Research Article
PDF EndNote BibTex RIS Cite

ÖĞRETMEN ADAYLARININ KOPYA ÇEKME DAVRANIŞINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2023, Issue: 25, 105 - 122, 30.04.2023
https://doi.org/10.29029/busbed.1123180

Abstract

Eğitim öğretim faaliyetlerinde ahlaki ve etik değerlerin kimi zaman göz ardı edildiği durumlar ile karşılaşıla bilinmektedir. Bu davranışlardan biri olan kopya çekme, eğitsel süreçler içinde öğrencilerin gerçekleştirdiği etik ve ahlaki olmayan davranışlar içerisinde ele alınabilir. Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının kopya çekme davranışına yönelik görüşlerinin öğrenci, öğretmen ve gözetmenin görevini icra etmesi açısından incelenmesi ve kopya çekme nedenlerinin belirlenmesidir. Ayrıca öğretmen adaylarının, kopya çekme davranışını etik ve ahlaki değerler bağlamında nasıl değerlendirdikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme ile belirlenmiş 28 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Bu araştırmanın ölçütü, öğretmen eğitiminde lisans eğitim seviyesinde Eğitimde Ahlak ve Etik dersini almak olarak belirlenmiştir. Verilerin toplanması için yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Nvivo nitel analiz programında veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma bulguları, öğrencilerinin akademik, duygusal ve sistemsel nedenlerden ötürü kopya çektiklerini göstermektedir. Katılımcılar kopya çekme davranışını değerler açısından değerlendirirken danışman, öğrenci ve öğretmen bağlamında ele almışlardır.

References

  • Ahmadi, A. (2012). Cheating on exams in the Iranian EFL context. Journal of Academic Ethics, 10, 151-170. https://doi.org/10.1007/s10805-012-9156-5
  • Akdağ, M., & Güneş, U. H. (2002). Kopya çekme davranışları ve kopya çekmeye ilişkin tutumlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31(31), 330-343.
  • Aktan, C. C. (2009). Ahlak ve ahlak felsefesine giriş. Hukuk ve İktisat Araştırmaları Dergisi, 1(1), 38-59.
  • Aktaş, K. (2014). Etik-ahlâk ilişkisi ve etiğin gelişim süreci. Uluslararası Yönetim ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(2), 22-32.
  • Alemdağ, C., & Alemdağ, S. (2015). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin kopya çekme davranışları. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 3(3), 317-335.
  • Ashworth, P., Bannister, P. & Thorne, P. (1997). Guilty in whose eyes? University students' perceptions of cheating and plagiarism in academic work and assessment. Studies in Higher Education, 22(2), 187-203. https://doi.org/10.1080/03075079712331381034
  • Avaroğulları, M. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarını İntihale Yönelten Sebepler. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9).
  • Boon, H. J., & Maxwell, B. (2016). Ethics education in Australian preservice teacher programs: A hidden imperative?. Australian Journal of Teacher Education (Online), 41(5), 1-20. https://search.informit.org/doi/10.3316/ielapa.094169480964540
  • Boyacı, Ş. D. B., Babadağ, G., & Güner, M. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının sahip oldukları temel değerler ile akademik sahtekârlık eğilimlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 1762-1793.
  • Bozdoğan, A. E., & Öztürk, Ç. (2008). Öğretmen adayları neden kopya çeker?. İlköğretim Online, 7(1), 141-149.
  • Burrus, R. T., McGoldrick, K., & Schuhmann, P. W. (2007). Self-reports of student cheating: Does a definition of cheating matter?. The Journal of Economic Education, 38(1), 3-16. https://doi.org/10.3200/JECE.38.1.3-17
  • Chiesl, N. (2007). Pragmatic methods to reduce dishonesty in web-based courses. The Quarterly Review of Distance Education, 8(4), 203-211.
  • Chudzicka-Czupała, A., Grabowski, D., Mello, A. L., Kuntz, J., Zaharia, D. V., Hapon, N., Lupina-Wegener, A. & Börü, D. (2016). Application of the theory of planned behavior in academic cheating research–cross-cultural comparison. Ethics & Behavior, 26(8), 638-659. https://doi.org/10.1080/10508422.2015.1112745
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (3.Basımdan çeviri). (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Creswell, J. W. (2017). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri (Çev. Hasan Özcan). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çelik, T. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmenliği ve İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin kopya çekme eğilimlerinin incelenmesi. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 97-120.
  • Çeliköz, M. (2016). Öğretmen adaylarının kopya çekmeye yönelik tutumları ve kopya çekme nedenleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları, 5(2), 241-251.
  • Çetin, S. (2007). Üniversite öğrencilerinin kopya çekme davranışlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi, Milli Eğitim Dergisi, 175, 129-142.
  • Demir, M., & Arcagök, S. (2013). Primary schoool teacher canditates’ opinions on cheating in exams. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 148-165.
  • Diekhoff, G. M., LaBeff, E. E., Shinohara, K., & Yasukawa, H. (1999). College cheating in Japan and the United States. Research in Higher education, 40(3), 343-353. https://doi.org/10.1023/A:1018703217828
  • Duran, A. (2020). Kopya çekme eğilimleri ile akademik başarı, akademik özyeterlik ve akademik ertelemecilik arasındaki ilişkiler. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Durmuşçelebi, M. (2011). Lise öğrencilerinin ve öğretmen adaylarının kopya çekme davranışlarına ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 17(1), 77-97.
  • Elias, R. Z. (2009). The impact of anti-intellectualism attitudes and academic self-efficacy on business students’ perceptions of cheating. Journal of business ethics, 86(2), 199-209. https://doi.org/10.1007/s10551-008-9843-8
  • Eraslan, A. (2011). Matematik öğretmeni adayları ve kopya: Hiç çekmedim desem yalan olur!. Eğitim ve Bilim, 36(160), 52-64.
  • Finn, K. V., & Frone, M. R. (2004). Academic performance and cheating: Moderating role of school identification and self-efficacy. The Journal of Educational Research, 97(3), 115-122. https://doi.org/10.3200/JOER.97.3.115-121
  • Güneş, A. (2004). Liselerde görev yapan öğretmenlerin kopya çekme davranışına ilişkin görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi
  • Haidt, J. (2008). Morality. Perspectives On Psychological Science, 3(1), 65-72. 15 Mayıs 2022 tarihinde https://pages.stern.nyu.edu/~jhaidt/articles/haidt.2008.morality.pub052.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Hinton, L. (2004). Plagiarism: Learning from our challenges. Studies in Learning, Evaluation Innovation and Development, 1(1), 37-46. https://hdl.handle.net/10018/1395 Jabs, C. (2005). Preventing plagiarism. In Lathrop, A. & Foss, K. (Ed.), Guiding Students from Cheating and Plagiarism to Honesty and Integrity: Strategies for Change (pp. 60-61). London: Libraries Unlimited.
  • Johnson, B., ve Christensen, L. (2014). Eğitim araştırmaları; Nicel, nitel ve karma yaklaşımlar (4.Basımdan çeviri). (İ. Budak, A. Budak vd., Çev.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Kaymakcan, R. (2002). İlahiyat öğrencilerinin kopya çekmeye karşı yaklaşımları. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5, 121-138.
  • Kayışoğlu, N. B., & Temel, C. (2017). An examination of attitudes towards cheating in exams by physical education and sports high school students. Universal Journal of Educational Research, 5(8), 1396-1402.
  • Keskin, O., & Uzuner, M. E. (2018). Investigation of exam cheating attitudes of university students (Case of Kocaeli University). Journal of Human Sciences, 15(1), 478-485.
  • Kıral, B. (2018). Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(1), 133-156.
  • King, C. G., Guyette, R. W. & Piotrowski, C. (2009). Online exams and cheating: An empirical analysis of business students’ views. The Journal of Educators Online, 6(1), 1-11. https://www.learntechlib.org/p/108312/.
  • Koç, S., & Memduhoğlu, H. B. (2021). Üniversite öğrencilerinin kopya çekmeye yönelik genel eğilimlerinin belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 194-221.
  • Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology (2nd ed.). Thousand Oaks: CA: Sage.
  • Küçüktepe, S. E., & Küçüktepe, C. (2012). Tarih öğretmeni adaylarının kopya çekme eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 115.
  • Lüle-Mert, E. (2012). Temel işlevi bilim insanı yetiştirmek olan bazı bölümlerde kopya. Journal of Turkish Studies, 7(3), 1813-1829.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Çev.). Ankara: Nobel.
  • McCabe, D. L., Trevino, L. K., & Butterfield, K. D. (1999). Academic integrity in honor code and non-honor code environments: A qualitative investigation. The Journal of Higher Education, 70(2), 211-234. https://doi.org/10.2307/2649128
  • Moten Jr, J., Fitterer, A., Brazier, E., Leonard, J., & Brown, A. (2013). Examining online college cyber cheating methods and prevention measures. Electronic Journal of E-learning, 11(2), 139-146. https://www.learntechlib.org/p/131599/.
  • Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Sage publications.
  • Murdock, T. B., & Anderman, E. M. (2006). Motivational perspectives on student cheating: Toward an integrated model of academic dishonesty. Educational Psychologist, 41(3), 129-145. https://doi.org/10.1207/s15326985ep4103_1
  • Obuz, P. (2009). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğiyle ilgili etik olmayan davranışlara ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Oksal, B. & Bilgin, A. (1999). Üniversitede kopya sorunu. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 85-90.
  • Owunwanne, D., Rustagi, N., & Dada, R. (2010). Students perceptions of cheating and plagiarism in higher institutions. Journal of College Teaching & Learning (TLC), 7(11), 59-67. https://doi.org/10.19030/tlc.v7i11.253
  • Özden, M., Uçansoy Baştürk, A. ve Demir, M. (2015). Kopya çektim, çünkü… : Bir olgubilim çalışması. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 6 (4), 57-89.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.). Ankara: Pegem.
  • Perry, M. J. (2000). What is morality anyway. Vill. L. Rev., 45(1), 69-105.15 Mayıs 2022 tarihindehttps://digitalcommons.law.villanova.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=3069&context=vlr adresinden erişilmiştir.
