When
we buy a good or service in every aspect of our life, we do not encounter the
advertisement of the product in the first place and then act as a buying mind,
which is the most basic of the purchasing movements of the consumer. Television
advertising, one of the advertising types, has a structure that is important in
shaping our consumption habits. In this regard, studies on the effect of
television advertisements on consumers' buying behaviors have been carried out
in this research.
The
purpose of this research is that consumers prefer to purchase or purchase a
good or service; in short, whether or not advertising has an effect on buying
behaviors. In order to investigate this issue, a questionnaire was applied on
"the effects of advertisements on the purchasing behavior of students at
İstanbul Ticaret Üniversitesi". Analysis of the data showed that;
television commercials have an impact on the purchasing behavior of students.
This effect is an important factor that increases the desire of the students to
buy, features such as brief or detailed explanation of promotions, presence of
famous people in advertisements, use of sound and visual effects.
Hayatımızın her
alanında bir mal ya da hizmeti satın alırken, öncesinde ürünün reklamıyla
karşılaşmamız ve ardından satın alma düşüncesini oluşturarak hareket etmemiz,
tüketicinin satın alma hareketlerinin en temel olgusudur. Reklam çeşitlerinden
birisi olan televizyon reklamları ise tüketim alışkanlığımızın şekillenmesinde
önem arz eden bir yapıya sahiptir. Buna istinaden, bu araştırmamızda televizyon
reklamlarının tüketicilerin satın alma davranışlarında etkisi ile ilgili
çalışma gerçekleştirilmiştir.
Bu araştırmanın
amacı, tüketicilerin, bir mal veya hizmeti satın alma aşamasında ya da onu
tercih etmelerinde; kısacası satın alma davranışları üzerinde reklamın etkisinin
olup olmadığına açıklık getirmektedir. Bu konunun araştırılabilmesi için “reklamların,
İstanbul Ticaret Üniversitesindeki öğrencilerin, satın alma davranışları
üzerindeki etkileri” ile ilgili bir anket uygulanmıştır. Verilerin analizi
göstermiştir ki; televizyon reklamlarının, öğrencilerin satın alma davranışları
üzerinde etkisi vardır. Bu etki, promosyonların kısaca veya detaylı olarak
anlatılması, reklamlarda ünlü kişilerin yer alması, ses ve görsel efektlerin
kullanılması gibi özellikler, öğrencilerin satın alma isteğini arttıran önemli
unsurlar olmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 22, 2018 |
Published in Issue | Year 2018Volume: 8 Issue: 15 |