Son teknolojik gelişmeler sayesinde, dijital teknolojiye dayalı alternatif
reklamlar, TV, gazete reklamları gibi diğer geleneksel reklamlara kıyasla
katlanarak artmaktadır. Advergaming, çevrimiçi video oyunları üzerine inşa
edilmiş yeni bir reklam şekli olarak ortaya çıkmıştır. Advergaming'in pazarlama
ve iletişim endüstrisinde her geçen gün daha fazla kullanılmasına ve giderek
büyüyen bir pazarlama platformu olmasına rağmen, pazarlama literatüründe
advergaming çalışmalarını davranış teorileri kapsamında inceleyen
araştırmaların yeterince olmadığı görülmektedir. Buradan hareketle bu
araştırma, Sosyal Bilişsel Teori, Sınırlı Kapasite Modeli, Detaylandırma
Olabilirlik Modeli vb. temel teorilere odaklanarak, advergame uygulamalarının
markalara dair düşünceleri nasıl etkilediğini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu
kapsamda, sekiz adet teoriye değinen bu araştırma Advergame’in bütünsel bir
şekilde anlaşılmasına katkı sunmaktadır.
Owing to the latest technological advancements, alternative ads based on
digital technology have been increasing exponentially compared to traditional
ads such as TV and newspaper ads. Advergaming utilizing online video games
was recently becoming popular as a new form of advertisement. Although the
marketing and communication industries make more use of advergaming every
day and despite being a growing marketing platform, there is a lack of research
in the marketing literature that examines the underpinning behavioural theories
for advergaming implications. Accordingly, this article aims to identify
fundamental consumer behaviour theories such as Social Cognitive Theory,
Limited Capacity Model, Elaboration Likelihood Model etc. to understand
whether advergames can positively influence players toward a particular brand.
This study suggests that eight major theories from the consumer behaviour field
are relevant to elaborate players' behaviour in advergames as well as providing
a holistic understanding of this new media.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 23, 2020 |
Published in Issue | Year 2020Issue: 20 |