Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AL-MAṬLAB AL-AʿLĀ, AL-MAḲṢAD AL-AḲSĀ: KAMĀLPĀSHĀZĀDA’S RİSĀLA FĪ ʿILM ĀDĀB AL-BAḤS

Yıl 2019, , 363 - 390, 27.12.2019
https://doi.org/10.29029/busbed.589543

Öz

Disputation theory in Islamic thought called as ādāb
al-baḥs̠ va al-munāẓara was systemized by Shams al-Dīn Muḥamad al-Samarḳandī
(d.722/1322).  After al-Samarḳandī, this
theory has had a specific tradition in virtue of epistles, commentaries and
super-commanteries. For this reason, al-jadal that is based on Aristotle’s
Topics and al-ḫilāf that is known as Islamic jurispuridential disputation
theory has been succeeded by ādāb al-baḥs̠ va al-munāẓara. The most seminal
ādāb works was written in Ottoman milieu. For instance, Ḥusayn Shah Adanavī
(d.1050/1640)’s al-Ḥusayniyya prevailed in Ottoman madrasahs instead of al-Samarqandī’s
Risāla fī Ādāb al-baḥs̠. Sāçaqlīzāda Muḥamad Afandī (d.1145/1732)’s Taḳrīr al-Ḳavānīn
evinced exactly the rules of  ādāb al-baḥs̠
va al-munāẓara discovered by Sāçaqlīzāda’s predecessors. Kamālpāshāzāda
Shemsuddīn Aḥmad (d.940/1534) also wrote an epistle named  Risāla fī ādāb al-baḥs̠ on ādāb al-baḥs̠ va
al-munāẓara.He described this epistle as pure advantage and concise text. He,
moreover, have a super-commentary called as Ḥāşiya al-Tehāfut on Ḫūcazāda Muṣliḥ
al-Dīn’s Tehāfut al-Falāsifa. Even just for the reason that he carried out ādāb
al-baḥs̠ va al-munāẓara in this work, Risāla fī ādāb al-baḥs̠ has an important
role for having a grasp of Kamālpāshāzāda’s Ḥāşiya al-Tehāfut. In this article,
Risāla fī ādāb al-baḥs̠ was analysed in terms of its content and manner.
Finally, we appended a critical edition of the Arabic text of the epistle with
Turkish.

Kaynakça

  • ʾAdanavī, Ḥ. P. (2019). el-Ādābu’l-Ḥuseyniyye. tahk. Necmettin Pehlivan ve Muhammet Çelik, (Yayınlanmamış Çalışma), Erişim: http://cv.ankara.edu.tr/kisi.php?id=npehlivan@ankara.edu.tr&deger=1
  • el-ʿAskerī, E. H. (2009). Arab Dilinde ve Kur’ân’da Farklar Sözlüğü (el-Furūḳ fi’l-Luġa). İstanbul İşaret Yayınları.
  • es-Semerḳandī, Ş. ö. (2014). Kistās al-Afkār fī Tahqīq al-Asrār (N. Pehlivan, Trans. F. Necmettin Pehlivan Ed.): Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı.
  • es-Semerḳandī, Ş. ö. (2018a). el-Envāru’l-İlāhiyye. tahk. Necmettin Pehlivan, (Yayınlanmamış Çalışma), Erişim: http://cv.ankara.edu.tr/kisi.php?id=npehlivan@ankara.edu.tr&deger=1
  • es-Semerḳandī, Ş. ö. (2018a). ʿIlmu’l-Munāẓara mine’l-Muʿteḳadāt. tahk. Necmettin Pehlivan, (Yayınlanmamış Çalışma), Erişim: http://cv.ankara.edu.tr/kisi.php?id=npehlivan@ankara.edu.tr&deger=1
  • es-Semerḳandī, Ş. ö. (2019b). Risāle fī Ādābi’l-Baḥs̠. tahk. Necmettin Pehlivan, (Yayınlanmamış Çalışma), Erişim: http://cv.ankara.edu.tr/kisi.php?id=npehlivan@ankara.edu.tr&deger=1
  • es-Semerḳandī, Ş. ö. (2018b). Şerḥu Ḳıstāsı’l-Efkār. tahk. Necmettin Pehlivan, (Yayınlanmamış Çalışma), Erişim: http://cv.ankara.edu.tr/kisi.php?id=npehlivan@ankara.edu.tr&deger=1
  • es-Semerḳandī, Ş. ö. (2018c). Şerḥu’l-Fusūl –Mukaddime Kısmı-. tahk. Necmettin Pehlivan, (Yayınlanmamış Çalışma), Erişim: http://cv.ankara.edu.tr/kisi.php?id=npehlivan@ankara.edu.tr&deger=1
  • Güney, A. (2010 ). Kemāluddīn Mesʿūd b. Huseyn eş-Şirvānī'nin Şerḥu Ādābi’s-Semerḳandī Adlı Eserinin tahkiki ve Değerlendirmesi. (Yüksek Lisans), Sakarya Üniversitesi. Kemālpāşāzāde, Ş. A. (2019). Risāle fī ādābi’l-baḥs. (Makalenin Ekindeki Nüsha). Ankara.
  • Özen, Ş. (1999). İlm-i Hilaf Yahut Fukaha Metoduna Göre Cedel Hakkında Klasik Bir Metin: Menşe'ü'n-Nazar. Makâlât(2), 171-198.
  • Paşa, A. C. (1294). Ādāb-ı Sedād. İstanbul: Maṭbaʿa-ı Āmire.
  • Pehlivan, N., Muhammet Çelik. (2018). Zamanı Olsaydı Daha Kısa Yazacaktı: Birgīvī Meḥmed Efendī (Ö. 981/1573)’nin Risāle Fi’l-Ādāb’ı. In M. B. vd. (Ed.), Balıkesirli Bir İslam Alimi İmam Birgivi (Vol. 3, pp. 412-456). Balıkesir: Balıkesir Büyükşehir Belediyesi.
  • Saçaḳlızāde, M. i. A. B. (2017). Takrîru'l-Kavânîn el-Mütedâvile min İlmi'l-Munâzara (Y. Türker Ed.). Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi.

EL-MAṬLABUL-EʿLĀ, EL-MAḲṢADU’L-AḲSĀ: KEMĀLPĀŞĀZĀDE’NİN RİSĀLE FĪ ʿİLMİ ĀDĀBİ’L-BAḤS̠’I

Yıl 2019, , 363 - 390, 27.12.2019
https://doi.org/10.29029/busbed.589543

Öz

Şemsuddīn Muḥammed b. Eşref es-Semerḳandī (ö.722/1322)
tarafından sistemleştirilen ādābu’l-baḥs̠ ve’l-münāẓara isimli tartışma
teorisi, es-Semerḳandī sonrasında hem telif eserler hem de bu eserler hakkında
yazılan şerḥ, ḥāşiye, taʿlīḳ yazın kültürü ile kendine özgü bir gelenek
oluşturmuştur. Böylece bu tartışma teorisi, Aristoteles’in Topika’sına dayanan
cedel ile daha ziyade İslâm hukukçuları tarafından kullanılan ḫilāf tartışma
teorilerinin yerini almıştır. Ādābu’l-baḥs̠ ve’l-münāẓaranın en özgün ve yetkin
eserleri, Osmanlı bilim havzasında ortaya çıkmıştır.  Örneğin Ḥüseyin Şāh Adanavī (ö.1050/1640)’nin
Ḥüseyniyye’si, es-Semerḳandī’nin Risāle fī Ādābi’l-baḥs̠’inin yerini almıştır.
Saçaḳlızāde Meḥmed Efendī (ö.1145/1732)’nin Taḳrīru’l-ḳavānīn’i ise, şerḥ, ḥāşiye,
taʿlīḳ yazın kültürü içinde saklı bir inci gibi duran ādābu’l-baḥs̠ ve’l-münāẓarayı
bütün güzelliği ile ortaya çıkarmıştır. Osmanlı bilim havzanın çok yönlü
bilginlerinden biri olan Kemālpāşāzāde Şemsüddīn Aḥmed (ö.940/1534), bu
geleneğe katkıda bulunmuştur. Bu alanda “hacmi az manası çok, sırf fayda(=nefʿun
maḥḍun ḳalīlu’l-ḥacm kes̠īru’l-maʿnā)” olarak nitelediği Risāle fī
ʿilmi
ādābi’l-baḥs isimli bir eser yazmıştır. Kemālpāşāzāde, İslâm düşüncesinin en
netameli tartışmalarının yapıldığı Tehāfüt geleneğine Tehāfüt Ḥāşiyesi ile
katılmıştır ve bu eserinde ādābu’l-baḥs̠ ve’l-münāẓarayı uygulamıştır. Bu
makalede, yaptığı tartışmalardaki teorik temeli ortaya koyduğu küçük risalesi
şekil ve içerik bakımından değerlendirilecek ve tenkitli neşri ile tercümesi
sunulacaktır.

Kaynakça

  • ʾAdanavī, Ḥ. P. (2019). el-Ādābu’l-Ḥuseyniyye. tahk. Necmettin Pehlivan ve Muhammet Çelik, (Yayınlanmamış Çalışma), Erişim: http://cv.ankara.edu.tr/kisi.php?id=npehlivan@ankara.edu.tr&deger=1
  • el-ʿAskerī, E. H. (2009). Arab Dilinde ve Kur’ân’da Farklar Sözlüğü (el-Furūḳ fi’l-Luġa). İstanbul İşaret Yayınları.
  • es-Semerḳandī, Ş. ö. (2014). Kistās al-Afkār fī Tahqīq al-Asrār (N. Pehlivan, Trans. F. Necmettin Pehlivan Ed.): Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı.
  • es-Semerḳandī, Ş. ö. (2018a). el-Envāru’l-İlāhiyye. tahk. Necmettin Pehlivan, (Yayınlanmamış Çalışma), Erişim: http://cv.ankara.edu.tr/kisi.php?id=npehlivan@ankara.edu.tr&deger=1
  • es-Semerḳandī, Ş. ö. (2018a). ʿIlmu’l-Munāẓara mine’l-Muʿteḳadāt. tahk. Necmettin Pehlivan, (Yayınlanmamış Çalışma), Erişim: http://cv.ankara.edu.tr/kisi.php?id=npehlivan@ankara.edu.tr&deger=1
  • es-Semerḳandī, Ş. ö. (2019b). Risāle fī Ādābi’l-Baḥs̠. tahk. Necmettin Pehlivan, (Yayınlanmamış Çalışma), Erişim: http://cv.ankara.edu.tr/kisi.php?id=npehlivan@ankara.edu.tr&deger=1
  • es-Semerḳandī, Ş. ö. (2018b). Şerḥu Ḳıstāsı’l-Efkār. tahk. Necmettin Pehlivan, (Yayınlanmamış Çalışma), Erişim: http://cv.ankara.edu.tr/kisi.php?id=npehlivan@ankara.edu.tr&deger=1
  • es-Semerḳandī, Ş. ö. (2018c). Şerḥu’l-Fusūl –Mukaddime Kısmı-. tahk. Necmettin Pehlivan, (Yayınlanmamış Çalışma), Erişim: http://cv.ankara.edu.tr/kisi.php?id=npehlivan@ankara.edu.tr&deger=1
  • Güney, A. (2010 ). Kemāluddīn Mesʿūd b. Huseyn eş-Şirvānī'nin Şerḥu Ādābi’s-Semerḳandī Adlı Eserinin tahkiki ve Değerlendirmesi. (Yüksek Lisans), Sakarya Üniversitesi. Kemālpāşāzāde, Ş. A. (2019). Risāle fī ādābi’l-baḥs. (Makalenin Ekindeki Nüsha). Ankara.
  • Özen, Ş. (1999). İlm-i Hilaf Yahut Fukaha Metoduna Göre Cedel Hakkında Klasik Bir Metin: Menşe'ü'n-Nazar. Makâlât(2), 171-198.
  • Paşa, A. C. (1294). Ādāb-ı Sedād. İstanbul: Maṭbaʿa-ı Āmire.
  • Pehlivan, N., Muhammet Çelik. (2018). Zamanı Olsaydı Daha Kısa Yazacaktı: Birgīvī Meḥmed Efendī (Ö. 981/1573)’nin Risāle Fi’l-Ādāb’ı. In M. B. vd. (Ed.), Balıkesirli Bir İslam Alimi İmam Birgivi (Vol. 3, pp. 412-456). Balıkesir: Balıkesir Büyükşehir Belediyesi.
  • Saçaḳlızāde, M. i. A. B. (2017). Takrîru'l-Kavânîn el-Mütedâvile min İlmi'l-Munâzara (Y. Türker Ed.). Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Mantık
Yazarlar

Necmettin Pehlivan 0000-0003-2151-4644

Muhammet Çelik 0000-0003-4664-2300

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Pehlivan, N., & Çelik, M. (2019). EL-MAṬLABUL-EʿLĀ, EL-MAḲṢADU’L-AḲSĀ: KEMĀLPĀŞĀZĀDE’NİN RİSĀLE FĪ ʿİLMİ ĀDĀBİ’L-BAḤS̠’I. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi363-390. https://doi.org/10.29029/busbed.589543