, S.(1973). Inequality: A Reassessment of the Effect of Family and Schooling in America.American Journal of Sociology.Vol:78 (6). pp.1523-1544.
  • Katzman, M. T. (1971). The Political Economy of Urban Schools. Cambridge: Harvard University Press.
  • Köksal, O. ve Atalay, B.(2015). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Eğitim Yayınevi.
  • Kurul, N. (2002). Öğrenci Başarısında Etkili Okul Değişkenleri ve Eğitimde Verimlilik. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. Cilt 35. Sayı: 1-2.ss. 39-54.
  • McLaren, P. (2003). Life in Schools: An Introduction to Critical Pedagogy. Boston: Pearson Education.
  • McRobbie, A. (1978).Working Class Girls and the Culture of Femininity. Women Take Issue. pp.96-108.
  • MEB (2017). Ortaöğretim Kurumları Haftalık Ders Programları. http://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-derscizelgeleri/kategori/7 Adresinden 01.07.2017 tarihinde alınmıştır.
  • Menard, S. (2010). Logistic Regression: From Introductory to Advanced Concepts and Applications. California: Sage Publications.
  • Mertler, C.A. & Vannata, R.A. (2005). Advanced and Multivariate Statistical Methods: Practical Application and Interpretation. Grendale. CA: Pyrczak Publishing.
  • Montgomery, D.C., Peck, E. & Vinning, G.G. (2013). Doğrusal Regresyon Analizine Giriş. Çeviri Editörü: M.Aydın Erar. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • OSYM (2013a). 2013 Lisans Yerleştirme Sınavı Sonuçları.
  • OSYM (2013b). Ortaöğretim Kurumlarına Göre 2013 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Sonuçları Kitabı. International Journal of Social Sciences Modelling of the Impact of Some Indicators about Cities in Turkey on Student Achievement 77 by Multivariate Linear Regression Analysis
  • OSYM (2014a). 2014 Lisans Yerleştirme Sınavı Sonuçları.
  • OSYM (2014b). Ortaöğretim Kurumlarına Göre 2014 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Sonuçları Kitabı.
  • OSYM (2015a). 2015 Lisans Yerleştirme Sınavı Sonuçları.
  • OSYM (2015b). Ortaöğretim Kurumlarına Göre 2015 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Sonuçları Kitabı.
  • OSYM (2016a). 2016 Lisans Yerleştirme Sınavı Sonuçları.
  • OSYM (2016b). Ortaöğretim Kurumlarına Göre 2016 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Sonuçları Kitabı.
  • Parasız İ. (2014). İktisada Giriş. Ezgi Kitabevi.
  • Pokropek, A., Borgonovi, F. ve Jakubowski, M. (2015). Socio-Economic Disparities in Academic Achievement: A Comparative Analysis of Mechanisms and Pathways. Learning and Individual Differences Vol.42. pp. 10–18
  • Sanjurjo, S. F., Blanco, J.M.A ve Costales, A.F. (2017). Assessing the Influence of Socio-Economic Status on Students’ Performance in Content and Language Integrated Learning. System. In Press.http://dx.doi.org/10.1016/j.system.2017.09.001
  • Sasttedt,M., Mooi, E. (2014). A Concise Guide to Market Research: The Process Data and Methods Using IBM Statistics. London: Springer
  • Sarıer, Y. (2016). Türkiye’de Öğrencilerin Akademik Başarısını Etkileyen Faktörler: Bir Meta-Analiz Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 31(3). ss. 609-627.
  • Sayılan, F. ve Ozkazanç, A. (2008). Gendered Power Relations in the School: Construction of Schoolgirl Femininities in a Turkish High School. International Journal of Social Sciences, vol.3, n.1.pp.1-12.
  • Tabachnick, B.G. ve Fidel, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics. Boston MA: Pearson.
  • Taşpınar, M. (2012). Kuramdan Uygulamaya Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Pegem
  • TDK (2016). Güncel Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr/ Adresinden 10.01.2017 tarihinde alınmıştır.
  • TÜİK (2016). İllerde Yaşam Endeksi. Haber Bülteni. Sayı: 24561. Açıklanma Tarihi: 22 Ocak 2016.
  • Yıldırım, İ. (2006). Akademik Başarının Yordayıcısı Olarak Gündelik Sıkıntılar ve Sosyal Destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 30 .ss.258-267.
  • Willis, P. (1977): Learning to Labor: How Working Class Kids Get Working Class Jobs. New York: Columbia University Press.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Aygülen Karakul

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 30 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karakul, A. (2018). Türkiye’de Kentlere İlişkin Bazı Göstergelerin Öğrenci Başarısına Etkisinin Çok Değişkenli Doğrusal Regresyon ile Modellenmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 53-77. https://doi.org/10.31454/usb.419838
AMA Karakul A. Türkiye’de Kentlere İlişkin Bazı Göstergelerin Öğrenci Başarısına Etkisinin Çok Değişkenli Doğrusal Regresyon ile Modellenmesi. USBdergi. Nisan 2018;3(1):53-77. doi:10.31454/usb.419838
Chicago Karakul, Aygülen. “Türkiye’de Kentlere İlişkin Bazı Göstergelerin Öğrenci Başarısına Etkisinin Çok Değişkenli Doğrusal Regresyon Ile Modellenmesi”. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 3, sy. 1 (Nisan 2018): 53-77. https://doi.org/10.31454/usb.419838.
EndNote Karakul A (01 Nisan 2018) Türkiye’de Kentlere İlişkin Bazı Göstergelerin Öğrenci Başarısına Etkisinin Çok Değişkenli Doğrusal Regresyon ile Modellenmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 3 1 53–77.
IEEE A. Karakul, “Türkiye’de Kentlere İlişkin Bazı Göstergelerin Öğrenci Başarısına Etkisinin Çok Değişkenli Doğrusal Regresyon ile Modellenmesi”, USBdergi, c. 3, sy. 1, ss. 53–77, 2018, doi: 10.31454/usb.419838.
ISNAD Karakul, Aygülen. “Türkiye’de Kentlere İlişkin Bazı Göstergelerin Öğrenci Başarısına Etkisinin Çok Değişkenli Doğrusal Regresyon Ile Modellenmesi”. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 3/1 (Nisan 2018), 53-77. https://doi.org/10.31454/usb.419838.
JAMA Karakul A. Türkiye’de Kentlere İlişkin Bazı Göstergelerin Öğrenci Başarısına Etkisinin Çok Değişkenli Doğrusal Regresyon ile Modellenmesi. USBdergi. 2018;3:53–77.
MLA Karakul, Aygülen. “Türkiye’de Kentlere İlişkin Bazı Göstergelerin Öğrenci Başarısına Etkisinin Çok Değişkenli Doğrusal Regresyon Ile Modellenmesi”. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, c. 3, sy. 1, 2018, ss. 53-77, doi:10.31454/usb.419838.
Vancouver Karakul A. Türkiye’de Kentlere İlişkin Bazı Göstergelerin Öğrenci Başarısına Etkisinin Çok Değişkenli Doğrusal Regresyon ile Modellenmesi. USBdergi. 2018;3(1):53-77.

Creative Commons Lisansı Bu eser Creative Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.