Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Değer Varlığı Olarak İnsan ve Eğitim

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 10, 28.06.2022

Öz

Bu makalede, evrende belirleyici bir konumu olan insanın doğal ve ideal nitelikleri üzerinden eğitime olan ihtiyacı, eğitimin konusu, içeriği ve yöntemi ele alınacaktır. Canlı olması bakımından diğer canlılarla benzerlik gösteren insanın, akıl sahibi, aynı zamanda eğitime muhtaç olan tek canlı olduğu gerçeği üzerinde durulacaktır. İnsanı bir değer varlığı olarak gören idealist yaklaşım ile akıllı bir hayvan olarak gören ve bir değer atfetmeyen natüralist yaklaşım tarzları karşılaştırılarak, ne geçmişte ne de günümüzde hayvanla insan arasında bir özdeşlik kurulamayacağı ortaya konacaktır. Aynı zamanda, düşünce olarak ideallere sahip olduğunu iddia eden, eskinin değerlerinin yok olduğunu söyleyerek şikâyette bulunan, herkesin, her şeyin bozulduğunu öne süren ama yine de yüksek değerler yerine araç değerleri önceleyerek natüralist dünya görüşüne uygun bir pratiğe sahip olan çağımız insanının bu paradoksal durumuna işaret edilecektir. Son olarak, çağlar değişse de insan doğasının da değerlerinin de asla değişmeyeceği tezi öne çıkarılarak daha iyi bir yaşam ve dünya için iyi niyet, sadakat, kanaat, vefa, fedakârlık gibi insani değerlere dönmenin zarureti üzerinde durulacaktır.

Kaynakça

  • Aristoteles. (2008). Eğitim üzerine. der. John Burnet, çev. Ahmet Aydoğan. Say Yayınları. İstanbul.
  • Aristoteles,. (2005). Politika. çev. Mete Tunçay. Remzi Kitabevi. İstanbul.
  • Bruhl, L. L. (2002). İlkel insanda ruh anlayışı. çev. Oğuz Adanır. İstanbul.
  • Condorcet, M. (1990). İnsan zekâsının ilerlemeleri üzerine tarihi bir tablo taslağı. çev. Oğuz Peltek, MEB Yayınları, İstanbul.
  • Guénon, R. (1979). Modern dünyanın bunalımı. çev. Nabi Avcı. Yeryüzü Yayınları. İstanbul.
  • Kant, I. (2009). Eğitim üzerine. çev. Ahmet Aydoğan. Say Yayınları, İstanbul.
  • Kazıcı, Z., Ayhan, H. (2009). , “Tȃlim ve terbiye”. içinde Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, 39. İstanbul.
  • Mengüşoğlu, T. (2015). İnsan felsefesi. Doğu Batı Yayınları. Ankara.
  • Mengüşoğlu, T. (2014). Kant ve Scheler’de insan problemi. Doğubatı Yayınları,. Ankara.
  • Platon, (1986). Diyaloglar II, Kharmides. çev. Tanju Gökçöl, Remzi Kitabevi. İstanbul.
  • Scheler, M. (1998). İnsanın kosmostaki yeri (H. Tepe, Çev.). Ayraç Yayınları.
  • Rousseau, J. J. (1966). Emil. çev. Hilmi Ziya Ülken, Ali Rıza Ülgener, Salahattin Güzey. Türkiye Yayınevi, Ankara.
  • Rousseau, J. J. (2009). Emile ya da eğitim üzerine. çev. Yaşar Avunç. İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.

Education and the Value of Humanity

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 10, 28.06.2022

Öz

In this article, the content and method and need for education is going to be discussed through the natural and ideal qualifications of man who has a distinctive position in the universe. It is to be elaborated the fact that the human beings which are similar to other living beings in terms of being alive is the only living creature with intelligence and therewith the need of education. By comparing the idealist approach, which considers man as a valuable asset, and the naturalist approach, which sees man as an intelligent animal and not attribute any value, it is revealed that neither in the past nor in the present, an identicalness can be established between animal and human. In the meantime, it will be indicated that this paradoxical situation of modern man, who are close to the naturalist world view that claims to have ideals, and who shows it in his practice. In this context, the contradictions of the human species, who complain about vanishing old values, claim that everything is corrupted, but still these species prioritize medium values over high values, is going to be discussed. To conclude, the argument here is that although ages change, human nature and values will never change, and that it is necessary to return to ideal human values such as loyalty, contentment, fidelity, and sacrifice for a better life and the World.

Kaynakça

  • Aristoteles. (2008). Eğitim üzerine. der. John Burnet, çev. Ahmet Aydoğan. Say Yayınları. İstanbul.
  • Aristoteles,. (2005). Politika. çev. Mete Tunçay. Remzi Kitabevi. İstanbul.
  • Bruhl, L. L. (2002). İlkel insanda ruh anlayışı. çev. Oğuz Adanır. İstanbul.
  • Condorcet, M. (1990). İnsan zekâsının ilerlemeleri üzerine tarihi bir tablo taslağı. çev. Oğuz Peltek, MEB Yayınları, İstanbul.
  • Guénon, R. (1979). Modern dünyanın bunalımı. çev. Nabi Avcı. Yeryüzü Yayınları. İstanbul.
  • Kant, I. (2009). Eğitim üzerine. çev. Ahmet Aydoğan. Say Yayınları, İstanbul.
  • Kazıcı, Z., Ayhan, H. (2009). , “Tȃlim ve terbiye”. içinde Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, 39. İstanbul.
  • Mengüşoğlu, T. (2015). İnsan felsefesi. Doğu Batı Yayınları. Ankara.
  • Mengüşoğlu, T. (2014). Kant ve Scheler’de insan problemi. Doğubatı Yayınları,. Ankara.
  • Platon, (1986). Diyaloglar II, Kharmides. çev. Tanju Gökçöl, Remzi Kitabevi. İstanbul.
  • Scheler, M. (1998). İnsanın kosmostaki yeri (H. Tepe, Çev.). Ayraç Yayınları.
  • Rousseau, J. J. (1966). Emil. çev. Hilmi Ziya Ülken, Ali Rıza Ülgener, Salahattin Güzey. Türkiye Yayınevi, Ankara.
  • Rousseau, J. J. (2009). Emile ya da eğitim üzerine. çev. Yaşar Avunç. İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Felsefe
Yazarlar

Ali Taşkın 0000-0001-6643-3974

Erken Görünüm Tarihi 28 Haziran 2022
Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 30 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Taşkın, A. (2022). Değer Varlığı Olarak İnsan ve Eğitim. Yedi Aralık Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1), 1-10.