Bu çalışmanın amacı, tüketici
etnosentrizmi, algılanan kalite ve marka sadakatinin marka kişiliği üzerindeki
etkilerinin belirlenmesidir. Çalışmada ayrıca tüketici etnosentrizminin algılanan
kalite ve marka sadakati üzerindeki etkileri de incelenmektedir. Araştırmanın
ana evreni olarak belirlenen Doğu Karadeniz Bölgesi’nde (Artvin, Rize, Trabzon,
Gümüşhane) ikamet eden tüketicilerden kolayda örnekleme yöntemi ile belirlenen 806
kişiye yüz yüze anket uygulanmıştır. Eksik ve hatalı anketlerin elenmesinden
sonra kullanılabilir 560 anket elde edilmiştir. Araştırma kapsamında elde
edilen verilerin güvenilirliklerinde cronbach alfa yöntemi, geçerliliklerinde
ise faktör analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında oluşturulan
hipotezlerin test edilmesinde çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır.
Analiz sonucunda genel olarak
tüketici etnosentrizmi, algılanan kalite ve marka sadakatinin marka kişiliği
üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu tespit edilmiştir. Çalışma sonucunda elde
edilen diğer bir bulgu ise tüketici etnosentrizminin marka sadakati ve
algılanan kalite üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğudur. Bu bulgular
doğrultusunda, gıda sektöründeki ulusal markalı işletmelerin reklam, satış
çabaları, halkla ilişkiler gibi tutundurma faaliyetlerini iyi şekilde
kullanarak krem çikolata markasında tüketicilerin kişilik özelliklerini
hissetmelerini sağlamaları hem ulusal markalı işletmelere hem de tüketicilere
önemli derecede fayda sağlayabilir. Ayrıca, söz konusu sektörde etnosentrik
eğilimin artması algılanan kalite ve marka sadakatini de olumlu yönde
etkileyebilir.
Tüketici etnosentrizmi marka kişiliği marka sadakati algılanan kalite krem çikolata
The purpose of this study is to determine the effects of perceived quality and brand loyalty of consumer ethnocentrism on brand personality. The study also examines the effects of consumer ethnocentrism on perceived quality and brand loyalty. In the eastern Black Sea region (Artvin, Rize, Trabzon, Gumushane), which was determined as the main universe of the study, a face-to-face survey was applied to 806 people determined by convenience sampling method. After the elimination of incomplete and incorrect surveys, 560 questionnaires were obtained. The Cronbach Alpha method was used for the reliability of the data and factor analysis method was used for their validity. Multiple linear regression analysis was used for testing hypotheses. As a result of the analysis, it has been determined that consumer ethnocentrism, perceived quality and brand loyalty have a significant effect on brand personality. Another finding of the study is that consumer ethnocentrism has a significant influence on brand loyalty and perceived quality. In line with these findings, the use of promotional activities such as advertising, sales efforts and public relations of the national branded companies in the food sector can provide a significant benefit to both national branded businesses and consumers by ensuring that consumers feel their personality characteristics in the cream chocolate brand. Moreover, the increase in the ethnocentric trend in the sector may also affect perceived quality and brand loyalty.
Consumer ethnocentrism brand personality brand loyalty perceived quality cream chocolate
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |