Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SAĞLIK KURUMLARI İŞLETMECİLİĞİ PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN UMUTSUZLUK VE KAYGI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 16 Sayı: 3, 290 - 300, 30.09.2018
https://doi.org/10.11611/yead.422552

Öz

Son yıllarda,
ülkemizde üniversite sayıları giderek artmış ve buna bağlı olarak yeni
bölümlerin/programlar açılmaya başlamıştır. Bu artışa paralel olarak Sağlık
Kurumları İşletmeciliği programlarının sayısı da oldukça artmıştır. Bu
programlardan çok sayıda öğrencinin mezun olması, öğrencilerin iş bulma
kaygısına ve umutsuzluğa kapılmalarına sebep olacağı düşünülmektedir.
Bu
çalışmanın amacı;
sağlık kurumları işletmeciliği
programı öğrencilerinin mesleki kaygı ve umutsuzluk düzeylerinin ve arasındaki
ilişki düzeyinin belirlenmesidir.
Bu araştırma, bir devlet ve bir vakıf
üniversitesindeki Sağlık Kurumları İşletmeciliği programlarında öğrenim gören 291
öğrenci üzerinde yapılmıştır
. Öğrencilerin büyük çoğunluğu (%
82,5) iş bulma endişe içinde olmasına rağmen genel olarak umutsuzluk ve
durumluk/sürekli kaygı düzeyleri orta seviyede bulunmuştur. Öğrencilerin bu
programı tercih etmelerinde pişmanlık duyanların oranı ile duymayanların
oranlarının birbirine yakın olması (% 49,8 - %50,2) göze çarpan diğer bir
bulgudur. Umutsuzluk düzeyi ile durumluk-sürekli kaygı düzeyleri arasında
pozitif yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Sonuç olarak, umutsuzluk ve
kaygı gibi olumsuz düşüncülerin temel sebebinin iş bulamama endişe olduğu
söylenebilir. 

Kaynakça

  • Armuşen, Ş., Hancı, B., Büber, B., Uluocak, G., Ocak, K., Hızarcı, T., Gün, İ. ve Söyük, S. (2016) “Sağlık Yönetimi Son Sınıf Öğrencilerinin ve Mezunların Bölüm Hakkında Düşünceleri ve Umutsuzluk Düzeyleri” 3. İstanbul Sağlık Yönetimi Öğrenci Kongresi, İstanbul.
  • Aydın, A. ve Tiryaki, S. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerini Etkileyen Faktörleri Belirlemeye Yönelik Bir Çalışma (KTÜ Örneği). Kastamonu Univ., Orman Fakültesi Dergisi, 17(4): 715-722. DOI: 10.17475/kastorman.282559
  • Beck, A.T., Wiessman, A., Lester, D. and Trexler, L. (1974) “The Measurement of Pessimizm: The Hopelessness Scale”, Journal of Consulting and Clinical Psychology, 42(8): 861-865.
  • Cüceloğlu, D. (2005) “İnsan ve Davranışı: Psikolojinin Temel Kavramları” (14.basım), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Dereli, F. ve Kabataş, S. (2009) “Sağlık Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin İş Bulma Endişeleri ve Umutsuzluk Düzeylerinin Belirlenmesi”, Yeni Tıp Dergisi, 26: 31-36.
  • Dilbaz, N. ve Seber, G. (1993) “Umutsuzluk Kavramı: Depresyon ve İntiharda Önemi”, Kriz Dergisi, 1(3): 134-138.
  • Durak A. ve Palabıyıkoğlu R. (1994) “Beck Umutsuzluk Ölçeği Geçerlilik Çalışması”, Kriz Dergisi, 2(2): 311-369.
  • Durak Batıgün, A. (2005) “İntihar Olasılığı: Yaşamı Sürdürme Nedenleri, Umutsuzluk ve Yalnızlık Açısından Bir İnceleme”, Türk Psikiyatri Dergisi, 16: 29-39.
  • Dursun, S. ve Aytaç, S. (2012) “Üniversite Öğrencilerinin İşgücü Piyasasına Yönelik Beklentileri ve İş Deneyimleri İle Umutsuzluk ve Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma”, CBU Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1): 373-388.
  • Ehtiyar, R. ve Üngüren, E. (2008) “Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Umutsuzluk ve Kaygı Seviyeleri ile Eğitime Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4): 159-181.
  • Gür, Ç., Koçak, N. ve Alakoç Pirpir, D. (2014) “Meslek Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin Umutsuzluk Davranışlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Cumhuriyet International Journal of Education, 3(4): 10-23.
  • Karataş, Z., Arslan, D. ve Karataş, M. E. (2014) “Examining Teachers’ Trait, State Cursive Handwriting Anxiety. Educational Sciences: Theory & Practice”, 14 (1): 241-248.
  • Kaya Mutlu, E., Razak Özdinçler, A. ve Birinci, T. (2017) “Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinin Mesleğe Yönelik Umutsuzluk Düzeyleri ve İlişkili Parametreler”, Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4(3): 228-235.
  • Kaya, M. ve Varol, K. (2004) “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Durumluk Sürekli Kaygı Düzeyleri ve Kaygı Nedenleri (Samsun Örneği)”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17: 31-63.
  • Kılıç, S., Tektaş, N. ve Pala, T. (2014) “Devlet ve Vakıf Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeylerinin Karşılaştırılması ve Umutsuzluk Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18(2), 169-186.
  • Kodan, S. (2013) “Üniversite Öğrencilerinde Umutsuzluk ve Akılcı Olmayan İnanışlar Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 112: 175-190.
  • Korkmaz, M., Taştan, S., Gümüşdağ, H. ve İşçi, E. (2013) “Sağlık İşletmeciliği Yönetimi Öğrencilerinde İş Umutsuzluk ve Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi ve Bir Araştırma Örneği”, 7. Ulusal Sağlık ve Hastane İdaresi Kongresi, Konya.
  • Öner, N. (2009) “Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testlerden Örnekler: Bir Başvuru Kaynağı”, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Öner, N., ve Le Compte, W.A. (1985) “Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı”, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, Yayın No: 333.
  • Özen Kutanis, R. ve Tunç, T (2013) “Hemşirelerde Benlik Saygısı ile Durumluk ve Sürekli Kaygı Arasındaki İlişki: Bir Üniversite Hastanesi Örneği”, "İş, Güç" Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 15(2): 1-15.
  • Özmen, D., Dündar, P.E., Çetinkaya A.Ç., Taşkın, O. ve Özmen, E. (2008) “Lise Öğrencilerinde Umutsuzluk ve Umutsuzluk Düzeyini Etkileyen Etkenler”, Anatolian Journal of Psychiatry, 9:8-15.
  • Sevinç, S. ve Özdemir, S. (2017) “Hemşirelik Öğrencilerinin Kaygı ve Umutsuzluk İlişkisi: Kilis Örneği”, Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 19(2):14-24.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2014) “2023 Yılı Sağlık İş Gücü Hedefleri ve Sağlık Eğitimi”, Sağlık Bakanlığı Yayın No: 958, Ankara.
  • Turaç, İ.S. ve Bayın Donar, G. (2017) “Sağlık Yönetimi Öğrencilerinin İşsizlik Kaygılarını ve Yaşam Doyumlarını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi”, Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 5(4): 119-127.
  • Tümerdem, R. (2007) “Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi Kimya Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygılarını Etkileyen Etmenler”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20): 32-45.
  • Türk Dil Kurumu, (2018) http://www.tdk.gov.tr/, (03.01.2018)
  • Yılmaz, İ.A., Dursun S., Güngör Güzeler, E. ve Pektaş, K. (2014) “Üniversite Öğrencilerinin Kaygı Düzeyinin Belirlenmesi: Bir Örnek Çalışma”, Electronic Journal of Vocational Colleges, 4(4): 16-26.
  • Yüksek Öğretim Kurumu, (2018), https://yokatlas.yok.gov.tr/onlisans-program.php?b=30069, (02.04.2018)

DETERMINING THE HOPELESSNESS AND ANXIETY LEVELS OF MANAGEMENT OF HEALTHCARE INSTITUTIONS PROGRAMME STUDENTS

Yıl 2018, Cilt: 16 Sayı: 3, 290 - 300, 30.09.2018
https://doi.org/10.11611/yead.422552

Öz

In recent years, the number of universities in our country has increased gradually and new departments/programs have started accordingly. In parallel with this increase, the number of Management of Health Institutions programs have also increased considerably. It is thought that numerous number of graduates will cause the students to be in hopelessness and anxiety about getting a job. The purpose of study is determination of occupational anxiety and hopelessness levels and relationships between one another for management of healthcare institutions students. This research was conducted in one state and one foundation university and was applied on 291 students. Despite the fact that the most of the students (82.5%) were tenterhooks about finding a job, in general the levels of hopelessness and state/trait anxiety were found in the middle level. Another striking finding is similarity between proportion of regret and of those who do not regret (49,8%  - 50,2%). There was observed positive correlation between hopelessness and state-trait anxiety. Consequently,  it can be said that the main cause of negative thoughts such as hopelessness and anxiety is the inability to find job. 

Kaynakça

  • Armuşen, Ş., Hancı, B., Büber, B., Uluocak, G., Ocak, K., Hızarcı, T., Gün, İ. ve Söyük, S. (2016) “Sağlık Yönetimi Son Sınıf Öğrencilerinin ve Mezunların Bölüm Hakkında Düşünceleri ve Umutsuzluk Düzeyleri” 3. İstanbul Sağlık Yönetimi Öğrenci Kongresi, İstanbul.
  • Aydın, A. ve Tiryaki, S. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerini Etkileyen Faktörleri Belirlemeye Yönelik Bir Çalışma (KTÜ Örneği). Kastamonu Univ., Orman Fakültesi Dergisi, 17(4): 715-722. DOI: 10.17475/kastorman.282559
  • Beck, A.T., Wiessman, A., Lester, D. and Trexler, L. (1974) “The Measurement of Pessimizm: The Hopelessness Scale”, Journal of Consulting and Clinical Psychology, 42(8): 861-865.
  • Cüceloğlu, D. (2005) “İnsan ve Davranışı: Psikolojinin Temel Kavramları” (14.basım), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Dereli, F. ve Kabataş, S. (2009) “Sağlık Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin İş Bulma Endişeleri ve Umutsuzluk Düzeylerinin Belirlenmesi”, Yeni Tıp Dergisi, 26: 31-36.
  • Dilbaz, N. ve Seber, G. (1993) “Umutsuzluk Kavramı: Depresyon ve İntiharda Önemi”, Kriz Dergisi, 1(3): 134-138.
  • Durak A. ve Palabıyıkoğlu R. (1994) “Beck Umutsuzluk Ölçeği Geçerlilik Çalışması”, Kriz Dergisi, 2(2): 311-369.
  • Durak Batıgün, A. (2005) “İntihar Olasılığı: Yaşamı Sürdürme Nedenleri, Umutsuzluk ve Yalnızlık Açısından Bir İnceleme”, Türk Psikiyatri Dergisi, 16: 29-39.
  • Dursun, S. ve Aytaç, S. (2012) “Üniversite Öğrencilerinin İşgücü Piyasasına Yönelik Beklentileri ve İş Deneyimleri İle Umutsuzluk ve Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma”, CBU Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1): 373-388.
  • Ehtiyar, R. ve Üngüren, E. (2008) “Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Umutsuzluk ve Kaygı Seviyeleri ile Eğitime Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4): 159-181.
  • Gür, Ç., Koçak, N. ve Alakoç Pirpir, D. (2014) “Meslek Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin Umutsuzluk Davranışlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Cumhuriyet International Journal of Education, 3(4): 10-23.
  • Karataş, Z., Arslan, D. ve Karataş, M. E. (2014) “Examining Teachers’ Trait, State Cursive Handwriting Anxiety. Educational Sciences: Theory & Practice”, 14 (1): 241-248.
  • Kaya Mutlu, E., Razak Özdinçler, A. ve Birinci, T. (2017) “Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinin Mesleğe Yönelik Umutsuzluk Düzeyleri ve İlişkili Parametreler”, Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4(3): 228-235.
  • Kaya, M. ve Varol, K. (2004) “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Durumluk Sürekli Kaygı Düzeyleri ve Kaygı Nedenleri (Samsun Örneği)”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17: 31-63.
  • Kılıç, S., Tektaş, N. ve Pala, T. (2014) “Devlet ve Vakıf Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeylerinin Karşılaştırılması ve Umutsuzluk Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18(2), 169-186.
  • Kodan, S. (2013) “Üniversite Öğrencilerinde Umutsuzluk ve Akılcı Olmayan İnanışlar Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 112: 175-190.
  • Korkmaz, M., Taştan, S., Gümüşdağ, H. ve İşçi, E. (2013) “Sağlık İşletmeciliği Yönetimi Öğrencilerinde İş Umutsuzluk ve Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi ve Bir Araştırma Örneği”, 7. Ulusal Sağlık ve Hastane İdaresi Kongresi, Konya.
  • Öner, N. (2009) “Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testlerden Örnekler: Bir Başvuru Kaynağı”, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Öner, N., ve Le Compte, W.A. (1985) “Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı”, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, Yayın No: 333.
  • Özen Kutanis, R. ve Tunç, T (2013) “Hemşirelerde Benlik Saygısı ile Durumluk ve Sürekli Kaygı Arasındaki İlişki: Bir Üniversite Hastanesi Örneği”, "İş, Güç" Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 15(2): 1-15.
  • Özmen, D., Dündar, P.E., Çetinkaya A.Ç., Taşkın, O. ve Özmen, E. (2008) “Lise Öğrencilerinde Umutsuzluk ve Umutsuzluk Düzeyini Etkileyen Etkenler”, Anatolian Journal of Psychiatry, 9:8-15.
  • Sevinç, S. ve Özdemir, S. (2017) “Hemşirelik Öğrencilerinin Kaygı ve Umutsuzluk İlişkisi: Kilis Örneği”, Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 19(2):14-24.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2014) “2023 Yılı Sağlık İş Gücü Hedefleri ve Sağlık Eğitimi”, Sağlık Bakanlığı Yayın No: 958, Ankara.
  • Turaç, İ.S. ve Bayın Donar, G. (2017) “Sağlık Yönetimi Öğrencilerinin İşsizlik Kaygılarını ve Yaşam Doyumlarını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi”, Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 5(4): 119-127.
  • Tümerdem, R. (2007) “Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi Kimya Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygılarını Etkileyen Etmenler”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20): 32-45.
  • Türk Dil Kurumu, (2018) http://www.tdk.gov.tr/, (03.01.2018)
  • Yılmaz, İ.A., Dursun S., Güngör Güzeler, E. ve Pektaş, K. (2014) “Üniversite Öğrencilerinin Kaygı Düzeyinin Belirlenmesi: Bir Örnek Çalışma”, Electronic Journal of Vocational Colleges, 4(4): 16-26.
  • Yüksek Öğretim Kurumu, (2018), https://yokatlas.yok.gov.tr/onlisans-program.php?b=30069, (02.04.2018)
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Aba 0000-0002-4742-3217

