It is known that moral and ethical values are sometimes ignored in educational activities. Cheating, which is one of these behaviors, can be handled within the ethical and unethical behaviors of students in the educational process. The purpose of this research is to examine the views of pre-service teachers about cheating behavior in the context of students, teachers and supervisors and to determine the reasons for cheating. In addition, it was tried to determine how pre-service teachers evaluated cheating behavior in the context of ethical and moral values. Phenomenological design, one of the qualitative research methods, was used in the study. The sample of the study consisted of 28 pre-service teacher determined by criterion sampling, one of the purposive sampling methods. The criterion of this research was determined as taking the Morality and Ethics in Education course at the undergraduate level in teacher education. A semi-structured interview form was used to collect the data. The data were analysed using content analysis technique in Nvivo qualitative analysis programme. Research findings show that students cheat for academic, emotional and systemic reasons. While the participants evaluated cheating behavior in terms of values; considered it in the context of supervisor, student and teacher.
Cheating, morals, ethics, pre-service teacher, qualitative research
Eğitim öğretim faaliyetlerinde ahlaki ve etik değerlerin kimi zaman göz ardı edildiği durumlar ile karşılaşıla bilinmektedir. Bu davranışlardan biri olan kopya çekme, eğitsel süreçler içinde öğrencilerin gerçekleştirdiği etik ve ahlaki olmayan davranışlar içerisinde ele alınabilir. Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının kopya çekme davranışına yönelik görüşlerinin öğrenci, öğretmen ve gözetmenin görevini icra etmesi açısından incelenmesi ve kopya çekme nedenlerinin belirlenmesidir. Ayrıca öğretmen adaylarının, kopya çekme davranışını etik ve ahlaki değerler bağlamında nasıl değerlendirdikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme ile belirlenmiş 28 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Bu araştırmanın ölçütü, öğretmen eğitiminde lisans eğitim seviyesinde Eğitimde Ahlak ve Etik dersini almak olarak belirlenmiştir. Verilerin toplanması için yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Nvivo nitel analiz programında veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma bulguları, öğrencilerinin akademik, duygusal ve sistemsel nedenlerden ötürü kopya çektiklerini göstermektedir. Katılımcılar kopya çekme davranışını değerler açısından değerlendirirken danışman, öğrenci ve öğretmen bağlamında ele almışlardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors |
|
Early Pub Date | April 29, 2023 |
Publication Date | April 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023Issue: 25 |