This study aims to show the effects of the audiobook forms of linguistically simplified literary works, a new media product, on foreign language learning processes from different perspectives since new media are taking place in current teaching theories and design of foreign language teaching. In the study, applied experimental research was carried out within the framework of linguistically simplified audiobooks. The research was designed with the participation of fifty-four students within the scope of the reading comprehension course. The aim is to clarify the advantages and disadvantages of audiobooks in foreign language acquisition and the development of foreign language skills. In addition to this, an answer is sought to the question of whether audiobooks are effective in enriching the course content, increasing reading motivation, and acquiring different strategies in language learning. Based on the research results for these questions, it was determined that the students abstained from them in the first survey because they did not have full knowledge of audiobooks. Therefore, more participants in the second survey compared to the first survey preferred audiobooks instead of printed books as additional material to improve their language skills, increase motivation for reading, and improve reading techniques and strategies. In addition, the multimedia feature of audiobooks helps to increase concentration during reading. Considering the participants' desire for alternative information transfer tools and the materials they use to appeal to many senses, it can be interpreted that their hesitations about new media products stem from ignorance. Based on the research results, it is thought that it would be beneficial to use audiobooks as auxiliary material in developing various language skills in learning a foreign language in the classroom reading comprehension lesson.
-
-
-
Bu çalışmada bir yeni medya ürünü olan dilsel olarak basitleştirilmiş edebi eserlerin sesli kitap şekillerinin yabancı dil öğrenme süreçlerindeki etkilerini farklı açılardan göstermek amaçlanmıştır. Çünkü yeni medyalar güncel öğretim kuramlarında ve yabancı dil öğretiminin tasarımında güncel bir şekilde yer almaktadır. Çalışmada, dilsel olarak basitleştirilmiş sesli kitaplar çerçevesinde uygulamalı deneysel bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırma, okuduğunu anlama dersi kapsamında 54 öğrencinin katılımıyla tasarlanmıştır. Hedef olarak yabancı dil edinimi ve yabancı dil becerilerinin gelişmesinde sesli kitapların avantaj ve dezavantajlarını açığa kavuşturmak seçilmiştir. Bunun yanı sıra sesli kitapların ders içeriğini zenginleştirme, okuma motivasyonunu arttırma, dil öğrenmede farklı stratejiler edinme konusunda etken olup olmadığı sorusuna yanıt aranmaktadır. Bu sorulara yönelik gerçekleştirilen araştırmanın sonucuna dayanarak, öğrencilerin sesli kitaplar hakkında tam olarak bilgi sahibi olmadığı için onlara karşı ilk ankette çekimser yaklaştığı saptanmıştır. Bundan dolayı da, ilk ankete nazaran ikinci ankette daha fazla katılımcı dil becerilerini geliştirmek, okumaya yönelik motivasyonunu arttırmak ve okuma tekniklerini ve stratejilerini geliştirmek için ek materyal olarak basılı kitap yerine sesli kitabı tercih etmiştir. Ayrıca sesli kitapların çoklu medya özelliği okuma esnasındaki konsantrasyonu arttırmaya yardımcı olmaktadır. Katılımcıların alternatif bilgi aktarım araçlarına ve kullandıkları materyallerin birçok duyuya hitap etmesine yönelik arzusu dikkate alınacak olursa, yeni medya ürünlerine yönelik tereddütlerinin bilgisizlikten kaynaklandığı yorumu yapılabilir. Araştırmanın sonucuna dayanarak, sesli kitapların sınıf içerisinde okuduğunu anlama dersinde yabancı dil öğrenme sürecinde çeşitli dil becerilerin geliştirilmesi bağlamında yardımcı bir materyal olarak kullanılmasının faydalı olacağı düşünülmektedir.
-
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | October 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |