The Schools that Sıbyan Mektebi (elementary school) and Medrese (madrasah) was more came to mind upon spoken on education in the Ottoman Empire. On the other hand, Palace had Enderun that private constitution of the state. In the period Sultan Mehmet Conqueror and Sultan Suleyman Magnificent went to a new modification how süite was for era in where in education area, sheltering traditional education concept too. Sahn-ı Seman, Tetimme and Suleymaniye were primary examples of the comtemporary approach. These occuring side of the Ottoman the side of the Europe had directed to discover that dynamic physics laws which running in the all substances with a “rationality” predominant education perspective. This direction of the continent delivered it to a enormous advance of the science-technic, how maybe it was not expected. This added up to “power” status, of course. 19th century became the century of the search for solutions to correct state’s weaknesses, in consequence, the century of a new confronting with the age which its in it. Reform struggles that in the mention century was direct lenked education’s function with adaptation of the changes to social and bureaucratic life. Even though important previously mentioned the function, this was the most basic cause that fall away of the new world perspective, with disruptions which will mentioned in article.
Osmanlı’da eğitim denilince akla gelen daha çok Medreseler
ve Sıbyan Mektepleriydi. Bir de devletin/sarayın kendi özel kurumu vardı ki bu
da Enderun’du. Fatih Sultan Mehmet ve Kanunî Sultan Süleyman dönemlerinde
eğitimde, geleneksel anlayışı da içinde barındırmasının yanında, çağa uygun
yeni bir modellemeye gidildi. Sahn-ı Seman, Tettimme ve Süleymaniye Medreseleri
çağdaş yaklaşımın başlıca örnekleriydi. Osmanlı tarafında bunlar olurken Avrupa
tarafı, ‘rationality’ ağırlıklı bir eğitim anlayışıyla tüm maddede işleyen
dinamik fizik kanunlarını keşfe yönelmişti. Kıtanın bu yönelişi onu, belki
kendisinin bile beklemediği derecede muazzam bir bilim-teknik atılımına
ulaştırdı. Bu elbette ‘güçlü’ konumuna geçmek demekti. 19. yüzyıl Osmanlı
İmparatorluğu için çağ ile yeniden yüzleşme ve böylece eksik yönlerine çözüm
yolları arama yüzyılı oldu. Reform çabaları içinde eğitimin fonksiyonu direkt
olarak yeniliklerin toplumsal ve bürokratik yaşama adaptasyonu ile
bağlantılandırıldı. Belki bahse konu işlev de önemliydi ama bu, aşağıda
bahsedilecek aksaklıklarla birlikte, yenidünya perspektifinin uzağına düşmenin
en temel nedeni olacaktır.
Primary Language | tr |
---|---|
Subjects | History |
Journal Section | Articles |
Authors |
|
Dates |
Publication Date : April 23, 2018 |
Bibtex | @research article { busbed342853,
journal = {Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi},
issn = {1309-6672},
eissn = {2618-6322},
address = {Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü 12100, Merkez Bingöl},
publisher = {Bingol University},
year = {2018},
volume = {8},
pages = {481 - 494},
doi = {10.29029/busbed.342853},
title = {19. YÜZYILDA OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN EĞİTİM POLİTİKALARI VE TOPLUMSAL ZİHNİYET},
key = {cite},
author = {Kanat, Sedat}
} |
APA | Kanat, S . (2018). 19. YÜZYILDA OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN EĞİTİM POLİTİKALARI VE TOPLUMSAL ZİHNİYET . Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 8 (15) , 481-494 . DOI: 10.29029/busbed.342853 |
MLA | Kanat, S . "19. YÜZYILDA OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN EĞİTİM POLİTİKALARI VE TOPLUMSAL ZİHNİYET" . Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8 (2018 ): 481-494 <http://busbed.bingol.edu.tr/en/pub/issue/36623/342853> |
Chicago | Kanat, S . "19. YÜZYILDA OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN EĞİTİM POLİTİKALARI VE TOPLUMSAL ZİHNİYET". Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8 (2018 ): 481-494 |
RIS | TY - JOUR T1 - 19. YÜZYILDA OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN EĞİTİM POLİTİKALARI VE TOPLUMSAL ZİHNİYET AU - Sedat Kanat Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.29029/busbed.342853 DO - 10.29029/busbed.342853 T2 - Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 481 EP - 494 VL - 8 IS - 15 SN - 1309-6672-2618-6322 M3 - doi: 10.29029/busbed.342853 UR - https://doi.org/10.29029/busbed.342853 Y2 - 2018 ER - |
EndNote | %0 Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 19. YÜZYILDA OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN EĞİTİM POLİTİKALARI VE TOPLUMSAL ZİHNİYET %A Sedat Kanat %T 19. YÜZYILDA OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN EĞİTİM POLİTİKALARI VE TOPLUMSAL ZİHNİYET %D 2018 %J Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi %P 1309-6672-2618-6322 %V 8 %N 15 %R doi: 10.29029/busbed.342853 %U 10.29029/busbed.342853 |
ISNAD | Kanat, Sedat . "19. YÜZYILDA OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN EĞİTİM POLİTİKALARI VE TOPLUMSAL ZİHNİYET". Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8 / 15 (April 2018): 481-494 . https://doi.org/10.29029/busbed.342853 |
AMA | Kanat S . 19. YÜZYILDA OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN EĞİTİM POLİTİKALARI VE TOPLUMSAL ZİHNİYET. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2018; 8(15): 481-494. |
Vancouver | Kanat S . 19. YÜZYILDA OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN EĞİTİM POLİTİKALARI VE TOPLUMSAL ZİHNİYET. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2018; 8(15): 481-494. |
IEEE | S. Kanat , "19. YÜZYILDA OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN EĞİTİM POLİTİKALARI VE TOPLUMSAL ZİHNİYET", Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 8, no. 15, pp. 481-494, Apr. 2018, doi:10.29029/busbed.342853 |