Bu çalışmada, Afrika kıtasında
bulunan 52 ülke arasından verilerin elverişlilik durumuna göre seçilen 33
Afrika ülkesinin, 1995-2014 yıllarına ait verilerinden yararlanılarak insani
gelişme ile ekonomik büyüme arasındaki ilişki incelenmiştir. Çalışmamızda;
insani gelişme endeksi bağımlı değişken, eğitim harcamaları, kişi başına düşen
sağlık harcamaları ve GSYH ise bağımsız değişkenler olarak seçilmiştir. Analiz
kısmında öncelikle serilerin yatay kesit bağımlılıkları incelenmiştir. Daha
sonra panel durağanlık testleri kullanılarak serilerin durağanlık seviyeleri
test edilmiştir. Seriler durağan hale geldikten sonra, panel ARDL kısa dönem
analizi sonucunda insani gelişme ile gelir değişkeni arasında pozitif ve
anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Fakat insani gelişme ve eğitim değişkeni
arasındaki ilişki negatif ve anlamlı bulunmuştur. İnsani gelişme ve sağlık
değişkeni arasındaki ilişkinin ise pozitif fakat istatistiksel olarak anlamsız
olduğu belirlenmiştir. Kısa dönem analiz sonuçlarının aksine uzun dönem ARDL sonuçlarına
göre insani gelişme ve gelir değişkeni arasındaki ilişki negatif ve
istatistiksel olarak anlamlı, insani gelişme ile hem eğitim hem de sağlık
değişkenleri arasındaki ilişki ise pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı
oldukları tespit edilmiştir. Dumitrescu-Hurlin panel nedensellik testi
sonuçlarına göre insani gelişme ile gelir, sağlık ve eğitim değişkenlerinin %5
anlamlılık düzeyinde karşılıklı olarak birbirlerinin nedeni olduğu tespit
edilmiştir. Bütün bu sonuçlardan hareketle teorinin de öngördüğü gibi Afrika
ülkeleri için ekonomik büyümeyi açıklamada sadece gelir değişkenin göz önünde
bulundurulmasının yeterli olmadığı buna ilave olarak eğitim ve sağlık
değişkenlerinin de hesaba katılmasının doğru olacağı tespit edilmiştir.
Politika yapıcılar ekonomik büyüme ve kalkınma planları yaparken etki gücünü
göz önünde bulundurarak kısa dönemde gelir değişkenini, uzun dönemde ise eğitim
değişkenini temel alan politikaları devreye sokmalıdır.
This study examined the relationship between human development and economic growth by using data from the 1995 to 2014 years of the 33 African countries selected according to the availability of data from 52 countries in the African continent. In our study; human development index was selected as the dependent variable, education expenditure, health expenditure per capita and GDP were selected as independent variables. In the analysis section, primarily cross-sectional dependence of series was examined. Then, stationary levels of series were tested by using panel stationary tests. After the series became stationary, as a result of panel ARDL short-run analysis a positive and significant relationship was detected between human development and income variables. But the relationship between human development and education variables was found to be negative and significant. However, the relationship between human development and health variables has been identified to be positive but not statistically significant. In contrast to the results of the short run analysis, according to long-run ARDL results, the relationship between human development and income variables was negative and statistically significant, the relationship between human development with both education and health variables were found to be positive and statistically significant. According to Dumitrescu-Hurlin panel causality test results, human development and income, health and education were found to be mutually interrelated at the 5% significance level. Based on these results, as also predicted by theory, it was determined that not only income variable but also education and health variables should be considered in explaining economic growth for African countries. While policymakers are making economic growth and development plans, they should implement the policies based on the income variable in the short run and the education variable in the long run with regard to the power of influence.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |