The automotive sector is one of the sectors that affects many sectors in a
country and acts as a locomotive in the economic development of the country.
Due to reasons such as increased interest in foreign branded cars and low
domestic alternatives, foreign dependence in the automotive sector has increased
and it has become very important for countries to produce their own domestic
branded cars. In the 1960s in Turkey, attempts have been made in producing
domestic branded car but mass production has not been started. In 2017 the local
and national car touted as the prototype of Turkey's car was produced by Turkey's
Automobile Enterprise Group and it is presented on December 27, 2019. Some
consumers can see the presented prototypes physically, while others have
followed them through media channels. Therefore, the main purpose of the
research is to determine the opinions of the consumers towards the domestic
branded cars that is presented and to determine whether consumer
innovativeness, consumer ethnocentrism and country of origin image factors have
an impact on the intention to purchase domestic branded cars. The online
questionnaire prepared for this purpose was applied to 584 participants between
11.01.2020 and 04.02.2020. The data obtained were analyzed with SPSS 21 and
AMOS 24 programs and as a result of the analysis, it was determined that
consumer innovativeness and consumer ethnocentrism had positive effects on the
intention to purchase domestic branded cars, while the country of origin image
factor had no significant effect on the intention to purchase domestic branded
cars.
Domestic car Turkey’s car Consumer ethnocentrism Consumer innovativeness Purchase intention
Otomotiv sektörü bir ülkedeki birçok sektörü etkileyen ve ekonomik
anlamda ülkenin kalkınması konusunda lokomotif görevi gören sektörlerden
biridir. Gerek yabancı markalı otomobillere olan ilginin artması gerek yerli
alternatiflerinin azlığı gibi nedenlerden dolayı otomotiv sektöründe dışa
bağımlılık artmış ve ülkelerin kendi yerli markalı otomobillerini üretmeleri büyük
önem kazanmıştır. Bu anlayışla Türkiye’de 1960’lı yıllarda yerli markalı
otomobil üretme konusunda girişimler yapılsa da seri üretime geçilememiş ve
2017 yılında Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu tarafından yerli ve milli
otomobil olarak lanse edilen Türkiye’nin Otomobili ismi ile yerli markalı
otomobilin prototipleri üretilerek, tanıtımı 27 Aralık 2019 tarihinde
gerçekleştirilmiştir. Bazı tüketiciler tanıtımı yapılan prototipleri fiziki olarak
görebilirken bazıları ise medya kanalları aracılığı ile takip etmişlerdir. Dolayısı
ile araştırmanın temel amacı tüketicilerin tanıtımı yapılan yerli markalı
otomobile yönelik görüşlerini belirlemek ve bu kapsamda tüketici yenilikçiliği,
tüketici etnosentrizmi ve menşei ülke imajı faktörlerinin yerli markalı otomobil
satın alma niyeti üzerinde etkisinin olup olmadığını araştırmaktır. Bu amaçla
hazırlanan çevrimiçi anket formu 11.01.2020 ve 04.02.2020 tarihleri aralığında
584 katılımcıya uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 21 ve AMOS 24
programları ile analiz edilmiş ve analiz sonucunda tüketici yenilikçiliği ve tüketici
etnosentrizminin yerli markalı otomobil satın alma niyeti üzerinde olumlu etkilerinin olduğu, menşei ülke imajı faktörünün ise yerli markalı otomobil satın
alma niyeti üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Yerli otomobil Türkiye’nin otomobili Tüketici etnosentrizmi Tüketici yenilikçiliği Satın alma niyeti
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 23, 2020 |
Published in Issue | Year 2020Issue: 20 |