This study aims to determine teachers' opinions about the educational videos watched during the teaching career stages. This study was conducted with a case study, one of the qualitative research designs. The participants of the study consist of 13 teachers from different branches working in Van Province in the 2022-2023 academic year. All the participants work in public schools. Participants were determined according to easily accessible sampling, one of the purposive sampling methods. The data of the study were collected with a structured interview form consisting of four questions. Content analysis, one of the qualitative analysis types, was used to analyze the collected data. As a result of the research, the teachers stated that with videos, they tried to increase personal development, make classroom management effective, keep up with the developing technology, special education, guidance, education, social interaction, communication, and school safety basic activities. In addition, they stated that the videos watched were insufficient for the exam, there was a plain explanation in the relevant materials, the videos were longer than necessary, they were not of a quality that would not attract the attention of the individual, and visual materials did not adequately support them. The teachers, whose opinions were asked, stated that the length of the video content negatively affected their social life, they started their daily life with stress, experienced physical and psychological fatigue, neglected their families, and caused them not to enjoy their holidays. The teachers also stated that in addition to the problems caused by watching so many videos, they experience test anxiety. Videos can be rearranged in line with teachers' opinions.
Bu çalışmanın amacı, öğretmenlik kariyer basamakları sürecinde izlenen eğitim videoları hakkında öğretmen görüşlerini belirlemektir. Bu çalışma, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması ile yürütülmüştür. Çalışmanın katılımcıları, 2022-2023 eğitim öğretim yılında Van’da görev yapan farklı branştan 13 öğretmenden oluşmaktadır. Katılımcıların tamamı devlet okullarında görev yapmaktadır. Katılımcılar, amaçlı örneklem yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örneklemeye göre belirlenmiştir. Çalışmanın verileri dört sorudan oluşan yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Toplanan verilerin analizinde nitel analiz çeşitlerinden içerik analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenler videolarla kişisel gelişimi arttırma, sınıf yönetimini etkili hâle getirme, gelişen teknolojiye ayak uydurma, özel eğitim ve rehberlik, eğitim öğretimi bütün olarak ele almak, sosyal etkileşim ve iletişim, okul güvenliği temel etkinliklerinin edindirilmeye çalışıldığını belirtmişlerdir. Ayrıca izletilen videoların sınav için yetersiz olduğunu, ilgili materyallerde düz bir anlatımın olduğunu, videoların gereğinden fazla uzatıldığını, bireyin ilgisini çekmeyecek nitelikte olduklarını, görsel materyallerle yeterince desteklenmediklerini ifade etmişlerdir. Görüşlerine başvurulan öğretmenler, video içeriklerinin uzun olmasının sosyal hayatlarını olumsuz yönde etkilediklerini, günlük yaşama stresli başladıklarını, fiziksel ve psikolojik yorgunluk yaşadıklarını, ailelerini ihmal ettiklerini, ilgili tatilden hiçbir şey anlamadıklarını dile getirmişlerdir. Öğretmenler ayrıca bu kadar video izlemenin ortaya çıkardığı sorunların yanı sıra genel itibariyle sınav kaygısı yaşadıklarını belirtmişlerdir. Öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda videolar yeniden düzenlenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum and Instration (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 27, 2023 |
Publication Date | October 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023Issue: 26 |