Günümüzde benzer fiyat ve kalitede ürünlerin satılması
ikame mal alternatiflerini artmıştır. Bu durum marka sadakatinin sağlanmasını
güçleştirmiştir. Perakende sektöründe birçok ürün sunulması, bu hizmeti sunan
satış noktalarının artması, tüketicilerin ikame mallara yönelmelerini
kolaylaştırmıştır. Bu bağlamda işletmelerin farklılaşması için fiyat ve kalite
dışında etkin bir tedarik zinciri yönetimi sergilemeleri gerekmektedir.
Çalışmada, BIST-Perakende Ticaret Sektörü’nde bulunan
market zincirlerinin tedarik zinciri yönetimi açısından finansal performans
kriterlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca bu market zincirlerinin Çok
Kriterli Karar Verme (ÇKKV) teknikleriyle finansal performansları karşılaştırılmıştır.
Karşılaştırmada tedarik zinciri yönetimiyle ilgili finansal raporlardaki ve finansal
raporlar dışındaki veriler değerlendirmeye alınmıştır.
BIST-Perakende Ticaret Sektörü’de 12 perakende
işletmesi bulunmaktadır. Bunların 5 tanesi market zinciridir. Bu işletmeler Bim,
Migros, Carrefoursa, Bizim Toptan ve Şok’dur. Market zincirleri 2 ana, 22 alt
kritere göre tedarik zinciri yönetimi açısından incelenmiş ve finansal
performansları değerlendirilmiştir. Değerlendirmede ÇKKV tekniklerinden TOPSIS
kullanılmıştır. Değerlendirme sonucunda Migros birinci, Bim ikinci, Bizim
Toptan üçüncü, Carrefoursa dördüncü ve Şok beşinci sırada yer almıştır.
Tedarik Zinciri Yönetimi Finansal Performans BIST-Perakende ve Ticaret Sektörü
Nowadays, the sale of products of similar price and
quality increased the alternatives of substitution goods. This situation made
it difficult to achieve brand loyalty. The introduction of many products in the
retail sector, the increase in the sales points that provide this service,
facilitated the consumers' orientation to the substitute goods. In this
context, enterprises need to demonstrate an effective supply chain management
outside of price and quality for differentiation.
The aim of this study is to determine the financial
performance criteria of the supply chain management of the market chains in the
BIST-Retail Trade Sector. In addition, the financial performance of these
market chains with Multi Criteria Decision Making (CRC) techniques was
compared. In the comparison, data other than financial reports and financial
reports related to supply chain management were evaluated.
There are 12 retail businesses in BIST-Retail Trade
Sector. 5 of them are market chains. These businesses are Bim, Migros,
Carrefoursa, Bizim Toptan, Şok. Market chains were analyzed in terms of supply
chain management according to 2 main and 22 sub-criteria and their financial
performances were evaluated. TOPSIS was used in the evaluation. As a result of
the evaluation, Migros ranked first, Bim second, Bizim Toptan third,
Carrefoursa fourth and Şok fifth.
Supply Chain Management Financial Performance BIST-Retail and Trade Sector
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |