Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖN LİSANS PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENME YAKLAŞIMLARINA İLIŞKİN TUTUMLARININ BELİRLENMESİ: BİNGÖL ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 2, 1270 - 1281, 31.05.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1135697

Öz

Bu araştırmada önlisans programında okuyan öğrencilerin öğrenme yaklaşımlarına ilişkin eğilimleri ortaya konulmuştur. Katılımcıların öğrenme yaklaşımlarına ilişkin algıları ve sosyo-demografik özelleriklerinin öğrenme yaklaşımları stratejisine göre durumu araştırılmıştır. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak “Öğrenme Yaklaşımları Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS V24 istatistik paket programı kullanılmıştır. Öğrenme yaklaşımları kapsamında öğrencilerin öğrenme eğilimleri puan ortalamaları; yüzeysel (x̄=63,54), stratejik (x̄=61,74) ve derinlemesine (x̄=54,45) şeklinde olmuştur. Genel itibari ile öğrencilerin öğrenme yaklaşımları tercihi, onların sosyo-demografik özelliklerine göre değişmediği gözlenmiştir. Ancak düşük akademik başarı puanına sahip olan öğrencilerin anlamlı olarak derinlemesine öğrenme yaklaşımını tercih ettikleri görülmüştür. Aynı şekilde, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu ile Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin derinlemesine öğrenme yaklaşımı puan ortalamaları Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu öğrencilerine göre anlamlı olarak yüksek çıkmıştır. Araştırmada kız öğrencilerin, 2. sınıf öğrencileri ve aile gelir durumu yüksek olan öğrencilerin puan ortalamaları daha yüksek seyretmiştir.

Kaynakça

  • Alpar, R. (2014). Spor, Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik-Güvenilirlik (3. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Arslantaş, İ. (2011) Öğretim elemanlarının öğretim stratejileri-yöntem ve teknikleri, iletişim ve ölçme değerlendirme yeterliliklerine yönelik öğrenci Görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 487-506
  • Babadoğan, C. (1997). Öğretmenlerin Öğrenme Stratejilerine Sahip Olma Düzeyleri ile Öğretim Stratejilerini Kullanma Düzeyleri Arasındaki İlişki. Eğitim Sempozyumu, Nasıl Bir Eğitim Sistemi: Güncel Uygulamalar ve Geleceğe İlişkin Öneriler, İzmir.
  • Biggs, J.B., Kember, D., Leung, D.Y.P. (2001). The revised two factor study process questionnaire: R-SPQ-2F. British Journal of Educational Psychology, 71, 133-149.
  • Chin, C., Brown, D.E. (2000). Learning in science: A comparison of deep and surface approaches. Journal of Research in Science Teaching, 37(2), 109-13.
  • Demirel, M., Kozikoğlu, İ., Özkan Elgün, İ. (2017). Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin öğrenme yaklaşımlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 116-133.
  • Ekinci, N. (2008). Üniversite öğrencilerinin öğrenme yaklaşımlarının belirlenmesi ve öğretme-öğrenme süreci değişkenleri ile ilişkisi. Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı, Ankara.
  • Elstad, E., Christophersen, K., Are, T. (2012). The influence of parents and teachers on the deep learning approach of pupils in norwegian upper-secondary schools. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(26), 35-56.
  • Houghton, W. (2004). Engineering subject center guide: Learning and teaching theory for engineering academics. The Higher Education Academy Engineering Subject Centre, Loughborough University, Erişim adresi: https://dspace.lboro.ac.uk/dspace-jspui/handle/2134/9413, (11 Şubat 2021).
  • Reid, W.A., Duvall, E., Evans, P. (2007). Relationship between assessment results and approaches to learning and studying in year two medical students. Medical Education, 41(8), 754-762.
  • Tabachnick, B.G., Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.), Boston: MA, Pearson.

DETERMINING THE ATTITUDES OF ASSOCIATE’S DEGREE STUDENTS PERTAINING TO LEARNING APPROACHES: A STUDY ON BINGOL UNIVERSITY STUDENTS

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 2, 1270 - 1281, 31.05.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1135697

Öz

In this research, the learning propensity of the students studying in the associate’s degree program were revealed. Hence, whether students' learning approaches change according to their gender status, grade level, academic achievement levels, family income status and the type of program being studied were analyzed. In the research, “Learning Approaches Scale” was used as a data collection method. SPSS V24 statistical package program was used in data analysis. The mean scores of students' learning tendencies for surface learning, strategic learning and deep learning were (x̄=63,54), (x̄=61,74), (x̄=54,45) respectively. However, in general, it was observed that students' preferences for any types of learning approaches did not change according to their socio-demographic characteristics. Yet, students with low academic success score, significantly paid attention to the deep learning approach. Likewise, the deep learning approach score averages of the Vocational School of Health Services and Vocational School of Social Sciences students was significantly higher than the students of Vocational School of Technical Sciences. Besides, the average scores of female students, sophomores, and students with high family income found to be higher.

Kaynakça

  • Alpar, R. (2014). Spor, Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik-Güvenilirlik (3. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Arslantaş, İ. (2011) Öğretim elemanlarının öğretim stratejileri-yöntem ve teknikleri, iletişim ve ölçme değerlendirme yeterliliklerine yönelik öğrenci Görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 487-506
  • Babadoğan, C. (1997). Öğretmenlerin Öğrenme Stratejilerine Sahip Olma Düzeyleri ile Öğretim Stratejilerini Kullanma Düzeyleri Arasındaki İlişki. Eğitim Sempozyumu, Nasıl Bir Eğitim Sistemi: Güncel Uygulamalar ve Geleceğe İlişkin Öneriler, İzmir.
  • Biggs, J.B., Kember, D., Leung, D.Y.P. (2001). The revised two factor study process questionnaire: R-SPQ-2F. British Journal of Educational Psychology, 71, 133-149.
  • Chin, C., Brown, D.E. (2000). Learning in science: A comparison of deep and surface approaches. Journal of Research in Science Teaching, 37(2), 109-13.
  • Demirel, M., Kozikoğlu, İ., Özkan Elgün, İ. (2017). Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin öğrenme yaklaşımlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 116-133.
  • Ekinci, N. (2008). Üniversite öğrencilerinin öğrenme yaklaşımlarının belirlenmesi ve öğretme-öğrenme süreci değişkenleri ile ilişkisi. Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı, Ankara.
  • Elstad, E., Christophersen, K., Are, T. (2012). The influence of parents and teachers on the deep learning approach of pupils in norwegian upper-secondary schools. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(26), 35-56.
  • Houghton, W. (2004). Engineering subject center guide: Learning and teaching theory for engineering academics. The Higher Education Academy Engineering Subject Centre, Loughborough University, Erişim adresi: https://dspace.lboro.ac.uk/dspace-jspui/handle/2134/9413, (11 Şubat 2021).
  • Reid, W.A., Duvall, E., Evans, P. (2007). Relationship between assessment results and approaches to learning and studying in year two medical students. Medical Education, 41(8), 754-762.
  • Tabachnick, B.G., Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.), Boston: MA, Pearson.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İzzet Aydemir 0000-0003-4222-2659

Mehmet Emin Yaşar 0000-0001-8137-2946

Erken Görünüm Tarihi 26 Mayıs 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aydemir, İ., & Yaşar, M. E. (2023). ÖN LİSANS PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENME YAKLAŞIMLARINA İLIŞKİN TUTUMLARININ BELİRLENMESİ: BİNGÖL ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Trakya Eğitim Dergisi, 13(2), 1270-1281. https://doi.org/10.24315/tred.1135697