Cilt 7, Sayı 13, Sayfalar 45 - 70 2017-04-30

İngiliz Edebiyatının Toplumsal Misyonu ve Sömürgecilik
The Social Mission of English Literature and Colonialism

Ahmet Kayıntu [1]

207 518

Bu çalışma İngiliz edebiyatı disiplininin ortaya çıkması ve yükselişi, Hindistan’daki sömürge vatandaşlarını uygarlaştırma ve İngiltere’de orta sınıfın eğitilmesi amacına matuf olarak şekillendiğini ortaya koymaktadır. Birinci işlev için İngiliz edebiyatının içeriği Hindistan’daki İngiliz sömürge yönetiminin idari ve politik ihtiyaçlarıyla uyumlu hale getirilirken; ikinci işlev olarak iç kamuoyunda toplumsal ve politik kontrolü sağlamak amacıyla İngiliz orta sınıfının eğitilmesi gündeme gelmiştir. Bu hedeflere ulaşmak için İngiliz edebiyatı, din ve filoloji gibi yerleşik toplumsal kurumlar ve rakipler arasındaki yerini ve varlığını sağlamlaştırmaya gereksinim duymaktaydı. İngiliz edebiyatının İngiltere ve denizaşırı ülkelerde ortaya çıkışı ve yükselişi, aynı zamanda daha önce İngiltere’de yürürlüğe konulamayan yeni girişimlerin ve deneyimlerin yerleşik hale gelme biçimlerine de işaret etmektedir.

This study sets out to demonstrate that the emergence and rise of the discipline of English literature was moulded by the colonial mission of civilizing colonial subjects in India and educating the middle class in England. The former one that is the civilizing mission was an adaptation of the content of English literature to the administrative and political imperatives of British colonial rule in India while the latter the educating mission was in turn proved to be support education of English middle class for social and political control in domestic affairs. In order to realise this aim English literature had to prove its own existence among its other traditional social institutions or rivals such as religion, and philology. The emergence and rise of English literature in England and overseas also demonstrate the ways of establishment of the new attempts and experimentations in colonies which could not be put into action in England before.

  • ARNOLD, Matthew. (1962). CPW, III, Lectures and Essays in Criticism. (1960) The Complete Works of Matthew Arnold. Ed. R.H. Super, 11 Vols. Ann Arbor. Michigan. (1973). English Literature and Irish Politics.
  • BALDICK, Chris. (1983). The Social Mission of English Criticism: 1848-1932. Clarendon Press Oxford.
  • BRANTLINGER, Patrick. (2009). Victorian Literature and Postcolonial Literature. Edinburgh University Press.
  • EAGLETON, Terry. (2008). Literary Theory: An Introduction, University of Minnesota Press.
  • GARDINER, Michael. (2012). The Return of England in English Literature. Palgrave Macmillan.
  • GORDON, G.S.( 1946). The Discipline of Letters, and Other Essays. Oxford.
  • HOBSON, J.A.(1972). Imperialism: A Study. Ann Arbor: University of Michigan Press.
  • JAFFE, Audrey. (2002). Modern and Postmodern Theories of Prose Fiction. A Companion to The Victorian Novel. (ed.) Patrick Brantlinger ve William B. Thesing. Blackwell.
  • MACAULY, Thomas Babington. (1965). Minute on Indian Education. (1835) Selections from Educational Records.
  • Part I. (1781-1839). Edited by H. Sharp. Calcutta: Superintendent. Government Printing, Reprint. Delhi: National Archives of India.
  • O’CONNOR, Ulrick. (ed.). (1998). The James We Know. (Cork: Mercier Press, 1967). Stephen Regan. (ed.).The Eagleton Reader. Blackwell. 1998.
  • OGDEN, C.K. and RICHARDS, I. A. (1923). The Meaning of Meaning.
  • PARRINDER, Patrick. (1977). Authors and Authority:A Study of English Literary Criticism and Its Relation to Culture: 1750-1900.
  • REGAN, Stephen. (ed.). (1998). The Eagleton Reader. Blackwell.
  • RICHARDS, I. A.. (1926). Science and Poetry. Londra.
  • SAID, Edward W. (1994). Culture and Imperialism. Vintage.
  • The Original Herald. (1825). Vol. 56. No. 16-April.
  • VISWANATHAN, Gauri. (2015). Masks of Conquest: Literary Study and British Rule in India. Columbia UP. Preface to the Twenty-fifth Anniversary Edition of, Masks of Conquest: Literary Study and British Rule in India.
  • WILLIAMS, Raymond. Keywords: A Vocabulary of Culture and Society. 1976.
  • WILSON J. Dover. (ed.) The Schools of England: A Study in Renaissance. 1928
Konular Dil Bilim
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Ahmet Kayıntu
E-posta: akayintu@bingol.edu.tr

Bibtex @araştırma makalesi { busbed310636, journal = {Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi}, issn = {1309-6672}, address = {Bingöl Üniversitesi}, year = {2017}, volume = {7}, pages = {45 - 70}, doi = {}, title = {İngiliz Edebiyatının Toplumsal Misyonu ve Sömürgecilik}, language = {tr}, key = {cite}, author = {Kayıntu, Ahmet} } @araştırma makalesi { busbed310636, journal = {Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi}, issn = {1309-6672}, address = {Bingöl Üniversitesi}, year = {2017}, volume = {7}, pages = {45 - 70}, doi = {}, title = {The Social Mission of English Literature and Colonialism}, language = {en}, key = {cite}, author = {Kayıntu, Ahmet} }
APA Kayıntu, A . (2017). İngiliz Edebiyatının Toplumsal Misyonu ve Sömürgecilik. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (13), 45-70. Retrieved from http://busbed.bingol.edu.tr/issue/29047/310636
MLA Kayıntu, A . "İngiliz Edebiyatının Toplumsal Misyonu ve Sömürgecilik". Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7 (2017): 45-70 <http://busbed.bingol.edu.tr/issue/29047/310636>
Chicago Kayıntu, A . "İngiliz Edebiyatının Toplumsal Misyonu ve Sömürgecilik". Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7 (2017): 45-70
RIS TY - JOUR T1 - İngiliz Edebiyatının Toplumsal Misyonu ve Sömürgecilik AU - Ahmet Kayıntu Y1 - 2017 PY - 2017 N1 - DO - T2 - Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 45 EP - 70 VL - 7 IS - 13 SN - 1309-6672- M3 - UR - Y2 - 2017 ER -
EndNote %0 Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi İngiliz Edebiyatının Toplumsal Misyonu ve Sömürgecilik %A Ahmet Kayıntu %T İngiliz Edebiyatının Toplumsal Misyonu ve Sömürgecilik %D 2017 %J Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi %P 1309-6672- %V 7 %N 13 %R %U