Research Article
BibTex RIS Cite

EXPERIMENTAL MARKETING IN HOTEL OPERATIONS

Year 2017, , 177 - 192, 22.12.2017
https://doi.org/10.29029/busbed.348950

Abstract

21’st century. Throughout marketing managers, brand managers,
marketing academics have adopted the classic marketing discipline. This
approach has defined consumers as rational decision-making, benefit-focused
individuals. Today's consumer, however, has become more emotional
decision-making individuals than rational decision-making individuals. Consumers
are not only concerned with the functional value of the product or service they
provide to them, but they also deal with the pleasant feelings they have
created and the additional value they create in their memory. In modern
marketing, businesses are trying to establish this additional value by creating
"experience" for their customers.




















Due to the humanity-based nature of the
tourism industry, consumer behavior has an important place in tourism
marketing. The analysis of consumer behavior in tourism is only possible with
the meaning of the product or service carried by the tourists and by
determining the factors that are effective in making the holiday purchase
decision. Along with the change of economic presentation, the process from
consumer to service, from service towards experiment, has revealed the concept
of experiential marketing.
               



Tourism products and services,
personalization and experience to have the quality of experience in terms of
experience in the economy is ahead in the race. This will provide an important
advantage in creating customer loyalty if it is guided and managed by hotel and
accommodation operators correctly. 

References

  • BABACAN, M. ve ONAT F.; (2002), “Postmodern Pazarlama Perspektifi”, Ege Akademik Bakış,2(1), 11-19. DURNA, U. Ve BABÜR, S; (2011), Otel İşletmelerinde Yenilik Uygulamaları”, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, Cilt 3, sayı 1. ERİN, Y.Y., KENNY, C.W.; (2008). “Relatıonshıps Among Experıentıal Marketıng, Experıentıal Value, And Customer Satısfactıon,” Journal of Hospitality & Tourism Research, Vol. 32, No. 3, 387-410. GÜNAY, N.G., (2008). “Deneyimsel Pazarlama: Süpermarketler Nasıl Deneyim Yaratabilirler?”, Muhan Soysal İşletmecilik Konferansı Bildiri Kitapçığı, ss. 181-192, 3-6 Eylül, Kıbrıs: ODTÜ Kuzey Kıbrıs Kampüsü. KABADAYI, TÜMER, E., KOÇAKALAN, A.; (2014), “Deneyimsel Pazarlama: Pazarlama’daki Artan Önemi”, İşletme Araştırma Dergisi http://www.isarder.org/isardercom/2014vol6issue1/vol.6_issue.1_article013.full.text.pdf KAZANÇOĞLU, İ., VENTURA, K., TATLIDİL, R.; (2011), “Deneyimsel Pazarlama Yaklaşımı ile Özel Alışveriş Klüplerine Yönelik Mobil Uygulamalar”), 16. Ulusal Pazarlama Kongresi, 22-25 Kasım. http://www.pazarlama.org.tr/dosyalar/22-02-2014-11-04-37.pdf#page=235 MURAT, N.; (2013) “Deneyimsel Pazarlamanın 3 Kritik Yararı”. http://www.pazarlamasyon.com/2013/04/deneyimsel-pazarlamanin-3-kritik-yarari/ ODABAŞI, Y.; (2004). “Müşteri İlişkilerinden Müşteri Deneyimine; Starbucks Falda Bakar mı”, Sabah Business, 22, 12-13, http://yavuzodabasi.wordpress.com. ORAL, S., ÇELİK, A. ; (2013), “Türkiye’yi Ziyaret Een Turistlerin Estetik Deneyimleri Üzerine Bir Arştırma”, İşletme Araştırmaları Dergisi, Cilt 5, Sayı 4. http://www.isarder.org/isardercom/2013vol5issue4/vol.5_issue.4_article11_full_text.pdf ÖZGÖREN, F. ; (2013), “Deneyimsel Markalama”, Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 3, Bahar. http://www.arastirmax.com/system/files/dergiler/128353/makaleler/3/1/arastrmx_128353_3_pp_1-19.pdf PAPATYA, N., PAPATYA, G., ve Güzel, Ö.; (2013), “Deneyimsel Değer Yaklaşımında Kritik Değer Sürücüleri: Muğla Bölgesinde Faaliyet Gösteren Dört ve Beş Yıldızlı Konaklama İşletmelerinde Bir Araştırma”, Uluslarası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Cilt 9, Sayı 19. http://www.ijmeb.org/index.php/zkesbe/article/view/376 PAPATYA, N., PAPATYA, G. VE HAMŞİOĞLU, A. B;(2011a), “Sürdürülebilir çevre ve kaynak tabanlı turizm: Eğirdir bölgesine ilişkin bir değerlendirme eleştirel/yapıcı bir yaklaşım”, 1-4 Aralık I. Uluslararası IV. Ulusal Eğirdir Turizm Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 221-236. PAPATYA, N., PAPATYA G., & ÖZDEMİR, Ş. (2011b);. “Deneyimsel pazarlama açısından Isparta ili ekolojik köy turizm potansiyelinin etkinleştirilmesine yönelik bir değerlendirme”, 1-4 Aralık I. Uluslararası IV. Ulusal Eğirdir Turizm Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 459-466. POULSSON, S.H.G., KALE, S.H.;(2004)., “The Experience Economy and Commercial Experiences. The Marketing Review”, 4(3),267-277. SALTIK, ARIKAN, I.; (2011), “Turizm Sektöründe Deneyimsel Pazarlama ve Tüketici Tercihleri Üzerine Etkisi”, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt 22, Sayı 2. SUNDBO, J., DARMER, P.; (2008), “Creating Experiences in the Experience Economy”, Edward Elgar Publishing, Bodmin, Cornwall. UYGUR, S., DOĞAN, S. ; (2013), “Deneyimsel Pazarlama’nın Müşteri Memnuniyeti Üzerine Etkisi: Restorantlar Üzerine Bir Araştırma”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimlar Dergisi, Sayı 37, Temmuz. http://www.arastirmax.com/system/files/dergiler/249/makaleler/37/arastrmx_249_pp__1.pdf YU, H., KO, H.T. ;(2012), “Integrating Kano model with strategic experiential modules in developing ICT-enabled services: An empirical study. Management Decision,” 50(1),7-20. Web Pages: http://www.adamevehotels.com/luxury_hotel/parties/tr/musicConcept.aeh http://www.gezirezervasyonu.com/ucak-kabini-odali-havaalani-oteli-yotel/ http://www.gezikolik.com/tr/Gezelim_Gorelim/Genel_Bilgiler/Italya/Dunyanin _En_%E2%80%9CHip%E2%80%9D_Otelleri_/e_4022.aspx http://www.meetschmitt.com/Media/Turkish/Pazarlamanin%20en%20Yeni%20Gozdesi%201-4.pdf http://prezi.com/ft00-4mox54y/1-deneyimsel-pazarlama-kavrami/ http://www.ulviyaman.com/blog/bilgi-belge/deneyimsel-pazarlama/
Year 2017, , 177 - 192, 22.12.2017
https://doi.org/10.29029/busbed.348950

