Bu araştırmanın amacı, okul müdürlerinin
kayırmacı davranışlarının öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ile müdüre
güvene etkisini belirlemektir. Bu araştırma da nitel araştırma desenlerinden
olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2017-2018 eğitim-öğretim
yılında Bingöl il Merkez
sınırları içerisinde yer alan ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan
134 okul müdürü ve 2022 öğretmen oluşturmaktadır. Bu araştırmada amaçlı
örnekleme yöntemlerinden ölçüt
örnekleme yöntemi kullanılmış olup çalışma grubu 16 okul müdürü ve 68
öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın nitel verileri yarı
yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırmanın analizinde
betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmıştır.
Okul müdürlerinin hangi konularda kayırmacı
davranış sergilediklerine ilişkin öğretmen ve müdür görüşlerinin “Yasal
konularda Esneklik” ve “Gelir Konuları” temaları altında yer aldığı
görülmüştür. Okul müdürlerinin hangi
sebeplerle kayırmacılık yaptığına ilişkin öğretmen görüşlerinin “Kronizm”
“Patronaj” “Nepotizm” ve “Diğer Sebepler” temaları altında yer aldığı
belirlenmiştir. Öğretmenlerin kayırmacı
bir tutumla karşılaştıklarında ne hissettikleri ilişkin öğretmen
görüşleri “Öğretmen Duyguları” ve “Öğretmen Tepkileri” temaları altında
değerlendirilmiştir. Okul müdürlerinin kayırmacı davranışlarının öğretmenlerin
örgütsel adalet algılarını nasıl etkileyeceğine ilişkin öğretmenlerin görüşleri
“Olumsuz Etkiler” teması altında; müdür görüşleri ise “Adaletsizlik” teması altında değerlendirilmiştir. Okul müdürlerinin kayırmacı davranışlarının,
öğretmenlerin müdürlerine olan güvenini nasıl etkileyeceğine ilişkin
öğretmen görüşlerinin “Güvenim sarsılır” teması altında, müdür görüşlerinin ise
“Güvensizlik” teması altında toplandığı görülmüştür.
The purpose of this study is to determine the effects of school principals' favouritism on teachers’ perceptions of organizational justice and trust in the school principal. Phenomenology which is one of the qualitative research designs was used in this study. The universe of the research consists of 2022 teachers and 134 school principals working in elementary schools, middle schools and high schools in Bingöl province within the academic year of 2017-2018. In this study, criterion sampling method which is one of the purposeful sampling methods was used, and the study group consists of 16 school principals and 68 teachers. Qualitative data of this study were collected by semi-structured interview form. Descriptive analysis and content analysis were used in the analysis of this study.
It was seen that, the views of the teachers and the principals on which subjects the school principals behaved favouritism were included under the themes of "Legal Flexibility" and "Income Issues". It was determined that the views of the teachers on which reasons the school principals' favouritism were under the themes of "Cronyism", "Patronage", "Nepotism" and "Other Causes". The views of the teachers on how teachers feel when they meet with favouritism were evaluated under the themes of "Teacher Feelings" and "Teacher Responses". The views of the teachers on how the school principals' favouritisms affect teachers' perceptions of organizational justice were evaluated under the theme of "Negative Affects", and the views of the school principals were evaluated under the theme of "Injustice". It was seen that the views of the teachers on how school principals' favouritisms affect teachers' trust in their principals were collected under the theme of "My Confidence is Shaken", and the views of the school principals were collected under the theme of "No Confidence".
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 9 Issue: 17 |