It is an unchanging situation that human being asks others opinions and comments during the process of decision making. In today's Big Data Age, where the fast access to information is easily made with smartphones, tablets and computers; opinions, information and comments are shared on every topic, especially on the internet. Text Mining which is used to extract useful information from opinions and comments for both personal and institutional basis has become one of the most researched subjects in recent years. Text Mining has been divided into different areas over time and the areas of Opinion Mining or Sentiment Analysis have been emerged. Today, people not only use social media tools, blogs, forums to share information and ideas, but also use those platforms to evaluate the products/services which they purchased over the internet. This study aims to analyze comments of foreign customers who used airports of Ataturk and Sabiha Gokcen in Istanbul. Opinion Mining and Sentiment Analysis will present an inference for the operator of the 3rd Airport in Istanbul. As a result of the analysis it is understood that people complain about the crowd, the expensive, the rude, the lost baggage, the difficulties and the flight delays.
Öteden beri insanoğlunun
karar verme süreçlerinde başkalarının görüş ve yorumlarına başvurması
değişmeyen bir durumdur. Bilgiye hızlıca erişimin akıllı telefonlar, tabletler
ve bilgisayarlarla yapıldığı günümüz Büyük Veri Çağı’nda özellikle internet
ortamlarında her konu hakkında görüşler, bilgiler ve yorumlar paylaşılmaktadır.
Bu bilgi, görüş ve yorumlardan hem kişisel hem kurumsal bazda faydalı bilgiler
çıkarsamak amacıyla kullanılan Metin Madenciliği son yıllarda en çok
araştırılan konulardan biri haline geline gelmiştir. Metin Madenciliği zamanla
çeşitli alanlara ayrılmış ve Görüş madenciliği veya Duygu Analizi alanları
ortaya çıkmıştır. Günümüzde insanlar sosyal medya araçlarını, blogları,
forumları sadece bilgi ve düşünce paylaşmak için kullanmakla kalmayıp, internet
üzerinden satın alıp kullandıkları ürün/hizmet ile alakalı bilgileri de bu
ortamlar aracılığıyla değerlendirmektedir. Bu çalışma İstanbul’daki Atatürk ve
Sabiha Gökçen havalimanlarını kullanan yabancı müşterilerin bir internet
sitesinde yaptıkları yorumları Görüş ve Duygu Madenciliği ile analiz etmeyi ve İstanbul’da
kurulmuş olan 3. Havalimanı işletmecisi için bir çıkarsama sunmayı amaçlamaktadır.
Analizler sonucu insanların kalabalıktan, pahalılıktan, kabalıktan, kayıp
bavullardan, zorluklardan ve uçuş rötarlarından şikâyet ettikleri
anlaşılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |