Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeşil İşlerde Çalışan Mavi Yakalı İşgörenlerin Sürdürülebilirlik Farkındalıklarının İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 15 Sayı: 30, 24 - 38, 28.07.2023
https://doi.org/10.57205/yenifikirjournal.1309232

Öz

Bu araştırma sürdürülebilirlik faaliyetlerinin temelini oluşturan farkındalıkla ilgili olarak yapılmıştır. Sürdürülebilirlik farkındalığını bireysel düzeyde ele alan bu çalışma, yeşil işlerde çalışan mavi yakalı çalışanların konu ile ilgili farkındalıklarını değerlendirmek üzere yapılmıştır. Yeşil işlerden biri olan ve geri dönüşüm süreçlerini etkin kullanarak atık malzemenin üretime yeniden katılmasını sağlayan işletmelerin mavi yakalı olarak tabir edilen, üretim işçileri araştırmanın örneklemi oluşturmuştur. Nicel veriye dayalı olarak yapılan araştırmada yüz yüze toplanan anketler SPSS24 programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda örneklem içinde yer alan katılımcıların sürdürülebilirlik farkındalıklarına yönelik genel algılarının orta derecede olduğu görülmüştür. Sürdürülebilirlik farkındalığının incelendiği üç alt boyuttan en düşük eğilim davranış boyutunda ortaya çıkmıştır. Bilgi boyutu ise en yüksek eğilime sahip değişken olmuştur. Sürdürülebilirlik farkındalığının diğer alt boyutu olan çevresel farkındalık ise orta dereceli bir eğilimin olduğu değişkendir. Araştırmaya katılanların gelirine, eğitim seviyesine, medeni durumuna, çocuk sahibi olma durumuna ve yaşına göre de sürdürülebilirlik farkındalıkları farklılık göstermektedir. Genel olarak değerlendirildiğinde, araştırmaya katılanların sürdürülebilirlik ile ilgili orta dereceli bilgi ve farkındalıkları bulunmakla birlikte, bunun davranışa yansıması noktasında düşük bir eğilim söz konusudur.

Kaynakça

  • Akgül, U. (2010). Sürdürülebilir kalkınma: Uygulamalı antropolojinin eylem alanı. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Antropoloji Dergisi, (24), 133-164.
  • Arcury, T. A., 1990. Environmental attitude and environmental knowledge. Hum. Organ. 49: 300-304.
  • Athman, J. and M. Monroe, 2000. Elements of effective environmental education programs. https://eric.ed.gov/?id=ED463936
  • Awan, U. and Abbasi, A. S. (2013). Environmental sustainability through determinism the level of environmental awareness, knowledge and behavior among business graduates. Research Journal of Environmental and Earth Sciences, 5(9): 505-515
  • Baena-Morales, S., Ferriz-Valero, A., Campillo-Sánchez, J. and González-Víllora, S. (2021). Sustainability awareness of in-service physical education teachers. Educ. Sci, 11(798), 1-12, https://doi.org/10.3390/educsci11120798
  • Basiago,A.D.(1998). Economic, social and environmental sustainability in development theory and urban planning practice. Environmentalist, 19, 145–161, https://doi.org/10.1023/A:1006697118620
  • Bramley, G and Power, S. (2009). Urban form and social sustainability: the role of density and housing type. Environment and Planning B: Planning and Design, 36, 30 -48, https://doi.org/10.1068/b33129
  • Bulkeley, H. (2000). Common knowledge? Public understanding of climate change in Newcastle. Australia. Public Underst. Sci, 9(3), 313-333, http://dx.doi.org/10.1088/0963-6625/9/3/307
  • Cottrell, S. P., and Graefe, A. R. (1997). Testing a conceptual framework of responsible environmental behavior. The Journal of Environmental Education, 29(1), 17-27.
  • Çalışkan, M.(2002). Yetişkinlerde çevre duyarlığını etkileyen etmenler (KKTC Lefke örneği). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Halk Eğitimi Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Ankara
  • Baena-Morales, S., Ferriz-Valero, A., Campillo-Sánchez, J., González-Víllora, S. (2021). Sustainability awareness of in-service physical education teachers. Educ. Sci. 11(12),1-12, https://doi.org/10.3390/educsci11120798
  • Gadenne, D. L., Kennedy, J and McKeiver, C. (2009). An empirical study of environmental awareness and practices in SMEs. Journal of Business Ethics, 84 (1), 45–63.
  • Garbie, I. H. (2014). An analytical technique to model and assess sustainable development index in manufacturing enterprise. International Journal of Production Research, 52(16), 4876-4915
  • Garbie, I. H. (2015). Sustainability Awareness in Industrial Organizations. Procedia CIRP, 26, 64-69.
  • George, D. and Mallery, M. (2010). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 17.0 Update (10a Ed.) Boston: Pearson
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. and Anderson, R. E. (2014). Multivariate data analysis, (7). Harlow: Pearson New International Edition.
  • Hair, J. F., Black, W., Anderson, R., Babin, B. R. and Tahtam, R. L. (2006). Multivariate data analysis with Readings, London: Mcmillan Book Company
  • Hassan, A., Rahman, N. A., and Abdullah, S. I. S. S. (2011). The level of environmental knowledge, awareness, attitudes and practices among UKM students. University Kebangsaan, Malaysia, 13, 5-8. https://tree.utm.my/wp-content/uploads/2013/03/the-level-of-environmental-knowledge-awareness-attitudes-and-practices-among-ukm-students.pdf
  • Herremans, I.M. and Reid, R. (2002). Developing awareness of the sustainability concept. Journal of Environmental Education, 34(1), 16-20, https://doi.org/10.1080/00958960209603477
  • Jones P., Clarke-Hill C., Comfort D. and Hillier D. (2008). Marketing and sustainability. Marketing Intelligence & Planning, 26(2), 123-130
  • Kaypak, Ş. (2011). Küreselleşme sürecinde sürdürülebilir bir kalkınma için sürdürülebilir bir çevre. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2011(1), 19-33.
  • Madsen, P. (1996). What can universities and professional schools do to save the environment? In: Callicott, J.B. and F.J. da Rocha (Eds.), Earth summit ethics: Toward a reconstructive postmodern philosophy of environmental education. Albany state university of Newyork press, Newyork, 71-91.
  • Marcos-Merino, J.M., Corbacho-Cuello, I. and Hernández-Barco, M. (2020). Analysis of sustainability knowingness, attitudes and behavior of a Spanish pre-service primary teachers sample. Sustainability 12(18), 1-22
  • Michalos, A. C., Creech, H., McDonald, C.and Hatch Kahlke, P. M. (2009). Measuring knowledge and behaviours towards sustainable development: Two exploratory studies. Winnipeg, Canada International Institute for Sustainable Development. https://www.iisd.org/publications/report/measuring-knowledge-attitudes-and-behaviours-towards-sustainable-development
  • Morelli, J. (2011). Environmental sustainability: A definition for environmental professionals. Journal of Environmental Sustainability, 1(1), 2.
  • Msengi, I., Doe, R., Wilson,T., Fowler, D., Wigginton,C., Olorunyomi, S., Banks,I. and Morel,R.(2019). Assessment of knowledge and awareness of “sustainability” initiatives among college students, Renew. Energy Environ. Sustain. 4(6), 1-11, https://doi.org/10.1051/rees/2019003
  • Nadeem, O. and Hameed, R. (2008). Evaluation of environmental impact assessment system in Pakistan. Environ. Impact Assess. 28(8), 562-571.
  • Nagpal, A. and Sharma, G. (2019). Daunting for developing countries. British Dental Journal, 227(3), 175
  • Ozmehmet, E. (2008). Dünyada ve Türkiye sürdürülebilir kalkınma yaklaşımları. Journal of Yaşar University, 3(12), 1853-1876.
  • Salsabilal, E.R., Agus Fany Chandra Wijaya, A.F. C and Winarno, N. (2019). Improving students’ sustainability awareness through argument-driven inquiry. Journal of Science Learning ,2(2) :58-64, https://doi.org/10.17509/jsl.v2i2.13104
  • Sulich, A. and Sołoducho-Pelc, L. (2022). The circular economy and the Green Jobs creation. Environ Sci Pollut Res, 29(29), 14231–14247, https://doi.org/10.1007/s11356-021-16562-y
  • Sunthonkanokpong, W. and Murphy, E. (2019). Sustainability awareness, attitudes and actions: A survey of pre-service teachers. Issues in Educational Research, 29(2), 562-582.
  • Tıraş, H. H. (2012). Sürdürülebilir kalkınma ve çevre: Teorik bir inceleme. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 57-73.
  • Vallance, S., Perkins, C.H and Jennifer E. Dixon, J.E. (2011). What is social sustainability? A clarification of concepts. Geoforum, 42(3), 342-348, https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2011.01.002
  • Vlek, C and L. Steg, L. (2007). Human behavior and environmental sustainability: Problems, driving forces and research topics. J. Social Issues 63(1), 1-29, http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-4560.2007.00493.x
  • Xiao, C. and R.E. Dunlap, (2007). Validating a comprehensive model of environmental concern cross-nationally: A U.S.-Canadian comparison. Soc. Sci. Quart., 88: 471-493.

Investigation of Sustainability Awareness of Blue Collar Employees Working in Green Jobs

Yıl 2023, Cilt: 15 Sayı: 30, 24 - 38, 28.07.2023
https://doi.org/10.57205/yenifikirjournal.1309232

Öz

This research was carried out in relation to the awareness that forms the basis of sustainability activities.. This study, which deals with sustainability awareness at an individual level, was conducted to evaluate the awareness of blue-collar employees working in green jobs. The sample of the research consists of production workers, which are called blue-collar workers. These employees work in enterprises that are one of the green jobs and where recycling works are carried out. These enterprises ensure that the waste material is included in the re-production by using the recycling processes effectively. In the research based on quantitative data, face-to-face surveys were analyzed with the SPSS24 program.
As a result of the research, it was seen that the general perceptions of the participants towards sustainability awareness were moderate. The lowest tendency among the three sub-dimensions of sustainability awareness was found in the behavior dimension. The knowledge dimension was the variable with the highest tendency. Environmental awareness, which is the other sub-dimension of sustainability awareness, is a variable with a moderate tendency. Sustainability awareness differs according to the income, education level, marital status, having a child and age of the participants. When evaluated in general, the participants of the study have moderate knowledge and awareness about sustainability, but there is a low tendency to reflect this on behavior.

Kaynakça

  • Akgül, U. (2010). Sürdürülebilir kalkınma: Uygulamalı antropolojinin eylem alanı. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Antropoloji Dergisi, (24), 133-164.
  • Arcury, T. A., 1990. Environmental attitude and environmental knowledge. Hum. Organ. 49: 300-304.
  • Athman, J. and M. Monroe, 2000. Elements of effective environmental education programs. https://eric.ed.gov/?id=ED463936
  • Awan, U. and Abbasi, A. S. (2013). Environmental sustainability through determinism the level of environmental awareness, knowledge and behavior among business graduates. Research Journal of Environmental and Earth Sciences, 5(9): 505-515
  • Baena-Morales, S., Ferriz-Valero, A., Campillo-Sánchez, J. and González-Víllora, S. (2021). Sustainability awareness of in-service physical education teachers. Educ. Sci, 11(798), 1-12, https://doi.org/10.3390/educsci11120798
  • Basiago,A.D.(1998). Economic, social and environmental sustainability in development theory and urban planning practice. Environmentalist, 19, 145–161, https://doi.org/10.1023/A:1006697118620
  • Bramley, G and Power, S. (2009). Urban form and social sustainability: the role of density and housing type. Environment and Planning B: Planning and Design, 36, 30 -48, https://doi.org/10.1068/b33129
  • Bulkeley, H. (2000). Common knowledge? Public understanding of climate change in Newcastle. Australia. Public Underst. Sci, 9(3), 313-333, http://dx.doi.org/10.1088/0963-6625/9/3/307
  • Cottrell, S. P., and Graefe, A. R. (1997). Testing a conceptual framework of responsible environmental behavior. The Journal of Environmental Education, 29(1), 17-27.
  • Çalışkan, M.(2002). Yetişkinlerde çevre duyarlığını etkileyen etmenler (KKTC Lefke örneği). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Halk Eğitimi Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Ankara
  • Baena-Morales, S., Ferriz-Valero, A., Campillo-Sánchez, J., González-Víllora, S. (2021). Sustainability awareness of in-service physical education teachers. Educ. Sci. 11(12),1-12, https://doi.org/10.3390/educsci11120798
  • Gadenne, D. L., Kennedy, J and McKeiver, C. (2009). An empirical study of environmental awareness and practices in SMEs. Journal of Business Ethics, 84 (1), 45–63.
  • Garbie, I. H. (2014). An analytical technique to model and assess sustainable development index in manufacturing enterprise. International Journal of Production Research, 52(16), 4876-4915
  • Garbie, I. H. (2015). Sustainability Awareness in Industrial Organizations. Procedia CIRP, 26, 64-69.
  • George, D. and Mallery, M. (2010). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 17.0 Update (10a Ed.) Boston: Pearson
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. and Anderson, R. E. (2014). Multivariate data analysis, (7). Harlow: Pearson New International Edition.
  • Hair, J. F., Black, W., Anderson, R., Babin, B. R. and Tahtam, R. L. (2006). Multivariate data analysis with Readings, London: Mcmillan Book Company
  • Hassan, A., Rahman, N. A., and Abdullah, S. I. S. S. (2011). The level of environmental knowledge, awareness, attitudes and practices among UKM students. University Kebangsaan, Malaysia, 13, 5-8. https://tree.utm.my/wp-content/uploads/2013/03/the-level-of-environmental-knowledge-awareness-attitudes-and-practices-among-ukm-students.pdf
  • Herremans, I.M. and Reid, R. (2002). Developing awareness of the sustainability concept. Journal of Environmental Education, 34(1), 16-20, https://doi.org/10.1080/00958960209603477
  • Jones P., Clarke-Hill C., Comfort D. and Hillier D. (2008). Marketing and sustainability. Marketing Intelligence & Planning, 26(2), 123-130
  • Kaypak, Ş. (2011). Küreselleşme sürecinde sürdürülebilir bir kalkınma için sürdürülebilir bir çevre. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2011(1), 19-33.
  • Madsen, P. (1996). What can universities and professional schools do to save the environment? In: Callicott, J.B. and F.J. da Rocha (Eds.), Earth summit ethics: Toward a reconstructive postmodern philosophy of environmental education. Albany state university of Newyork press, Newyork, 71-91.
  • Marcos-Merino, J.M., Corbacho-Cuello, I. and Hernández-Barco, M. (2020). Analysis of sustainability knowingness, attitudes and behavior of a Spanish pre-service primary teachers sample. Sustainability 12(18), 1-22
  • Michalos, A. C., Creech, H., McDonald, C.and Hatch Kahlke, P. M. (2009). Measuring knowledge and behaviours towards sustainable development: Two exploratory studies. Winnipeg, Canada International Institute for Sustainable Development. https://www.iisd.org/publications/report/measuring-knowledge-attitudes-and-behaviours-towards-sustainable-development
  • Morelli, J. (2011). Environmental sustainability: A definition for environmental professionals. Journal of Environmental Sustainability, 1(1), 2.
  • Msengi, I., Doe, R., Wilson,T., Fowler, D., Wigginton,C., Olorunyomi, S., Banks,I. and Morel,R.(2019). Assessment of knowledge and awareness of “sustainability” initiatives among college students, Renew. Energy Environ. Sustain. 4(6), 1-11, https://doi.org/10.1051/rees/2019003
  • Nadeem, O. and Hameed, R. (2008). Evaluation of environmental impact assessment system in Pakistan. Environ. Impact Assess. 28(8), 562-571.
  • Nagpal, A. and Sharma, G. (2019). Daunting for developing countries. British Dental Journal, 227(3), 175
  • Ozmehmet, E. (2008). Dünyada ve Türkiye sürdürülebilir kalkınma yaklaşımları. Journal of Yaşar University, 3(12), 1853-1876.
  • Salsabilal, E.R., Agus Fany Chandra Wijaya, A.F. C and Winarno, N. (2019). Improving students’ sustainability awareness through argument-driven inquiry. Journal of Science Learning ,2(2) :58-64, https://doi.org/10.17509/jsl.v2i2.13104
  • Sulich, A. and Sołoducho-Pelc, L. (2022). The circular economy and the Green Jobs creation. Environ Sci Pollut Res, 29(29), 14231–14247, https://doi.org/10.1007/s11356-021-16562-y
  • Sunthonkanokpong, W. and Murphy, E. (2019). Sustainability awareness, attitudes and actions: A survey of pre-service teachers. Issues in Educational Research, 29(2), 562-582.
  • Tıraş, H. H. (2012). Sürdürülebilir kalkınma ve çevre: Teorik bir inceleme. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 57-73.
  • Vallance, S., Perkins, C.H and Jennifer E. Dixon, J.E. (2011). What is social sustainability? A clarification of concepts. Geoforum, 42(3), 342-348, https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2011.01.002
  • Vlek, C and L. Steg, L. (2007). Human behavior and environmental sustainability: Problems, driving forces and research topics. J. Social Issues 63(1), 1-29, http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-4560.2007.00493.x
  • Xiao, C. and R.E. Dunlap, (2007). Validating a comprehensive model of environmental concern cross-nationally: A U.S.-Canadian comparison. Soc. Sci. Quart., 88: 471-493.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekoloji, Sürdürülebilirlik ve Enerji, İnsan Kaynakları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Öznur Bozkurt 0000-0002-8846-1850

