New
communication technologies with a user-focused structure provide users a two-way communication opportunity. That
medium which is known as social media is
seen as an important means of bringing people and the masses together. This
situation has important functions such as communicating with the target group
and recognizing the masses when considering the institutions. Web 2.0-based
social networks as a new communication technology, function as a means for new
public relations. It is wondered about their advantages to
people and to institutions as a new comunication tool. The
aim of this research is to investigate institutions if they are using Twitter
effectively which functions as a public relation tool. Airline companies have
been dealt with on this subject and the top five companies in the world have
been examined as a sample. This study is important in terms of emphasizing the
importance of social media, which is seen as a new medium of relations with the
public, in terms of institutions and expressing its advantages. This tool which
is not costly and also facilitates reaching thousands of target groups, has
been subjected to content analysis by categorizing over samplings of airline companies.
Yeni
iletişim teknolojileri kullanıcı odaklı yapısıyla insanlara iki yönlü iletişim
fırsatı tanımaktadır. Sosyal medya olarak bilinen bu ortam insanları, kitleleri
bir araya getirmesi açısından önemli bir mecra olarak görülmektedir. Bu durum kurumlar
açısından düşünüldüğünde hedef kitleyle iletişim kurmak, hedef kitleyi tanımak
gibi önemli fonksiyonlar içermektedir. Yeni bir iletişim teknolojisi olan web
2.0 tabanlı sosyal ağlar yeni halkla ilişkiler aracı olarak işlev görmektedir.
Yeni bir ortam olması sebebiyle insanlara, kurumlara kazandırdıkları,
avantajları merak edilmektedir. Bir halkla ilişkiler aracı olarak işlev gören
Twitter'ı kurumların nasıl kullandıkları, sayfalarında neler paylaştıkları,
Twitter'ı etkili kullanıp kullanmadıklarını öğrenmek amacıyla yola çıkılmış ve
böylece araştırma konusu olarak belirlenmiştir. Bu konu çerçevesinde havayolu
şirketleri ele alınmış örneklem olarak ise dünyanın en iyi beş havayolu şirketi
araştırma çerçevesine alınarak sınırlandırma yapılmıştır. Bu çalışma halkla
ilişkilerin yeni bir aracı olarak görülen sosyal medyanın kurumlar açısından
önemini vurgulamak avantajlarını dile getirmek adına önem arz etmektedir.
Maliyetli olmayan ayrıca binlerce hedef kitleye ulaşmakta kolaylık sağlayan bu
ortam, havayolu şirketleri örneği üzerinden kategorilere ayrılarak içerik
çözümlemesine tabi tutularak incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 23, 2018 |
Published in Issue | Year 2018Volume: 8 Issue: 15 |