Women are an important part of today's business life. Nevertheless, research shows that gender discrimination is a frequently encountered problem in working life. These findings, however, focus on gender discrimination within the enterprise. In other words, gender discrimination practices that may exist during recruitment and placement before employment are relatively neglected in the literature. The aim of the study, in the framework of the ads and civil engineering context of Turkey, is to reveal whether there is gender discrimination in the job advertisements, which is the first stage of the recruitment process. Within the scope of the study, 112 civil engineering advertisement published on www.kariyer.net between 01-31 January 2019 has been examined by using content analysis method. Analysis shows that almost all of the job advertisements contain masculine / feminine expressions. Accordingly, it has been etermined that the job advertisements examined are generally shaped by taking into consideration the masculine qualities in a way that will give advantage to male candidates. As a result of the study, it was concluded that direct and indirect gender discrimination was made in the job advertisements examined.
Kadınlar günümüz çalışma yaşamının önemli bir parçasıdır. Buna rağmen
yapılan araştırmalar çalışma yaşamında cinsiyet ayrımcılığının sıklıkla
karşılaşılan bir sorun olduğunu göstermektedir. Ancak elde edilen bu bulgular
işletme içinde yaşanan cinsiyet ayrımcılığına odaklanmaktadır. Bir diğer
ifadeyle işe girmeden önce işe alma ve yerleştirme aşamasında var olabilecek
cinsiyet ayrımcılığı uygulamaları literatürde görece ihmal edilmiş bir konudur.
Buradan hareketle bu çalışmanın amacı, Türkiye bağlamında ve inşaat
mühendisliği ilanları çerçevesinde işe alım sürecinin ilk aşamasını oluşturan
iş ilanlarında cinsiyet ayrımcılığı yapılıp yapılmadığını ortaya koymaktır.
Çalışma kapsamında 01-31 Ocak 2019 tarihleri arasında www.kariyer.net sitesinde yayınlanan
112 inşaat mühendisliği ilanı içerik analizi yöntemi kullanılarak
incelenmiştir. Yapılan analizler iş ilanlarının neredeyse tamamına yakının
eril/dişil ifadeler içerdiğini göstermiştir. Buna göre incelenen iş ilanlarının
genel olarak erkek adaylara avantaj sağlayacak şekilde eril nitelikler
gözetilerek şekillendirildiği tespit edilmiştir. Çalışma sonucunda incelenen iş ilanlarında
doğrudan ve dolaylı cinsiyet ayrımcılığı yapıldığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |