Gelişen
teknoloji ile birlikte kişilerin tasarruflarını değerlendirebileceği yatırım
alanları giderek genişlemektedir. Önemli olan çeşitliliği giderek artan yatırım
araçları arasında doğru karar vererek tasarrufları artırmaktır. Alınabilecek
yanlış yatırım kararları kişilerin tasarruflarının ve piyasaya olan güvenlerinin
azalmasına neden olmaktadır. Bu konularda doğru karar verebilmek için gerekli
bilgileri elde ve analiz etmeyi sağlayacak olan finansal okuryazarlığın önemi tüm
dünyada gün geçtikçe artmaktadır. Finansal okuryazarlık, kişilerin gelirleri
ile giderlerini etkin bir şekilde yöneterek düzgün bir bütçe oluşturmalarını,
tasarruf ile yatırım konularında tüm verileri dikkate alarak etkin kararlar
alınmasını ve böylece kişilerin finansal durumlarının iyileşmesini sağlayan
süreçtir. Finansal okuryazarlık tüm toplumda
olduğu gibi üniversite öğrencileri için de önemli bir kazançtır. Bu çalışmada finansal
okuryazarlık ile ilgili bilgilerini değerlendirmek amacı ile işletme programı
öğrencilerine anket çalışması yapılmıştır. Elde edilen veriler istatistiksel
yöntemlerle analiz edilmiştir. Öğrencilerin aynı eğitimi almasına rağmen
finansal okuryazarlık düzeylerinin ve bu konuya ilgilerinin demografik,
cinsiyet ve hane geliri gibi unsurlardan etkilendiği tespit edilmiştir.
Areas of investment in which
individuals can evaluate their savings along with developing technology have
become wide. What matters is to be able to decide correctly among
ever-increasing variety of investment tools and ensure increase. Potential mistaken
investment decisions lead to decrease in individuals’ trust in the market and
their savings. The importance of financial literacy, which includes obtaining
the information necessary to make the right decisions in these matters and
analysing the acquired information correctly, is increasing day by day all over
the world. Financial literacy is a
process in which individuals’ arranging an appropriate budget in a way to
manage their incomes and outcomes efficiently, making effective decisions by
taking all the data in investment topics into account and by doing so ensuring
the development of individuals’ financial situations. Financial literacy is a significant gain not
only for society but also for students. In this study, a questionnaire was
administered to business administration students in order to evaluate their
knowledge for financial literacy. As a result, it has been determined that most
of the students do not plan about the future, they can only answer very simple
questions in the calculations although they have to take lessons for financial
literacy, that they have fewer knowledge about investment instruments and
financial literacy levels.
Financial Literacy Saving Investment Budget Vocational High School Business Administration Students
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |