Research Article
BibTex RIS Cite

PARA SEVGİSİNİN VERGİ AHLAKI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Year 2009, Volume: 2 Issue: 3, 51 - 78, 01.11.2009

Abstract

Amaç: Bu araştırmanın amacı para sevgisinin vergi ahlakı üzerindeki
etkisini belirlemektir.
Metodoloji/Yaklaşım: Para sevgisinin vergi ahlakı üzerindeki etkisini
belirlemek amacıyla Giresun ilinde faaliyet gösteren 42 Serbest Muhasebeci
ve Serbest Muhasebeci Mali Müşavir üzerinde anket uygulanmıştır. Para
sevgisi dört faktörle ölçülmüş ve bu dört faktörün vergi ahlakı üzerindeki
etkisi yapısal eşitlik modeli vasıtasıyla değerlendirilmiştir.
Bulgular: Para sevgisini ölçen dört faktörün (zenginlik, motivasyon, başarı
ve önem) vergi ahlakı üzerinde olumsuz etkisi olduğu tespit edilmiştir.
Bu faktörlerden en önemlisi motivasyon faktörüdür. Diğerleri ise önem
sırasına göre zenginlik, başarı ve önem faktörleridir.
Orjinallik/Değer: Bu araştırma vasıtasıyla vergi kaçırmanın nedenlerinden
biri olan vergi ahlaksızlığının temellerinden biri olan para sevgisi
irdelenmeye çalışılmıştır.

References

  • Yayla, H.E. ve Cengiz, E. 2006a. “ Muhasebe Bürolarından Algılanan Hizmet Kalitesi Ve Mükelleflerin Tatmin Düzeylerine Yönelik Yapısal Bir Model Önerisi – I”, Muhasebe ve Finansman Dergisi (MUFAD), Ocak, Sayı:29, ss.176-181.
  • Yayla, H.E. ve Cengiz, E. 2006b. “ Muhasebe Bürolarından Algılanan Hizmet Kalitesi Ve Mükelleflerin Tatmin Düzeylerine Yönelik Yapısal Bir Model Önerisi – II”, Muhasebe ve Finansman Dergisi (MUFAD), Temmuz, Sayı:31, ss.175-183.

THE EFFECT OF THE LOVE OF MONEY ON TAX MORALE

Year 2009, Volume: 2 Issue: 3, 51 - 78, 01.11.2009

Abstract

Purpose: This paper examines the effect of the love of money on tax
morale.
Methodology/Approach: The study is including a survey developed from
Du and Tang (2005) and World Values Survey (2007). We applied the
survey to 42 Certified Public Accountants in Giresun province of Turkiye to
measure their perception(s) of the effect of tax-payers’ love of money on
tax morale. We used Structural Equation Modeling.
Findings: The results of this study suggest that 4 factors (Rich, Motivator,
Success and Important) of the love of money have negative effect on
tax morale. The motivator has the most significant effect on tax morale
where rich, success and important have also significant negative effects
respectively.
Originality/value: The paper provides useful information on one of the
reasons of tax evasion.

References

  • Yayla, H.E. ve Cengiz, E. 2006a. “ Muhasebe Bürolarından Algılanan Hizmet Kalitesi Ve Mükelleflerin Tatmin Düzeylerine Yönelik Yapısal Bir Model Önerisi – I”, Muhasebe ve Finansman Dergisi (MUFAD), Ocak, Sayı:29, ss.176-181.
  • Yayla, H.E. ve Cengiz, E. 2006b. “ Muhasebe Bürolarından Algılanan Hizmet Kalitesi Ve Mükelleflerin Tatmin Düzeylerine Yönelik Yapısal Bir Model Önerisi – II”, Muhasebe ve Finansman Dergisi (MUFAD), Temmuz, Sayı:31, ss.175-183.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Issue
Authors

Hilmi Erdoğan Yayla This is me

Mehmet Ferhat Özbek This is me

Mehmet Hanefi Topal

Ekrem Cengiz

Publication Date November 1, 2009
Submission Date May 1, 2009
Acceptance Date August 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 2 Issue: 3

Cite

APA Yayla, H. E., Özbek, M. F., Topal, M. H., Cengiz, E. (2009). PARA SEVGİSİNİN VERGİ AHLAKI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Journal of Accounting and Taxation Studies, 2(3), 51-78.

Creative Commons Lisansı
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.