Abstract

References

  • BABACAN, M. ve ONAT F.; (2002), “Postmodern Pazarlama Perspektifi”, Ege Akademik Bakış,2(1), 11-19. DURNA, U. Ve BABÜR, S; (2011), Otel İşletmelerinde Yenilik Uygulamaları”, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, Cilt 3, sayı 1. ERİN, Y.Y., KENNY, C.W.; (2008). “Relatıonshıps Among Experıentıal Marketıng, Experıentıal Value, And Customer Satısfactıon,” Journal of Hospitality & Tourism Research, Vol. 32, No. 3, 387-410. GÜNAY, N.G., (2008). “Deneyimsel Pazarlama: Süpermarketler Nasıl Deneyim Yaratabilirler?”, Muhan Soysal İşletmecilik Konferansı Bildiri Kitapçığı, ss. 181-192, 3-6 Eylül, Kıbrıs: ODTÜ Kuzey Kıbrıs Kampüsü. KABADAYI, TÜMER, E., KOÇAKALAN, A.; (2014), “Deneyimsel Pazarlama: Pazarlama’daki Artan Önemi”, İşletme Araştırma Dergisi http://www.isarder.org/isardercom/2014vol6issue1/vol.6_issue.1_article013.full.text.pdf KAZANÇOĞLU, İ., VENTURA, K., TATLIDİL, R.; (2011), “Deneyimsel Pazarlama Yaklaşımı ile Özel Alışveriş Klüplerine Yönelik Mobil Uygulamalar”), 16. Ulusal Pazarlama Kongresi, 22-25 Kasım. http://www.pazarlama.org.tr/dosyalar/22-02-2014-11-04-37.pdf#page=235 MURAT, N.; (2013) “Deneyimsel Pazarlamanın 3 Kritik Yararı”. http://www.pazarlamasyon.com/2013/04/deneyimsel-pazarlamanin-3-kritik-yarari/ ODABAŞI, Y.; (2004). “Müşteri İlişkilerinden Müşteri Deneyimine; Starbucks Falda Bakar mı”, Sabah Business, 22, 12-13, http://yavuzodabasi.wordpress.com. ORAL, S., ÇELİK, A. ; (2013), “Türkiye’yi Ziyaret Een Turistlerin Estetik Deneyimleri Üzerine Bir Arştırma”, İşletme Araştırmaları Dergisi, Cilt 5, Sayı 4. http://www.isarder.org/isardercom/2013vol5issue4/vol.5_issue.4_article11_full_text.pdf ÖZGÖREN, F. ; (2013), “Deneyimsel Markalama”, Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 3, Bahar. http://www.arastirmax.com/system/files/dergiler/128353/makaleler/3/1/arastrmx_128353_3_pp_1-19.pdf PAPATYA, N., PAPATYA, G., ve Güzel, Ö.; (2013), “Deneyimsel Değer Yaklaşımında Kritik Değer Sürücüleri: Muğla Bölgesinde Faaliyet Gösteren Dört ve Beş Yıldızlı Konaklama İşletmelerinde Bir Araştırma”, Uluslarası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Cilt 9, Sayı 19. http://www.ijmeb.org/index.php/zkesbe/article/view/376 PAPATYA, N., PAPATYA, G. VE HAMŞİOĞLU, A. B;(2011a), “Sürdürülebilir çevre ve kaynak tabanlı turizm: Eğirdir bölgesine ilişkin bir değerlendirme eleştirel/yapıcı bir yaklaşım”, 1-4 Aralık I. Uluslararası IV. Ulusal Eğirdir Turizm Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 221-236. PAPATYA, N., PAPATYA G., & ÖZDEMİR, Ş. (2011b);. “Deneyimsel pazarlama açısından Isparta ili ekolojik köy turizm potansiyelinin etkinleştirilmesine yönelik bir değerlendirme”, 1-4 Aralık I. Uluslararası IV. Ulusal Eğirdir Turizm Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 459-466. POULSSON, S.H.G., KALE, S.H.;(2004)., “The Experience Economy and Commercial Experiences. The Marketing Review”, 4(3),267-277. SALTIK, ARIKAN, I.; (2011), “Turizm Sektöründe Deneyimsel Pazarlama ve Tüketici Tercihleri Üzerine Etkisi”, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt 22, Sayı 2. SUNDBO, J., DARMER, P.; (2008), “Creating Experiences in the Experience Economy”, Edward Elgar Publishing, Bodmin, Cornwall. UYGUR, S., DOĞAN, S. ; (2013), “Deneyimsel Pazarlama’nın Müşteri Memnuniyeti Üzerine Etkisi: Restorantlar Üzerine Bir Araştırma”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimlar Dergisi, Sayı 37, Temmuz. http://www.arastirmax.com/system/files/dergiler/249/makaleler/37/arastrmx_249_pp__1.pdf YU, H., KO, H.T. ;(2012), “Integrating Kano model with strategic experiential modules in developing ICT-enabled services: An empirical study. Management Decision,” 50(1),7-20. Web Pages: http://www.adamevehotels.com/luxury_hotel/parties/tr/musicConcept.aeh http://www.gezirezervasyonu.com/ucak-kabini-odali-havaalani-oteli-yotel/ http://www.gezikolik.com/tr/Gezelim_Gorelim/Genel_Bilgiler/Italya/Dunyanin _En_%E2%80%9CHip%E2%80%9D_Otelleri_/e_4022.aspx http://www.meetschmitt.com/Media/Turkish/Pazarlamanin%20en%20Yeni%20Gozdesi%201-4.pdf http://prezi.com/ft00-4mox54y/1-deneyimsel-pazarlama-kavrami/ http://www.ulviyaman.com/blog/bilgi-belge/deneyimsel-pazarlama/
There are 1 citations in total.

Details

Subjects Economics
Journal Section Articles
Authors

Luan Vardarı

Dena Arapı

Publication Date December 22, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Vardarı, L., & Arapı, D. (2017). EXPERIMENTAL MARKETING IN HOTEL OPERATIONS. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(-), 177-192. https://doi.org/10.29029/busbed.348950