Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Güzel Sanatlar Liseleri Öğrencilerinin Piyano Dersine İlişkin Görüşleri (Tokat Güzel Sanatlar Lisesi Örneği)

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 2, 154 - 174, 30.12.2020

Öz

Güzel Sanatlar Liselerinde verilen müzik eğitiminde önemli bir yere sahip olan, ders olarak içerikte bulunmasının yanı sıra çoğu dersin işlenişinde aktif olarak kullanılan piyano, temel bir çalgı olarak literatürde yer almaktadır. Güzel Sanatlar Lisesi öğrencileri okuldaki eğitim-öğretim yaşamı boyunca eğitimini aldıkları bireysel çalgılarının dışında zorunlu olarak 4 yıl süresince piyano eğitimi almaktadır. Güzel Sanatlar Liselerinde uygulanan müfredat programında piyano dersini; ilköğretim okulunu bitirmiş, kendini yazılı ve sözlü olarak açıklayabilen, ancak müzik, enstrüman ve müzik dili konusunda herhangi bir altyapısı olmayan müziğe duyarlı öğrencileri başlangıç noktası olarak belirlemektedir. Piyano öğreniminin fiziksel ve zihinsel bir süreç olması dolayısıyla 4 yıllık eğitim-öğretim süresinde öğrenciler çeşitli problemler yaşayabilmektedir. Bu araştırmada Güzel Sanatlar Liselerinde piyano eğitimi alan öğrencilerin piyano derslerinde en çok karşılaştıkları alt yapısal veya öğrenci-öğretmen merkezli sorunların tespit edilmesi ve çözüm önerileri getirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma, Tokat Güzel Sanatlar Liselerindeki öğrencilerin görüşlerinden yola çıkarak, ilgililere çözüm odaklı fikir vermesi açısından önemlidir. Araştırmanın bulgularına göre, öğrencilerin çoğunluğu piyano odalarının çok küçük ve sayılarının az olduğunu belirtmektedir. Ayrıca piyano ders saatinin yetersiz olduğunu bu nedenle yeteri kadar piyano eğitimi alamadıklarını ifade etmişlerdir. Güzel Sanatlar Liselerindeki piyano ders saatinin artırılarak ve yeterli seviyede piyano temin edilmesi durumunda piyano dersinin daha etkin bir şekilde işleneceği önerilmektedir.

Kaynakça

  • Apaydınlı K. ve Çiçek V. (2016). Güzel Sanatlar Liselerinde piyano eğitiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri (Karadeniz bölgesi örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler, 20(4), 1471-1491.
  • Ercan, N. (2008). Piyano eğitiminde ilke ve yöntemler, Ankara, Sözkesen Matbaası.
  • Jelen, B. (2013). Türkiye’de müzik öğretmeni yetiştirme sürecinde piyano eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Rast Müzikoloji Dergisi/Rast Musicology Journal, Cilt 1(Sayı 1), 258-285.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Genel Müdürlüğü. (2006). Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Piyano Dersi Öğretim Programı (9,10 ve 11. ve 12. Sınıflar). Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Genel Müdürlüğü. (2016). Güzel Sanatlar Lisesi Piyano Dersi Öğretim Programı (9,10 ve 11. Sınıflar). Ankara.
  • Mumcu, D.M. (2002). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde uygulanan piyano eğitiminin program, öğretmen, öğrenci ve çalışma ortamı değişkenlerine göre değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı, Bolu.
  • Sönmez, V. (1999). Program geliştirmede öğretmen el kitabı (8. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şahin P. Akpınar M. (2017), Güzel Sanatlar Liselerinde piyano öğretimi sürecinde öğretmen ve öğrenci görüşlerinin karşılaştırılması. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, Cilt 2 (Sayı 2), 39-49. e-ISSN 2528-9632
  • Uçan, A. (1997), Müzik eğitimi (2. Baskı). Ankara: Adalet Matbaası.
  • Uçan, A. (1996). Yirmibirinci yüzyıl eşiğindeki Türkiye’de Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri müzik bölümleri: genel durum sorunlar çözümler, (28-30 Kasım), Bursa.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

The Opinions of The Fine Arts High School Students In Piano Lessons (Tokat Fine Arts High School Sample)

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 2, 154 - 174, 30.12.2020

Öz

The piano is a basic instrument that has an important place in the music education given in the fine arts high schools and is actively used during the course of many lessons as well as being taught as a lecture. Fine Arts High School students are obliged to study the piano for 4 years apart from the individual instruments they have been studying throughout their education life in the school. The piano lesson in the curriculum of fine arts high schools takes the music sensitive students who have graduated from elementary school, who can express themselves in written and oral form but who have no skills in music, instrument and music language as the point of departure. Since piano learning is a physical and mental process, students may experience some problems during the 4 years of education. In this research, we aimed to determine the sub-structural or student-teacher-centered problems mostly encountered in the piano lessons of the students who are studying piano in Fine Arts High School and to suggest solution proposals. The study is important in terms of giving a solution oriented idea to the administration and the related teaching staff by looking at the point of view of the students of Tokat Fine Arts High School. According to the findings of the research, the majority of the students stated that the piano rooms are very small and there are very few rooms. In addition, they stated that the hours of piano course are insufficient and therefore, the education they get is inadequate. It is suggested that the piano lesson will be more effective if the duration of the course is increased and the sufficient numbers of pianos are provided.

Kaynakça

  • Apaydınlı K. ve Çiçek V. (2016). Güzel Sanatlar Liselerinde piyano eğitiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri (Karadeniz bölgesi örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler, 20(4), 1471-1491.
  • Ercan, N. (2008). Piyano eğitiminde ilke ve yöntemler, Ankara, Sözkesen Matbaası.
  • Jelen, B. (2013). Türkiye’de müzik öğretmeni yetiştirme sürecinde piyano eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Rast Müzikoloji Dergisi/Rast Musicology Journal, Cilt 1(Sayı 1), 258-285.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Genel Müdürlüğü. (2006). Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Piyano Dersi Öğretim Programı (9,10 ve 11. ve 12. Sınıflar). Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Genel Müdürlüğü. (2016). Güzel Sanatlar Lisesi Piyano Dersi Öğretim Programı (9,10 ve 11. Sınıflar). Ankara.
  • Mumcu, D.M. (2002). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde uygulanan piyano eğitiminin program, öğretmen, öğrenci ve çalışma ortamı değişkenlerine göre değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı, Bolu.
  • Sönmez, V. (1999). Program geliştirmede öğretmen el kitabı (8. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şahin P. Akpınar M. (2017), Güzel Sanatlar Liselerinde piyano öğretimi sürecinde öğretmen ve öğrenci görüşlerinin karşılaştırılması. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, Cilt 2 (Sayı 2), 39-49. e-ISSN 2528-9632
  • Uçan, A. (1997), Müzik eğitimi (2. Baskı). Ankara: Adalet Matbaası.
  • Uçan, A. (1996). Yirmibirinci yüzyıl eşiğindeki Türkiye’de Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri müzik bölümleri: genel durum sorunlar çözümler, (28-30 Kasım), Bursa.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Umuzdaş 0000-0002-5455-2770

Ahmet Hakan Baş 0000-0002-7156-4466

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 30 Eylül 2020
Kabul Tarihi 7 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Umuzdaş, M., & Baş, A. H. (2020). Güzel Sanatlar Liseleri Öğrencilerinin Piyano Dersine İlişkin Görüşleri (Tokat Güzel Sanatlar Lisesi Örneği). Yegah Musiki Dergisi, 3(2), 154-174.

Makale göndermeden önce ORCID üyeliğinizin olduğuna emin olunuz. Orcid'niz yok ise öncelikle BURAYA tıklayarak kendinize üyelik alınız. Aksi taktirde makale yollayamazsınız. İyi çalışmalar dileriz.