  • Rettinger, D. A., & Kramer, Y. (2009). Situational and personal causes of student cheating. Research in higher education, 50(3), 293-313. https://doi.org/10.1007/s11162-008-9116-5
  • Polat, M. (2017). Türkiye’de öğrenciler neden kopya çeker? Bir meta‐sentez çalışması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(1), 223-242.
  • Sarita, R.D. (2015). Academic cheating among students: Pressure of parents and teachers. International Journal of Applied Research, 1 (10), 793- 797.
  • Saulsbury, M. D., Brown, U. J., Heyliger, S. O., & Beale, R. L. (2011). Effect of dispositional traits on pharmacy students’ attitude toward cheating. American Journal of Pharmaceutical Education, 75(4), 1-8. https://doi.org/10.5688/ajpe75469
  • Selçuk, Z. (1995). Bir eğitim ve rehberlik Sorunu: Okullarda kopya çekme. Eğitim Yönetimi Dergisi, 3, 397- 418.
  • Semerci, Ç. (2004). Tıp Fakültesi öğrencilerinin kopya çekmeye ilişkin tutum ve görüşleri. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 18(3), 139-146.
  • Sezen-Yüksel, N. (2018). Üniversite öğrencilerinin kopya yaklaşımları: Bir olgubilim çalışması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 324-335.
  • Simkin, M. G., & McLeod, A. (2010). Why do college students cheat?. Journal Of Business Ethics, 94(3), 441-453. https://doi.org/10.1007/s10551-009-0275-x
  • Smyth, M. L., & Davis, J. R. (2004). Perceptions of dishonesty among two-year college students: Academic versus business situations. Journal of Business Ethics, 51(1), 63-73. https://doi.org/10.1023/B:BUSI.0000032347.79241.3c
  • Swift, C. O., & Nonis, S. (1998). When No One Is Watching: Cheating Behavior on Projects and Assignments. Marketing Education Review, 8(1), 27–36. https://doi.org/10.1080/10528008.1998.11488616
  • Taşgın, A., Kıncal, R. Y., Küçükoğlu, A., & Ozan, C. (2019). Öğretmen adaylarının kopya çekmeye ilişkin tutumları ile akademik sahtekârlık eğilimleri arasındaki ilişki. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(2), 608-639. https://doi.org/10.18039/ajesi.578163
  • Tayfun, A., Aysen, E., & Silik, C. E. (2020). Akademik Sahtekârlık ile İlgili Öğrenci Eğilimlerinin Belirlenmesi: Turizm Fakültesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(4), 2621-2638.
  • Taylor-Bianco, A., & Deeter-Schmelz, D. (2007). An exploration of gender and cultural differences in MBA students' cheating behavior: Implications for the classroom. Journal of Teaching in International Business, 18(4), 81-99. https://doi.org/10.1300/J066v18n04_05
  • TDK (Türk Dil Kurumu). (2022a). Etik. Türk Dil Kurumu Sözlükleri.
  • TDK (Türk Dil Kurumu). (2022b). Ahlak. Türk Dil Kurumu Sözlükleri.
  • Tümkaya, S. (2019). Cheating in the exams attitudes, opinions and self- esteem of classroom teachers' students. SDU International Journal of Educational Studies, 6(2), 15-34. https://doi.org/10.33710/sduijes.594952
  • Usta, A. (2011). Kuramdan uygulamaya kamu yönetiminde etik ve ahlak. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2), 39-50.
  • Ünlü, H. & Eroğlu, C. (2012). Beden eğitimi öğretmen adaylarının kopya çekmeye yönelik tutumları. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(3), 101-106.
  • Yıldız, N. (2012). Etik ile ahlak ayırımı. Felsefe Arkivi, (35), 23-36. 15 Mayıs 2022 tarihinde https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/697006 adresinden erişilmiştir.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Genişletilmiş Baskı) Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yin, R. K. (2011). Qualitative research from start to finish. London: Guilford Press.
  • Yurdakul, I.K. Çolak, C., ve Yaman, N.D. (2016). Nitel veri analizinde adım adım Nvivo kullanımı (1. Basım). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yüksel, M. (2015). Etik kodlar, ahlak ve hukuk. Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi, 5(1), 9-26.
  • Wajda-Johnston, V. A., Handal, P. J., Brawer, P. A., & Fabricatore, A. N. (2001). Academic dishonesty at the graduate level. Ethics and Behavior, 11(3), 287-305. https://doi.org/10.1207/S15327019EB1103_7
  • Wei, T., Chesnut, S. R., Barnard-Brak, L., & Schmidt, M. (2014). University students’ perceptions of academic cheating: Triangulating quantitative and qualitative findings. Journal of Academic Ethics, 12(4), 287-298. https://doi.org/10.1007/s10805-014-9219-x

EXAMINATION OF PRE-SERVICE TEACHERS' VIEWS ON CHEATING BEHAVIOR

Year 2023, Issue: 25, 105 - 122, 30.04.2023
https://doi.org/10.29029/busbed.1123180

Abstract

It is known that moral and ethical values are sometimes ignored in educational activities. Cheating, which is one of these behaviors, can be handled within the ethical and unethical behaviors of students in the educational process. The purpose of this research is to examine the views of pre-service teachers about cheating behavior in the context of students, teachers and supervisors and to determine the reasons for cheating. In addition, it was tried to determine how pre-service teachers evaluated cheating behavior in the context of ethical and moral values. Phenomenological design, one of the qualitative research methods, was used in the study. The sample of the study consisted of 28 pre-service teacher determined by criterion sampling, one of the purposive sampling methods. The criterion of this research was determined as taking the Morality and Ethics in Education course at the undergraduate level in teacher education. A semi-structured interview form was used to collect the data. The data were analysed using content analysis technique in Nvivo qualitative analysis programme. Research findings show that students cheat for academic, emotional and systemic reasons. While the participants evaluated cheating behavior in terms of values; considered it in the context of supervisor, student and teacher.

References

  • Ahmadi, A. (2012). Cheating on exams in the Iranian EFL context. Journal of Academic Ethics, 10, 151-170. https://doi.org/10.1007/s10805-012-9156-5
  • Akdağ, M., & Güneş, U. H. (2002). Kopya çekme davranışları ve kopya çekmeye ilişkin tutumlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31(31), 330-343.
  • Aktan, C. C. (2009). Ahlak ve ahlak felsefesine giriş. Hukuk ve İktisat Araştırmaları Dergisi, 1(1), 38-59.
  • Aktaş, K. (2014). Etik-ahlâk ilişkisi ve etiğin gelişim süreci. Uluslararası Yönetim ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(2), 22-32.
  • Alemdağ, C., & Alemdağ, S. (2015). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin kopya çekme davranışları. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 3(3), 317-335.
  • Ashworth, P., Bannister, P. & Thorne, P. (1997). Guilty in whose eyes? University students' perceptions of cheating and plagiarism in academic work and assessment. Studies in Higher Education, 22(2), 187-203. https://doi.org/10.1080/03075079712331381034
  • Avaroğulları, M. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarını İntihale Yönelten Sebepler. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9).
  • Boon, H. J., & Maxwell, B. (2016). Ethics education in Australian preservice teacher programs: A hidden imperative?. Australian Journal of Teacher Education (Online), 41(5), 1-20. https://search.informit.org/doi/10.3316/ielapa.094169480964540
  • Boyacı, Ş. D. B., Babadağ, G., & Güner, M. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının sahip oldukları temel değerler ile akademik sahtekârlık eğilimlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 1762-1793.
  • Bozdoğan, A. E., & Öztürk, Ç. (2008). Öğretmen adayları neden kopya çeker?. İlköğretim Online, 7(1), 141-149.
  • Burrus, R. T., McGoldrick, K., & Schuhmann, P. W. (2007). Self-reports of student cheating: Does a definition of cheating matter?. The Journal of Economic Education, 38(1), 3-16. https://doi.org/10.3200/JECE.38.1.3-17
  • Chiesl, N. (2007). Pragmatic methods to reduce dishonesty in web-based courses. The Quarterly Review of Distance Education, 8(4), 203-211.
  • Chudzicka-Czupała, A., Grabowski, D., Mello, A. L., Kuntz, J., Zaharia, D. V., Hapon, N., Lupina-Wegener, A. & Börü, D. (2016). Application of the theory of planned behavior in academic cheating research–cross-cultural comparison. Ethics & Behavior, 26(8), 638-659. https://doi.org/10.1080/10508422.2015.1112745
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (3.Basımdan çeviri). (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Creswell, J. W. (2017). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri (Çev. Hasan Özcan). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çelik, T. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmenliği ve İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin kopya çekme eğilimlerinin incelenmesi. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 97-120.
  • Çeliköz, M. (2016). Öğretmen adaylarının kopya çekmeye yönelik tutumları ve kopya çekme nedenleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları, 5(2), 241-251.
  • Çetin, S. (2007). Üniversite öğrencilerinin kopya çekme davranışlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi, Milli Eğitim Dergisi, 175, 129-142.
  • Demir, M., & Arcagök, S. (2013). Primary schoool teacher canditates’ opinions on cheating in exams. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 148-165.
  • Diekhoff, G. M., LaBeff, E. E., Shinohara, K., & Yasukawa, H. (1999). College cheating in Japan and the United States. Research in Higher education, 40(3), 343-353. https://doi.org/10.1023/A:1018703217828
  • Duran, A. (2020). Kopya çekme eğilimleri ile akademik başarı, akademik özyeterlik ve akademik ertelemecilik arasındaki ilişkiler. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Durmuşçelebi, M. (2011). Lise öğrencilerinin ve öğretmen adaylarının kopya çekme davranışlarına ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 17(1), 77-97.
  • Elias, R. Z. (2009). The impact of anti-intellectualism attitudes and academic self-efficacy on business students’ perceptions of cheating. Journal of business ethics, 86(2), 199-209. https://doi.org/10.1007/s10551-008-9843-8
  • Eraslan, A. (2011). Matematik öğretmeni adayları ve kopya: Hiç çekmedim desem yalan olur!. Eğitim ve Bilim, 36(160), 52-64.
  • Finn, K. V., & Frone, M. R. (2004). Academic performance and cheating: Moderating role of school identification and self-efficacy. The Journal of Educational Research, 97(3), 115-122. https://doi.org/10.3200/JOER.97.3.115-121
  • Güneş, A. (2004). Liselerde görev yapan öğretmenlerin kopya çekme davranışına ilişkin görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi
  • Haidt, J. (2008). Morality. Perspectives On Psychological Science, 3(1), 65-72. 15 Mayıs 2022 tarihinde https://pages.stern.nyu.edu/~jhaidt/articles/haidt.2008.morality.pub052.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Hinton, L. (2004). Plagiarism: Learning from our challenges. Studies in Learning, Evaluation Innovation and Development, 1(1), 37-46. https://hdl.handle.net/10018/1395 Jabs, C. (2005). Preventing plagiarism. In Lathrop, A. & Foss, K. (Ed.), Guiding Students from Cheating and Plagiarism to Honesty and Integrity: Strategies for Change (pp. 60-61). London: Libraries Unlimited.
  • Johnson, B., ve Christensen, L. (2014). Eğitim araştırmaları; Nicel, nitel ve karma yaklaşımlar (4.Basımdan çeviri). (İ. Budak, A. Budak vd., Çev.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Kaymakcan, R. (2002). İlahiyat öğrencilerinin kopya çekmeye karşı yaklaşımları. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5, 121-138.
  • Kayışoğlu, N. B., & Temel, C. (2017). An examination of attitudes towards cheating in exams by physical education and sports high school students. Universal Journal of Educational Research, 5(8), 1396-1402.
  • Keskin, O., & Uzuner, M. E. (2018). Investigation of exam cheating attitudes of university students (Case of Kocaeli University). Journal of Human Sciences, 15(1), 478-485.
  • Kıral, B. (2018). Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(1), 133-156.
  • King, C. G., Guyette, R. W. & Piotrowski, C. (2009). Online exams and cheating: An empirical analysis of business students’ views. The Journal of Educators Online, 6(1), 1-11. https://www.learntechlib.org/p/108312/.
  • Koç, S., & Memduhoğlu, H. B. (2021). Üniversite öğrencilerinin kopya çekmeye yönelik genel eğilimlerinin belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 194-221.
  • Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology (2nd ed.). Thousand Oaks: CA: Sage.
  • Küçüktepe, S. E., & Küçüktepe, C. (2012). Tarih öğretmeni adaylarının kopya çekme eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 115.
  • Lüle-Mert, E. (2012). Temel işlevi bilim insanı yetiştirmek olan bazı bölümlerde kopya. Journal of Turkish Studies, 7(3), 1813-1829.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Çev.). Ankara: Nobel.
  • McCabe, D. L., Trevino, L. K., & Butterfield, K. D. (1999). Academic integrity in honor code and non-honor code environments: A qualitative investigation. The Journal of Higher Education, 70(2), 211-234. https://doi.org/10.2307/2649128
  • Moten Jr, J., Fitterer, A., Brazier, E., Leonard, J., & Brown, A. (2013). Examining online college cyber cheating methods and prevention measures. Electronic Journal of E-learning, 11(2), 139-146. https://www.learntechlib.org/p/131599/.
  • Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Sage publications.
  • Murdock, T. B., & Anderman, E. M. (2006). Motivational perspectives on student cheating: Toward an integrated model of academic dishonesty. Educational Psychologist, 41(3), 129-145. https://doi.org/10.1207/s15326985ep4103_1
  • Obuz, P. (2009). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğiyle ilgili etik olmayan davranışlara ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Oksal, B. & Bilgin, A. (1999). Üniversitede kopya sorunu. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 85-90.
  • Owunwanne, D., Rustagi, N., & Dada, R. (2010). Students perceptions of cheating and plagiarism in higher institutions. Journal of College Teaching & Learning (TLC), 7(11), 59-67. https://doi.org/10.19030/tlc.v7i11.253
  • Özden, M., Uçansoy Baştürk, A. ve Demir, M. (2015). Kopya çektim, çünkü… : Bir olgubilim çalışması. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 6 (4), 57-89.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.). Ankara: Pegem.