Mustafa Mete 0000-0002-1332-7905

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 16 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aba, G., & Mete, M. (2018). SAĞLIK KURUMLARI İŞLETMECİLİĞİ PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN UMUTSUZLUK VE KAYGI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Journal of Management and Economics Research, 16(3), 290-300. https://doi.org/10.11611/yead.422552
AMA Aba G, Mete M. SAĞLIK KURUMLARI İŞLETMECİLİĞİ PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN UMUTSUZLUK VE KAYGI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Journal of Management and Economics Research. Eylül 2018;16(3):290-300. doi:10.11611/yead.422552
Chicago Aba, Gökhan, ve Mustafa Mete. “SAĞLIK KURUMLARI İŞLETMECİLİĞİ PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN UMUTSUZLUK VE KAYGI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ”. Journal of Management and Economics Research 16, sy. 3 (Eylül 2018): 290-300. https://doi.org/10.11611/yead.422552.
EndNote Aba G, Mete M (01 Eylül 2018) SAĞLIK KURUMLARI İŞLETMECİLİĞİ PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN UMUTSUZLUK VE KAYGI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Journal of Management and Economics Research 16 3 290–300.
IEEE G. Aba ve M. Mete, “SAĞLIK KURUMLARI İŞLETMECİLİĞİ PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN UMUTSUZLUK VE KAYGI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ”, Journal of Management and Economics Research, c. 16, sy. 3, ss. 290–300, 2018, doi: 10.11611/yead.422552.
ISNAD Aba, Gökhan - Mete, Mustafa. “SAĞLIK KURUMLARI İŞLETMECİLİĞİ PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN UMUTSUZLUK VE KAYGI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ”. Journal of Management and Economics Research 16/3 (Eylül 2018), 290-300. https://doi.org/10.11611/yead.422552.
JAMA Aba G, Mete M. SAĞLIK KURUMLARI İŞLETMECİLİĞİ PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN UMUTSUZLUK VE KAYGI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Journal of Management and Economics Research. 2018;16:290–300.
MLA Aba, Gökhan ve Mustafa Mete. “SAĞLIK KURUMLARI İŞLETMECİLİĞİ PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN UMUTSUZLUK VE KAYGI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ”. Journal of Management and Economics Research, c. 16, sy. 3, 2018, ss. 290-0, doi:10.11611/yead.422552.
Vancouver Aba G, Mete M. SAĞLIK KURUMLARI İŞLETMECİLİĞİ PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN UMUTSUZLUK VE KAYGI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Journal of Management and Economics Research. 2018;16(3):290-30.