The main purpose of this study is to examine the postgraduate dissertations written on primary school programs in the last ten years since 2012, when the compulsory education period was extended to 12 (4+4+4) years with the amendment of the "Primary Education and Education Law" numbered 6287. Within the scope of this purpose, the dissertations in the National Thesis Center database of the Council of Higher Education were examined with a qualitative research approach and document analysis technique. The sample of the study was determined by the criterion sampling method, which is one of the purposeful sampling types. In this context, the sample of the research consisted of 46 postgraduate dissertations. These dissertations were analyzed based on the variables of publication year, type of dissertations (master or doctorate), university, department, grade level, course, method, data collection tools, and data analysis methods. The findings were presented to the readers with graphics containing descriptive statistics. According to the results of the study, the number of postgraduate dissertations on the subject is insufficient, the master's dissertations are more than doctoral dissertations, most of the studies came from Gazi and Marmara universities, most of them were carried out at the 4th grade level of primary school according to grade levels, dissertations are especially in primary school education and education programs department, and when examined according to subject areas, it was seen that the dissertations made within the scope of Turkish and English courses came to the fore and quantitative research methods were mostly used in dissertations.
Bu çalışmanın temel amacı, 6287 sayılı “İlköğretim ve Eğitim Yasası” ile zorunlu eğitim süresinin 12 (4+4+4) yıla çıkarıldığı 2012 yılından itibaren son on yılda ilkokul programlarıyla ilgili yazılan lisansüstü tezlerin incelenmesidir. Bu amaç kapsamında Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi veri tabanındaki tezler, nitel araştırma yaklaşımıyla ve doküman incelemesi tekniğiyle incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi amaçlı örnekleme türlerinden biri olan ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Bu kapsamda araştırmanın örneklemini 46 lisansüstü tez çalışması oluşturmuştur. Bu tez çalışmaları; yayın yılı, tez türü, üniversite, anabilim dalı, sınıf düzeyi, ders, yöntem, veri toplama araçları ve veri analiz yöntemleri değişkenlerine göre incelenmiştir. Yapılan analizlerden elde edilen bulgular, betimsel istatistiklerin yer aldığı grafik ve tablolarla okuyuculara sunulmuştur. Çalışmanın sonuçlarına göre; konuyla ilgili lisansüstü tez çalışmalarının sayıca yetersiz olduğu, yüksek lisans tezlerinin doktora tezlerine oranla daha fazla olduğu, en çok araştırmanın Gazi ve Marmara üniversitelerinde yapıldığı, sınıf düzeylerine göre en fazla çalışmanın ilkokul dördüncü sınıf düzeyinde yapıldığı, tezlerin özellikle sınıf eğitimi ile eğitim programları ve öğretim anabilim dalında yoğunlaştığı, konu alanlarına göre incelendiğinde ise Türkçe ve İngilizce dersleri kapsamında yapılan tezlerin ön plana çıktığı ve tezlerde daha çok nicel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022Issue: 24 |