  • Perry, M. J. (2000). What is morality anyway. Vill. L. Rev., 45(1), 69-105.15 Mayıs 2022 tarihindehttps://digitalcommons.law.villanova.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=3069&context=vlr adresinden erişilmiştir.
  • Rettinger, D. A., & Kramer, Y. (2009). Situational and personal causes of student cheating. Research in higher education, 50(3), 293-313. https://doi.org/10.1007/s11162-008-9116-5
  • Polat, M. (2017). Türkiye’de öğrenciler neden kopya çeker? Bir meta‐sentez çalışması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(1), 223-242.
  • Sarita, R.D. (2015). Academic cheating among students: Pressure of parents and teachers. International Journal of Applied Research, 1 (10), 793- 797.
  • Saulsbury, M. D., Brown, U. J., Heyliger, S. O., & Beale, R. L. (2011). Effect of dispositional traits on pharmacy students’ attitude toward cheating. American Journal of Pharmaceutical Education, 75(4), 1-8. https://doi.org/10.5688/ajpe75469
  • Selçuk, Z. (1995). Bir eğitim ve rehberlik Sorunu: Okullarda kopya çekme. Eğitim Yönetimi Dergisi, 3, 397- 418.
  • Semerci, Ç. (2004). Tıp Fakültesi öğrencilerinin kopya çekmeye ilişkin tutum ve görüşleri. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 18(3), 139-146.
  • Sezen-Yüksel, N. (2018). Üniversite öğrencilerinin kopya yaklaşımları: Bir olgubilim çalışması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 324-335.
  • Simkin, M. G., & McLeod, A. (2010). Why do college students cheat?. Journal Of Business Ethics, 94(3), 441-453. https://doi.org/10.1007/s10551-009-0275-x
  • Smyth, M. L., & Davis, J. R. (2004). Perceptions of dishonesty among two-year college students: Academic versus business situations. Journal of Business Ethics, 51(1), 63-73. https://doi.org/10.1023/B:BUSI.0000032347.79241.3c
  • Swift, C. O., & Nonis, S. (1998). When No One Is Watching: Cheating Behavior on Projects and Assignments. Marketing Education Review, 8(1), 27–36. https://doi.org/10.1080/10528008.1998.11488616
  • Taşgın, A., Kıncal, R. Y., Küçükoğlu, A., & Ozan, C. (2019). Öğretmen adaylarının kopya çekmeye ilişkin tutumları ile akademik sahtekârlık eğilimleri arasındaki ilişki. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(2), 608-639. https://doi.org/10.18039/ajesi.578163
  • Tayfun, A., Aysen, E., & Silik, C. E. (2020). Akademik Sahtekârlık ile İlgili Öğrenci Eğilimlerinin Belirlenmesi: Turizm Fakültesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(4), 2621-2638.
  • Taylor-Bianco, A., & Deeter-Schmelz, D. (2007). An exploration of gender and cultural differences in MBA students' cheating behavior: Implications for the classroom. Journal of Teaching in International Business, 18(4), 81-99. https://doi.org/10.1300/J066v18n04_05
  • TDK (Türk Dil Kurumu). (2022a). Etik. Türk Dil Kurumu Sözlükleri.
  • TDK (Türk Dil Kurumu). (2022b). Ahlak. Türk Dil Kurumu Sözlükleri.
  • Tümkaya, S. (2019). Cheating in the exams attitudes, opinions and self- esteem of classroom teachers' students. SDU International Journal of Educational Studies, 6(2), 15-34. https://doi.org/10.33710/sduijes.594952
  • Usta, A. (2011). Kuramdan uygulamaya kamu yönetiminde etik ve ahlak. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2), 39-50.
  • Ünlü, H. & Eroğlu, C. (2012). Beden eğitimi öğretmen adaylarının kopya çekmeye yönelik tutumları. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(3), 101-106.
  • Yıldız, N. (2012). Etik ile ahlak ayırımı. Felsefe Arkivi, (35), 23-36. 15 Mayıs 2022 tarihinde https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/697006 adresinden erişilmiştir.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Genişletilmiş Baskı) Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yin, R. K. (2011). Qualitative research from start to finish. London: Guilford Press.
  • Yurdakul, I.K. Çolak, C., ve Yaman, N.D. (2016). Nitel veri analizinde adım adım Nvivo kullanımı (1. Basım). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yüksel, M. (2015). Etik kodlar, ahlak ve hukuk. Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi, 5(1), 9-26.
  • Wajda-Johnston, V. A., Handal, P. J., Brawer, P. A., & Fabricatore, A. N. (2001). Academic dishonesty at the graduate level. Ethics and Behavior, 11(3), 287-305. https://doi.org/10.1207/S15327019EB1103_7
  • Wei, T., Chesnut, S. R., Barnard-Brak, L., & Schmidt, M. (2014). University students’ perceptions of academic cheating: Triangulating quantitative and qualitative findings. Journal of Academic Ethics, 12(4), 287-298. https://doi.org/10.1007/s10805-014-9219-x

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Azmi TURKAN
SİİRT ÜNİVERSİTESİ
0000-0003-2546-5122
Türkiye


Nuri TÜRK
SIIRT UNIVERSITY
0000-0002-7059-9528
Türkiye


Muhittin ÖZDEMİR
SİİRT ÜNİVERSİTESİ
0000-0003-0125-1568
Türkiye

Early Pub Date April 29, 2023
Publication Date April 30, 2023
Published in Issue Year 2023Issue: 25

Cite

APA Turkan, A. , Türk, N. & Özdemir, M. (2023). ÖĞRETMEN ADAYLARININ KOPYA ÇEKME DAVRANIŞINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ . Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , (25) , 105-122 . DOI: 10.29029/busbed.1123180