Yapılan bu araştırmada lise öğrencilerinin problemli sosyal medya kullanımı ve bilişsel çarpıtmaları arasında bir ilişki olup olmadığı tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırma grubunu Bingöl İlinin değişik liselerinde okuyan 419 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma grubunun örnekleminde uygun örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak kişisel bilgi formu, düşünme türleri ölçeği ve sosyal medya bozukluğu ölçeği kullanılmıştır.
Verileri analiz etmek için bağımsız t testi, pearson korelasyon analizi, ANOVA ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda problemli sosyal medya kullanımının cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermediği ancak yaşa göre anlamlı düzeyde farklılaştığı tespit edilmiştir. Ayrıca araştırma sonucunda felaketleştirme ve etiketleme bilişsel çarpıtmalarının problemli sosyal medya kullanımını anlamlı düzeyde yordadığı, bilişsel çarpıtmaların cinsiyete göre ise kızların lehinde anlamlı şekilde bir farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Araştırmanın bilişsel çarpıtmalar açısından yaşa göre anlamlı düzeyde bir farlılık olduğu bulunmuştur. Bu araştırma bulgularına göre bilişsel çarpıtma ve problemli sosyal medya kullanımı arasındaki ilişkinin pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
problemli sosyal medya kullanımı bilişsel çarpıtmalar lise öğrencileri
Lise öğrencilerinin problemli sosyal medya kullanımı ve bilişsel çarpıtmaları arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi konulu makale çalışmamda bilgisi ve emeğiyle yanımda olan yüksek lisans tez danışmanım Doç. Dr. Yüksel EROĞLU’na bilgi ve tecrübesiyle bana yol gösteren doktora danışmanım değerli hocam Doç. Dr. Adem PEKER'e teşekkür ederim. Makalemin hazırlanması sürecinde daima yanımda duran biricik eşim sevgili oğluma teşekkür ederim.
In this study, it was aimed to determine whether there is a relationship between high school students' problematic social media use and cognitive distortions. The research group consisted of 419 students studying in different high schools of Bingöl Province. Convenience sampling method was preferred in the sample of the research group. Personal information form, thinking types scale and social media disorder scale were used as data collection tools in this study.
Independent t-test, pearson correlation analysis, ANOVA, and multiple linear regression analysis were used to analyze the data. As a result of the research, it was determined that the use of problematic social media did not show a significant difference according to gender, but the use of problematic social media differed significantly according to age. In addition, as a result of the research, it was determined that cognitive distortions of catastrophizing and labeling significantly predicted problematic social media use, and cognitive distortions showed a significant difference in favor of girls according to gender. It was found that there was a significant difference according to age in terms of cognitive distortions. According to the findings of this research, it has been determined that there is a positive and significant relationship between cognitive distortion and problematic social media use.
Cognitive distortions high school students problematic social media use social media
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikoloji |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |