Bu araştırmada hafif düzeyde zihin yetersizliğine
sahip iki çocuğa hayvanların yararları, beslenme şekli ve barınaklarının
kazandırılmasında doğrudan öğretim yöntemiyle sunulan kavram haritası
tekniğinin etkililiği
incelenmiştir. Araştırmada tek denekli araştırma modellerinden yoklama evreli davranışlar arası çoklu yoklama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkeni, hedef
öğrencilerin hayvanların yararları, beslenme şekli ve barınakları konusunu
öğrenme düzeyleridir. Bağımsız değişken ise doğrudan öğretim yöntemiyle sunulan
kavram haritası tekniğidir. Ayrıca doğrudan öğretim yöntemiyle sunulan kavram
haritası ile öğretim sona erdikten bir hafta, iki hafta ve dört hafta sonraki
kalıcılık etkisi ile farklı bir kişiye (kendi öğretmeni) genelleme etkisi
araştırılmıştır. Araştırma kapsamında uygulama öğrencilerinin öğretmenlerinden
uygulamaya ilişkin görüşleri alınarak sosyal geçerlik verileri elde edilmiştir.
Araştırma bulguları hafif düzeyde zihin yetersizliğine sahip çocuklarda,
hayvanların yararları, beslenme şekli ve barınaklarının kazandırılmasında
doğrudan öğretim yöntemiyle sunulan
kavram haritaları tekniğinin kullanımının etkili olduğu, öğretim tamamlandıktan
bir, iki ve dört hafta sonra da kazanılan becerilerin korunduğu ve farklı
kişilere genellenebildiği görülmüştür.
Ayrıca araştırma sonunda elde edilen sosyal geçerlik verilerine göre de
öğretmenlerin uygulama ile ilgili olumlu görüşleri olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
In this study, two children with mild mental deficiency were examined for the effectiveness of the concept map technique presented by the direct teaching method in terms of the benefits of the animals, their eating habits and their shelter. One of the single subject research designs, a multiple probe design across skills was used in this study. The dependent variable of the study is the level of learning of the target students about the benefits of animals, eating patterns and shelters. The independent variable is the concept map technique presented by direct teaching method. In addition, the concept map presented by the direct teaching method and the effect of retention after one week, two weeks and four weeks after the end of teaching were investigated for the effect of generalizing different person (own teacher). Social validity data were obtained by taking the opinions of the students about the practice from the teachers in the study.The research findings show that in children with mild mental retardation, the use of concept mapping techniques offered by direct teaching methods for the benefits of animals, nutritional forms and shelter are effective in protecting individuals in one week, two weeks and four weeks after completion of instruction and generalizing to different people. At the end of the research, it was found that the teachers' opinions about the teaching of the concept map technique presented by the direct teaching method were positive
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 9 Issue: 17 |