Yayımlanma Tarihi 28 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 3 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 15 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Bozkurt, Ö. (2023). Yeşil İşlerde Çalışan Mavi Yakalı İşgörenlerin Sürdürülebilirlik Farkındalıklarının İncelenmesi. Yeni Fikir Dergisi, 15(30), 24-38. https://doi.org/10.57205/yenifikirjournal.1309232
AMA Bozkurt Ö. Yeşil İşlerde Çalışan Mavi Yakalı İşgörenlerin Sürdürülebilirlik Farkındalıklarının İncelenmesi. Yeni Fikir Dergisi (YFD). Temmuz 2023;15(30):24-38. doi:10.57205/yenifikirjournal.1309232
Chicago Bozkurt, Öznur. “Yeşil İşlerde Çalışan Mavi Yakalı İşgörenlerin Sürdürülebilirlik Farkındalıklarının İncelenmesi”. Yeni Fikir Dergisi 15, sy. 30 (Temmuz 2023): 24-38. https://doi.org/10.57205/yenifikirjournal.1309232.
EndNote Bozkurt Ö (01 Temmuz 2023) Yeşil İşlerde Çalışan Mavi Yakalı İşgörenlerin Sürdürülebilirlik Farkındalıklarının İncelenmesi. Yeni Fikir Dergisi 15 30 24–38.
IEEE Ö. Bozkurt, “Yeşil İşlerde Çalışan Mavi Yakalı İşgörenlerin Sürdürülebilirlik Farkındalıklarının İncelenmesi”, Yeni Fikir Dergisi (YFD), c. 15, sy. 30, ss. 24–38, 2023, doi: 10.57205/yenifikirjournal.1309232.
ISNAD Bozkurt, Öznur. “Yeşil İşlerde Çalışan Mavi Yakalı İşgörenlerin Sürdürülebilirlik Farkındalıklarının İncelenmesi”. Yeni Fikir Dergisi 15/30 (Temmuz 2023), 24-38. https://doi.org/10.57205/yenifikirjournal.1309232.
JAMA Bozkurt Ö. Yeşil İşlerde Çalışan Mavi Yakalı İşgörenlerin Sürdürülebilirlik Farkındalıklarının İncelenmesi. Yeni Fikir Dergisi (YFD). 2023;15:24–38.
MLA Bozkurt, Öznur. “Yeşil İşlerde Çalışan Mavi Yakalı İşgörenlerin Sürdürülebilirlik Farkındalıklarının İncelenmesi”. Yeni Fikir Dergisi, c. 15, sy. 30, 2023, ss. 24-38, doi:10.57205/yenifikirjournal.1309232.
Vancouver Bozkurt Ö. Yeşil İşlerde Çalışan Mavi Yakalı İşgörenlerin Sürdürülebilirlik Farkındalıklarının İncelenmesi. Yeni Fikir Dergisi (YFD). 2023;15(30):24-38.

YENİ FİKİR ULUSLARARASI AKADEMİK FİKİR ARAŞTIRMA DERGİSİ

Yeni Fikir International Journal of Academic Research and Ideas 

www.yenifikirdergisi.com / yenifikirjournal@gmail.com


ISSN:1308-941
e-ISSN: 2757-7120