In recent years, Turkish TV series have been increasing their audience and popularity in the international arena, especially in the Middle East and the Balkans. Turkish origin TV series, which have a wide audience in Arab countries, attract great attention especially in the Kingdom of Morocco. In this study, the viewing status and reasons of Turkish TV series by Moroccan people are analyzed. In the study, within the scope of literature review, the relations between Turkey and the Kingdom of Morocco have been discussed historically. In addition, the historical development and current situation of the TV series industry in Turkey has been examined. Since quantitative data will be the basis for the research phase of the study, a survey data collection tool was used. Here, firstly, 500 participants were determined by simple random sampling method, and the questionnaires were delivered to the participants by online methods. The data obtained from the participants were analyzed using the SPSS 16.0 (Statistical Package for Social Sciences) statistical analysis program. One of the main findings of the study is that Turkish TV series are very popular among the participants. Here, the participants see the production quality of TV series as the main reason for preference. In addition, participants who watch Turkish TV series show a more positive opinion towards Turkish people and Turkey's touristic values compared to those who do not. This situation reveals that our TV series make positive contributions to the opinions about our country in the Kingdom of Morocco.
Son yıllarda Türkiye menşei televizyon dizileri, Orta Doğu ve Balkanlar başta olmak üzere uluslararası arenada izler kitlesini ve popülerliğini artırmaktadır. Arap ülkeleri genelinde geniş bir izler kitleye sahip olan Türk TV dizileri özellikle Fas Krallığı’nda da büyük alaka görmektedir. Bu çalışmada Türk dizilerinin Fas halkı tarafından izlenme eğilimleri ve nedenleri analiz edilmektedir. Çalışmada literatür taraması kapsamında, Türkiye Fas Krallığı ilişkileri tarihsel olarak ele alınmıştır. Ayrıca Türkiye’deki dizi sektörünün tarihsel süreçteki gelişimi ve günümüzdeki durumu incelenmiştir. Çalışmanın araştırma aşamasına nicel veriler temel teşkil edeceği için anket veri toplama tekniği kullanılmıştır. Burada öncelikle basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle 500 katılımcı belirlenmiş, anket formları katılımcılara çevrimiçi yöntemlerle ulaştırılmıştır. Katılımcılardan elde edilen veriler SPSS 16.0 (Statistical Package for Social Sciences) istatistik analiz programı kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın temel bulgularından biri Türkiye menşei TV dizileri katılımcılar arasında oldukça popüler olduğudur. Burada katılımcılar TV dizilerinin prodüksiyon kalitesini temel tercih nedeni olarak görmektedirler. Ayrıca Türk dizilerini takip eden katılımcılar izlemeyenlere kıyasla Türk halkına ve Türkiye’nin turistik değerlerine yönelik daha olumlu bir kanaat sergilemektedir. Bu durum TV dizilerimizin Fas Krallığı’nda ülkemize ilişkin kanaatlere olumlu katkılar sağladığını ortaya koymaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |