The aim of this research is to get the opinions of Turkish language teachers about the educational environment design and material usage in language education. In this study interview and observation method within the framework of qualitative research was used. The study group consists of 15 Turkish teachers working in the town of Zonguldak’s Çaycuma in 2017-2018 academic year. During sample gathering process, the aim of the research was given to the teachers and only the volunteer teachers attended to the study. All teachers in this study group were interviewed and three teachers in the study were observed in one course (40min). During the interview and observation, notes were taken by the researchers. The interview and observation form used in this study was prepared by the research team. While the interview form consists of five questions, in the observation form, there are five observation dimensions formed from the interview form. The data gained from the interview and observation were analyzed by content analysis. According to the results, it was observed that Turkish teachers frequently used interactive board and educational games, visual materials such as posters and banner, stories, novels, types of poetry and improvisation and debating techniques. However, it was concluded that the materials and the educational environment design used by the teachers were insufficient to create a very stimulating learning environment as a whole.
Bu araştırmanın amacı, Türkçe dersi öğretmenlerinin
dil eğitiminde ortam tasarımı ve materyal kullanımına ilişkin görüşlerinin
alınmasıdır. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde görüşme ve gözlem
yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Zonguldak ili Çaycuma
ilçesinde 2017-2018 öğretim yılı içerisinde görev yapan 15 Türkçe öğretmeni
oluşturmaktadır. Çalışma grubunun oluşturulması sırasında öğretmenlere
araştırma amacı belirtilmiş; gönüllü olanlar çalışma grubuna dâhil edilmiştir.
Çalışma grubundaki tüm öğretmenlerle görüşmeler yapılmış, aynı zamanda çalışma
grubundaki üç öğretmen de bir ders saati (40dk) gözlemlenmiştir. Görüşme ve
gözlem esnasında araştırmacılar tarafından notlar alınmıştır. Çalışmada
kullanılan görüşme ve gözlem formu, araştırma ekibi tarafından hazırlanmıştır.
Görüşme formu beş sorudan oluşurken gözlem formunda ise görüşme formundan
hareketle oluşturulmuş beş gözlem boyutu yer almaktadır. Görüşme ve gözlem
sonucu elde edilen veriler içerik analizi ile incelenmiştir. Ulaşılan sonuçlara
göre Türkçe öğretmenlerinin etkili bir görsel uyaran olan karikatürden
yeterince faydalanmadıkları görülmüştür ve dil eğitiminde karikatürün aktif
olarak kullanılması önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 9 Issue: 18 |